Keuzestress! Rolex of Grand Seiko

Voor iedereen die zegt dat je voor €3K geen fatsoenlijke Rolex kan kopen is bullshit. Dit is een 16034 in ‘perfecte’ staat. Liep zeer netjes en verder gewoon een goed horloge.

3 likes

Voor de duidelijkheid: de foto hierboven is geen verkooppost!

2 likes

Reken wel even een officiële beurt erbij en hou rekening met het feit dat hij niet waterdicht is… dan is een nieuwe GS nog steeds interessanter…

4 likes

Omdat je het doet als een beloning voor het afsluiten van je studie gaat dit horloge altijd een speciale betekenis hebben. Dit wil je niet associëren met problemen en narigheid.
Er begint dan een nieuwe fase in je leven en daarbij hoort een nieuw horloge, met de datum van dat jaar en jouw eigen naam op de garantiekaart.
Als het budget geen nieuwe Rolex toelaat is een nieuwe GS een prima alternatief. De Quartz modellen schijnen mooist te zijn door de dunnere kast.
Succes met je studie én je keuze.

1 like

Hee, ik had het vorige bericht op m’n telefoon bij elkaar gevingerd, zo een beetje hap snap, maar laat me iets serieuzer reageren.

Wat wil je eigenlijk voor horloge hebben? Want in die budget range kom je allerlei dingen tegen. Zo heb ik voor 2450 een Nomos Ahoi Neomatik gescoord, die 200m WR, vrij dressy, in-house uurwerk van (jawohl) compleet Duitse makelij.

Maar als het een Duiker moet zijn zit je ook in de range van bijvoorbeeld de Tag Aquaracer. Zeker de quartz kun je tussen de 1300 en 1800 scoren.

In dit segment vinden we Oris Sixty Five, de Rado Captain Cook en allerlei andere geinige duikers.

Tsja, het klinkt toch echt alsof je een GS tic hebt opgelopen. Ik ga even door op quartz, en het waarom zal ik je zo uitleggen. Ik heb er zelf twee, sinds gisteren. In 2018 kocht ik deze:


Quartz, 100m WR met schroefkroon, 9F HAQ uurwerk. Messcherp afgewerkt en met 44GS kast. Pakken en omdoen. De eerste review staat hier:

De tweede is deze:


200m WR, schroefkroon, anti-magnetisch tot 16.000 A/m, HAQ.

Beide heb ik voor minder dan 3000 kunnen scoren. Wat betreft de tweede is dat “normaler” omdat die list voor rond 3000 gaat, maar met een beetje zoeken al voor 2400-2500 op je mat kan liggen, terwijl de eerste een list prijs heeft van 3500, de Seiko Boutique een foutje maakten toen ze met me praatten en toch de prijs die ze noemden hebben gehonoreerd, dus ik was voor 2600 koopman.

:point_down:

Dan moet je zeker niet in Vintage Rolex gaan boeren. De risico’s zijn gewoon groot, en beurten bij Rolex zijn niet goedkoop. Maar je moet je ook afvragen of je wel een dure automaat wilt. Want die zijn toch veel onderhoudsgevoeliger.

Het voordeel van HAQ, of het nou van Citizen, Seiko of Longines is, is dat de uurwerken ook zeer robuust zijn. Specifiek GS is al 25 jaar in deze vorm op de markt, hebben onderhoudbare uurwerken, maar eigenlijk kost het je gewoon eens in de drie jaar 113 Euro als je het door GS laat doen: Batterijtje, pakkingen controleren, klaar.

@PeterLC geeft aan zeer grondig te werk te gaan en meer te doen voor minder, met respect voor wat ie in handen heeft, dus met een HAQ is je total cost of ownership lager dan met welke automaat dan ook in het luxe segment.

Dit is helemaal geen monsterlijk dilemma. Je geilt zelf op GS, maar hebt Rolex in het hoofd uit een misplaatst statusgevoel. Als je dan ziet wat voor rammelende rommel je bij Rolex hebt voor 3000 ballen, en als je het zelf bij GS over masturberen hebt, dan is zo’n afgeragde rammelrolex toch echt de totale anti-these waar je op geilt.

Maar hee, als je zo merkengeil bent dat je per se het kroontje wilt hebben, spaar dan door tot je een fatsoenlijke Rolex kunt kopen. En dan heb ik het niet over een instappertje in de OP range (al zijn de witte en olijfgroene cool), maar over een witgouden Day-Date klatser of een Yachtmaster of zo.

