Kastnummers Chronographe Suisse?

Voor ik mijn vraag stel zal ik me kort voorstellen aangezien ik me pas onlangs heb geregistreerd. Al enige tijd ben ik horlogeliefhebber; ik ben in het bezit van een gouden longines dress watch '64, een Rolex Oysterdate precision jaren 60 en enkele wat saaiere horloges.

Laatst heb ik een chronographe suisse gekocht en hierover gaat mijn vraag. Ik heb de kast weten te herleiden naar een bedrijfje met de naam Les Fils de Jules Blum uit La Chaux-de-Fonds. Wat mij echter niet duidelijk is, is het nummer dat achterop de bodemdeksel staat (324). Ik dacht aanvankelijk dat het een serienummer was, maar gezien bij chronographes suisse de onderdelen door verschillende bedrijven werden gemaakt, lijkt mij dit toch onwaarschijnlijk. Kan iemand hier mij vertellen wat het betekent? Is het bijvoorbeeld een werknummer van de specifieke maker van de kast?

Goede vraag, daar ben ik ook eigenlijk wel benieuwd naar.

Waarom niet een referentienummer (modelnummer)?

Een of andere fabriek heeft 10 of 100 of 1000 van die kasten gekocht en evenzovele bijpassende uurwerken.
En bij die fabriek had dat model het referentienummer 324 om het te onderscheiden van een batch met een ander werk of een batch met een (ander) merk of een batch voor een andere klant. Of misschien heeft zelfs de klant/groothandelaar/importeur erom gevraagd dat nummer erop te laten zetten om één van de bovengenoemde redenen.

Staat bij dit horloge op de wijzerplaat ook nog een merk of alleen chronographe suisse?

1 like

Dit klinkt erg plausibel :slight_smile: Ik ben namelijk een vrijwel identiek horloge tegengekomen, zelfde uurwerk, zelfde plaat etc met hetzelfde nummer. Na enig onderzoek bleek het echt om een ander horloge te gaan. Waarom dit m.i. ook plausibel klinkt, is omdat op de anti-magnetische deksel onder de bodemdeksel hetzelfde nummer staat vermeld.

Eerste foto is een opgespoord broertje, tweede is de anti-magnetische deksel.

Oh, en er staat Docker Chronogaraphe Suisse op de wijzerplaat. Uurwerk is in tegenstelling tot wat de verkoper dacht geen Landeron 48 e.d. maar een Valjoux 92. Ik dacht dat al op de wazige foto’s te zien, maar ik heb het vandaag kunnen bevestigen. :tada:

Overigens de extra deksel is niet anti-magnetisch, maar om te vermijden, dat de notorisch dunne kast van de chronographe suisse verfrommeld wordt.
Je zult ook zien, dat de lugs hol zijn.
Dus kijk uit.

Hier https://uhrforum.de/ita-chronographe-suisse-t72839 kun je op de foto in bijdrage 6 zien hoe dat eruit ziet

Valjoux 92 is eens wat anders dan de Landeron (1)48 in de meeste CS

Ah, ik had die link met anti-magnetisch gelegd omdat het op de dial stond. Maar inderdaad, deze goedkopere chronografen zijn vrij kwetsbaar. Deze bevindt zich gelukkig in een bijzonder goede conditie + de lugs zijn nog scherp en hebben slechts lichte krasjes. Enige puntje is dat de rand van de bovendeksel door een vorige eigenaar lichtjes is verbogen (fragiel, je zei het al). Misschien dat ik dit ooit nog laat herstellen, maar ik kan er mee leven.

Bedankt voor de link, ik vermoed dat deze ook hol zijn, hoewel ik het niet 100% zeker weet. Om af te sluiten een pica van de voorkant :slight_smile:

Hier een verslag van (inmiddels alweer 7 jaren terug…) dat mijn Chrono Suisse door Freddy werd gerestaureerd…

De achterdeksel laat bij mij 10R zien, plaatje is van voor de restauratie…

Een mooi stukje poor mans chrono geschiedenis wat ik niet durf te dragen ivm de kwetsbaarheid…

Erg mooi om te zien, had de bijdrage inderdaad al gespot.

Ik zou trouwens denken dat er niet 10R staat maar 108. Dat leid ik af uit de linkerpoot van de R die op de foto niet geheel recht lijkt. Mocht het 108 zijn dan is het destijds gemaakt door Jacques Beiner/Roger Parel SA uit St-Imier aangesloten bij de Fédération Suisse des Associations de Fabricants de Boîtes de Montres en tot januari 1984 geregistreerd stond bij de Swiss Central Office for Precious Metals Control in Bern.

Je hebt gelijk het is idd 108 nu ik het plaatje wat verder heb uitvergroot is het duidelijk een 8, dank voor je info, ik was daar nog niet van op de hoogte. Heb je een bron (link) waar jouw info nog eens na te slaan is?
In ieder geval bedankt!

edit
Heb even gezocht met jouw info en begrijp het inmiddels.

Mooi, voor de andere geïnteresseerden. Deze man geeft de meest uitgebreide informatie weer, andere sites zijn minder uitvoerig: http://www.vintagewatchstraps.com/swisspdm.php

108

Thnx!, ik had 'm inmiddels al gevonden…

@ReneJK, Ja daar was ik inmiddels ook achter, zie mijn reactie hierboven :wink: