Kan iemand mij meer vertellen over het horloge van mijn overgrootvader??

Beste forumleden,

Mijn vader en ik zijn een tijd geleden door behoorlijk wat spullen van mijn grootouders gaan speuren. Hierbij hebben wij ook een behoorlijke verzameling zakhologes gevonden. Ik kan ze nog vaag herinneren uit mijn jeugd, maar nu de passie van horloges mij nu toch al een tijd in mijn greep heeft, heb ik vandaag toch maar besloten om wat meer van de horloges te achterhalen.

Één van de horloges heeft ook de naam van mijn overgrootvader erin staan dus die is natuurlijk wel heel speciaal. Hieronder ook een foto van hemmet het horloge ernaast.

Kan iemand mij meer vertellen over het horloge? Waar het wellicht vandaan komt/leeftijd en eventuele waarde? Helaas loop het horloge niet meer, maar reparatie is de overweging waard.






Het uurwerk lijkt op die van de Excelsa die in een vergelijkbaar horloge zit van een (over)grootouder. Wellicht hetzelfde?

Alvast bedankt voor alle hulp!

10 likes

gaaf zeg! :+1:

Gaaf erfstuk :+1:

Ik kan je er niet veel over vertellen, daar zijn anderen beter in, maar wel dat hij uit 1910-1920 zal komen, dit omdat hij het kleine knopje naast de kroon heeft dat je moet indrukken om de tijd te verzetten. Dat stamt uit die periode.

1 like

Leuk om zo een erfstuk te vinden. In het vintage deel is een flinke thread " Show hier je zakhorloge", daar staan er veel in om te vergelijken.
@vinwat weet er volgens mij veel van.

Waarde is goud gewicht, het is een cylindergang. En het kan waarschijnlijk weer lopen na service beurt als niets gebroken is. (Moet je aan Koen vragen :wink: )
Proficiat !

Ik heb ook zo’n zakhorloge, deze heb ik als defect gekocht en liep niet.
Nadat ik eens zat te pollen en dat klein knopje indrukt begon deze spontaan te lopen, heb je dit wel eens geprobeerd?
Die van mij loopt nu nog steeds, het is het proberen waard.

De veer is gesprongen. Of er andere schade is weet ik niet. Toch bedankt voor de input :slight_smile:

vraag het eens aan @vinwat, die zit op zakhorloges!

1 like

Enig idee aan wat voor kosten ik moet denken voor een servicebeurt als alleen de veer gesprongen is?

Mooi spul man. @Koen kan je wellicht verder informeren. Zie ook het laatst verschenen HF magazine.

1 like

Een veer an sich - mits verkrijgbaar in de juiste maat - is tientjeswerk.