Voor mij is de entreeprijs in de serieuze Rolex wereld ergens tussen de 8 en 24 duizend Euro. @HanDavinci’s avonturen, die ik allemaal om de pols heb gehad, hebben mij dat geleerd. Rolex is het coolst als je voor messcherpe balls-to-the-wall statussymbolen kunt gaan.

Maar…

Moet je dat willen? Want als er ook maar wat gebeurd is het heel erg huil0n en heb je er geen spat plezier van.

Een brute Rolex klatser in de 10K range, daar zou ik mee wachten tot ik een jaar of tien heel erg geen slavenloontje meer had.

15 likes

Lees dit topic door en trek zelf een conclusie.

2 likes

Goed verhaal maar dit

is dan weer de minst belangrijke overweging bij de aanschaf van een luxe artikel als een horloge van 3000 ballen.

1 like

Je gaat al van Rolex is niet cool naar cool naar Rolex is cool als. We komen er wel, Chris.

https://www.youtube.com/watch?v=L9QZuHdSqoo

Yeahhhhh, ik voel mij echt deftig.

6 likes

Voor 3k een Rolex… wordt lastig, vintage kan maar je moet er van houden.
Een nieuwe GS voor 3k is een betere optie. Automaat kan je wel vergeten voor die prijs.

Tip 1:
Van Baal in Nijmegen is sinds kort dealer van GS.
Bel met Peter, wellicht kan jij een mooie deal maken.

2 likes

Wat mensen zeggen is de kans dat je een niet al te best exemplaar treft bij 3k of minder aanzienlijk is.
Uiteraard zijn er uitzonderingen mogelijk.

2 likes

Ik zou voor een GS gaan, die nieuwe van @Fate_Amenable_To_Change is echt gruwelijk mooi. Ook de andere in zijn bezit is een plaatje.

Ook tussen de andere GS’en di3 hier op HF ronddolen zitten prachtige exemplaren 3n die zou ik 10x liever kopen dan een afgekloven Rolex

3 likes

Moet dat officieel bij Rolex gebeuren? Je kan evengoed bij een goede horlogemaker gaan en ben je 2-300 kwijt en is je horloge ook tiptop in orde. Waterdichtheid kost bij Rolex €75 om te testen + ze vervangen alle dichtdingen. Ik denk dat €75 voor zo’n horloge niets is. :slightly_smiling_face:

2 likes

Afgestudeerd, ga werken en leef nog drie maanden met het budget dat je als student had om daarna een fatsoenlijke Rolex te kopen.

7 likes

Om vervolgens bij de AD een dikke vette NEE te krijgen. :rofl:

2 likes

Ik zie AD niet in mijn tekst staan?

1 like

Voor een instap OP? Hoe dan?

3 likes

Wat is dan het nut van door sparen maandenlang om voor de meest instap OP te gaan?
Of een 2e hands.

1 like

Je geeft eigenlijk aan dat je niet al te veel geld kwijt wilt zijn aan onderhoud, misschien dan toch serieus overwegen om voor een quartz te gaan. Dit scheelt zowel geld in aanschaf als onderhoud.

1 like

Mooi ding! Welke ref. is dit?

1 like

Vrijwel over de hele lijn akkoord.

Hier heb ik toch ook even last van gehad. Ik had een meer dan prima Planet Ocean waar ik elke dag blij mee rondliep, maar ik moest en zou een Rolex hebben. Nu heb ik er een, draag ik nog altijd de helft van de tijd die vermaledijde Planet Ocean :joy:

Niet om te zeggen dat ik mijn Explorer geen warm hart toedraag of er geen plezier uit haal. Integendeel, ik draag die ook de helft van de tijd. Maar ik geef gerust toe dat dit anders had kunnen uitdraaien (ik wou eerst een Air King kopen, en ik ben nog steeds overtuigd dat ik die minder had gedragen dan de Explorer). Rolex was een soort van jeuk die ik even moest wegkrabben. Dat is bij deze gebeurd, en verder laat Rolex me nu eigenlijk min of meer koud.

Maar ja, ik zit nu zelf ook op de GS-trein, dus dat verklaart een en ander. Ik ben er alleen nog niet uit in welk station ik zal afstappen.

2 likes