Kapot poljot wekker : vervolgd

Voortzetting van de discussie : kapot poljot wekkertje
Ik heb het horloge vandag gekregen. Tegen verzendkosten was het echt een cadeau van @dins1.

Zo zal ik mijn eerste wekker horloge kunnen studeren.
Maar waarom het niet loopt was ik een beetje (een beetje ? Hmm) nieuwsgierig van.

Tijdens mijn zoon op parkeer plaats te school wachten, een oogje kijken…
En de wekker loopt ! Goede nieuws, dan ben ik zeker dat ik ervan zal leren.
Maar de balans beweegt niet.
Thuis, na avond eten, aan de job. Een kant van de inca is uit, balans kloof af nemen, spiral veer is krom en de anker wiel draait niet. De veer los laten, anker kloof af nemen, anker schoon maken, en de anker wiel draait nog niet. Dus met een stick de verschillende wielen heel voorzichtig proberen te draaien. En op de middel wiel, tussen de tanden… de kleine rotzooi die is op de filmpje te zien.
En nu loopt het !


Dank je wel dins1 ! :slight_smile:
Nu zal ik alles uit elkaar rustig kunnen studeren …

7 likes

Vervelende vent! Je was me net voor :wink: Goed werk en leuk uurwerk.

2 likes

Sorry ! Het was nodig om verder te gaan :wink:
Er zijn zoveel complicatie die ik zo graag zou willen zien…

1 like

knap gedaan!
En, mooi poljot wekkertje :smiley:

Grt.

Hoi Bruno,

jeetje, knap hoor dat je hem zo snel weer aan de praat hebt gekregen :smiley:. Ik vind het al lastig om een achterkant open te maken… Veel (leer)plezier ervan!

Groet erik

1 like

Altijd leuk te zien dat zo’n klokje weer tot leven komt!
Het alarm mechanisme is heel simpel, briljante eenvoud eigenlijk, wel leuk om aan te werken.
Kleine tip: het kaliber is afgeleid van een AS1475 en ziet er bijna identiek uit, maar van de onderdelen is vrijwel geen schroefje uitwisselbaar!

1 like

Goed gedaan, Bruno!

Veel plezier met het wekkertje :thumbsup:

@Paul_K: Dank je voor de tip ! Ik was aan tech sheet te zoeken voor die Poljot maar kon niets vinden. Ik had me tot nu toe nooit met russische horloge bemoied.
Heb jij nog een paar tips of boeken referentie wat betreft de onderhoud van deze complicatie ? Voor de wekker deel, moet ik vet of olie (of niets) gebruiken voor de hamer en de punten van de wiel hamer ?
Alvast bedank,
BD

Hallo Bruno,
volgens mij staat voor de AS1475 in elk geval in de Bestfit catalogus een technische beschrijving (uit mijn hoofd staat het in deel 2, ben er niet zeker van) of ik ook een datasheet/olieschema heb, weet ik zo niet, maar ik ga vanavond even zoeken.
Wat betreft het uurwerk: enkel de tappen smeren, de punten van het hamerwiel of de nok van de hamer lijkt me niet echt zinvol.

@Paul_K: Dank je wel !
Edit : ik heb 4 bladen van de 1475 tech sheet gevonden !

je hebt het smeerschema dan ook?

Het zat ook in mijn Ebauches SA documentatie; voor de zekerheid toch maar even gescand:
downloadlink:
https://www.wetransfer.com/downloads/93c74f056d399fb1bbe28681c132c7a720151013093233/eb0cc7

Succes met de revisie!

Dank je wel !

Terug met de wekker.
Ik heb niet helemaal mijn horloge studie gevolgd zoals gepland, maar nu terug om een alarm horloge onder de loep te zetten :slight_smile:
Dus alarm bedoelt een wekker functie te kunnen beheersen. Een tweede kroon om de wekker te opwinden en de andere kant draaien om de 4de wijzer op de alarm uur te zetten


Vlakbij beneden de balans wiel is het hammertje. (Nog verder te zien)

Die slaagt op de kleine shcroef die aan de deksel vast zit. Men ziet de excentrische regeling om de slaag te kunnen regelen.

De alarm deel : veerton, star wiel en hammertje van links tot rechts.

En hier van rechts naar links. De star wiel werkt als een versleten anker die de wiel remt maar zonder te stoppen, en tegelijk op de hammertje duwt.

En hier zit de trigger om de alarm te zetten : de lange veer die de horloge bijna in twee deelt, naast de centraal as wil omhoog gaan om de hammertje los te laten, maar dat kan pas als het gatje van de alarm wiel boven zijn punt komt. Dat is alles.

Alle delen tegelijk voor bad.

Een een rond in de kuismachine.
:slight_smile:

Nog hartelijk bedankt aan @dins1 voor zijn hulp om deze te kunnen leren :slight_smile:

2 likes

Haha, dat is lang geleden dat ik je die gegeven heb! Leuk dat je er nu wat mee gaat doen, leer ze!!

1 like

Leuke dingen die wekkerhorloges, ik doe ze ook graag.

Sowieso is een horloge met complicatie altijd leuker om aan te werken.

1 like

Super interessant, zo’n wekker complicatie. Ben benieuwd naar het vervolg.

1 like

Ja, dat zijn leuke klussen om te doen.
Sommige manufacturen o.a. bij JLC hebben bij complicatie wekker uurwerken een speciale ingebouwde setting module om de wekkerfunctie en datumverzet simultaan te laten functioneren.
Dit is bij de JLC Memovox het geval. zowel bij kaliber K911, K825 en K916.
In ieder geval ben je leuk bezig en je bent van de straat.

1 like

Ja, ik zou graag ook eens een Vulcain Cricket kunnen onderzoeken. :wink:

Ah, ja leuk, wist jij dat Eterna als eerste uitkwam in 1914 met een wekker horloge.
Maar de wekkerhorloges werden pas populair nadat de Vulcain Cricket op de markt kwam in 1947 en dat is dus de voorloper en antwoord op de populariteit waardoor JLC de Memovox introduceerde met het kaliber 489 die in 1949 werd geïntroduceerd in Europa.
Ongeveer in 1954 werd het kaliber vervangen door het kaliber 814.
Daarna kwamen de 910 en 911 kalibers uit, ongeveer in 1956 werd het eerste automatische wekker horloge in de wereld door JLC uitgebracht met het kaliber 815 en niet lang daarna kwam het kaliber 825 datum wekkerhorloge op de markt.
Ik denk dat jij de JLC of de Amerikaanse LC versie Memovox kaliber K911 zeker een leuk service object zal vinden.
Ik hou mijzelf al jaren bezig met het restaureren van Memovox horloges.

1 like