Kast openmaken Sicura duiker

Besten,

Hoe krijg ik deze Sicura best open?

Bestaat er een specifieke tool voor of zal een rubber balletje best werken?

De vorige eigenaar had duidelijk niet het nodige gereedschap

Er is vast een speciale tool voor, maar als hij niet al te erg is aangekoekt zou een balletje ook moeten werken. Dat geldt in principe voor alles met een schroefdeksel.

1 like

Hier een paar kastopener…


Soms met de grootste is het al moeilijk…

2 likes

Klinkt misschien lomp maar een grote bacho (waarvan de bekken nog een beetje netjes zijn) kan ook werken als het met een balletje niet lukt. Wel altijd de kast in een kastklem in de workmate zetten zodat je beide handen vrij hebt voor je gereedschap. Alleen dan kun je voorkomen dat je er overheen schiet.

En als verder niks werkt kun je er een grote moer op lijmen met tweecomponentenlijm, een dag laten drogen en dan gewoon met een sleutel losdraaien. Moer kook je er weer af in een pannetje water.

Succes!

5 likes

Baco inderdaad maar alleen indien niet veel kracht nodig is. Anders gewoon lijm. Overigens: Sicura = penanker = weinig aan te repareren in het algemeen maar dat terzijde

2 likes

Uit ervaring kan ik je vertellen dat deze deksels vaak heel erg vast zitten zeker als ze al wat jaartjes niet open zijn geweest.
Als het niet lukt met een balletje dan is de beste oplossing de tip van @wbcoupe met de moer lijmen en opendraaien om het deksel niet verder te beschadigen.

3 likes

Kun je ook met de Jaxa doen (tool links op de foto van Bruno). Daar zitten pennen bij met een recht vlak en die passen op de uitsparingen van het deksel.
Anders inderdaad heel voorzichtig met een baco met brede bek :head_bandage:

1 like

Baco zou ik nooit aan beginnen met zo veel hoeken aangezien je die meestal maar met een beperkte nauwkeurigheid in kan stellen.

1 like

Zulke kasten zijn normaal om open te draaien gezien de vlakken op de bodem.
SOMS zijn deze aangebracht als fantasie en moet ze open met een mes, dus goed kijken aan de zijkant of er toch niet ergens een klein gleufje zit. Het zijn goedkope horloges en in die tijd werden er zelfs extra jewels of rubi’s er in geplakt om op de wijzerplaat 25 jewels te mogen zetten.:grin:

3 likes

Bedankt voor de reacties.
Het is volgens mij een draaideksel om reden dat hij te diep ligt en het ontbreken van een klikgleufje

1 like

Als het een echte duikerproof is zijn ze zeldzam geclipse deksel. Mijn Sicura was ook heel hart te openen (geschroefd).

Goede tip.
Groet. Richard.

1 like