Klassieke dress watch

Beste horloge liefhebbers,

Ik ben op zoek naar een klassieke dress horloge.
Hij moet zwart leer hebben en de kast moet zilver zijn van kleur.
De plaat moet wit of zwart zijn, maar dat ligt helemaal aan het horloge zelf.
Het liefst wil ik een horloge van goede kwaliteit die jaren lang mee kan gaan en niet een mode klokje is.
Daarom lijkt mij de afmeting 40mm tm 42mm een veilige keuze.

Wat zijn nu goede merken om naar te gaan kijken? en hebben jullie misschien horloges die jullie mij aanraden om mij verder te helpen?

mvg

De heer SB

Een klassieke dress watch is juist een stuk kleiner vaak 35-38mm. Wat is je budget ongeveer?

1 like

Ik ben niet van plan nu iets te gaan kopen, dus ik kan er nog lang voor sparen. Maar het ligt er aan wat voor horloge het is. Als het een heel goed merk is en hele goede kwaliteit voor 500 dan wil ik er wel goed voor sparen. Maar nu zit ik meer aan de 300 te denken.

Ik ben zelf een groot Seiko fan. Seiko heeft wel veel mooie dress moddelen ook in de SARB serie zoals de SARB033 of SARB035. Heel mooi afgewerkt en qua ontwerp mooi klassiek. Ik weet niet of je ook zou overwegen 2e hands te kopen die zijn 2e hands wel voor 300 euro te vinden en nieuw voor rond de 400.

Je kan ook naar andere merken als Hamilton, Tissot of Junghans kijken! Die hebben ook veel moois.

1 like

Deze Luch einzeiger:

Is op dress formaat en kost 6 tientjes :thumbsup:
Van oerdegelijke Russische makelij, een mechanische hand opwinder.

Grt.

Voor 6 tientjes zelfs een automaat, Seiko SNKM47 (uit eigen collectie :grin:)

1 like

Origineel :wink:

On topic :

Beste dresser voor < 1000 euro is voor mij de Hamilton Intra-Matic.
Bestaat in 38 en 42mm …

Maar ook Tissot en Seiko (om er maar twee te noemen) maken mooie en degelijke dressers in de prijscategorie van rond de 500 euro.

2 likes

Ja die Intra-Matic is een fijne klassieker :thumbsup:
Er staat er hier een te koop toch?

Grt.

Ik zat te denken aan Tissot. Degelijke kwaliteit met Zwitserse pedigree. Voor n wat klassiekers uitstraling de Le locle, voor retro vintage de visodate.

Zag toevallig beide met korting tussen de 400 en 500 in bij https://www.boumanonline.nl/horloges/filter/tissot/heren/heritage-le_locle?price=387-550

Oh ja, bovenstaande zijn mechanische horloges die geen batterij nodig hebben, maar via het dagelijks dragen opgewonden worden.

Mocht je quartz/batterij willen dan Is er n hoop binnen je budget haalbaar.

Wat dacht je van een mooie Oriënt Star?

Bijvoorbeeld de WZ0251EL / EL05004W / SEL05004W:

(Plaatje geleend van SeiyaJapan)

38,5mm, zwart leer en hij is er ook met een zwarte wijzerplaat.

1 like

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Orient heeft goede automaten in deze range…
Kun je er zelfs 2 kopen (wit en zwart) :wink:
Seiko natuurlijk ook.

1 like

SEIKO SARB065

7 likes

Ik denk dat in eerste instantie aan de Tissot Heritage Visodate. Een pracht van een uurwerk aan een schappelijke prijs!

Bestaat ook met zwarte plaat maar deze hier heeft m’n voorkeur. Ook met zichtbaar mechanisme aan de onderkant, en een lekker bol saffierglas van voor !

De Seiko Cocktail Time die hierboven getoond wordt is óók zeker één van m’n favorieten, maar heeft een blauwe schijn. Bovendien vind ik persoonlijk het originele bandje dat erop steekt niet echt goed, om het voorzichtig uit te drukken.

1 like

Als je nog goedkoper wil gaan, neem eens een kijkje naar het merk Orient, hebben wel een paar leuke dress watches voor iets meer dan 100 EUR dacht ik. Ik heb ooit de Orient Bambino gehad, wel leuk dingetje, maar de Tissot Visodate is toch wel van betere kwaliteit imo.

1 like

Is zoiets het sparen waard en gaat zo’n horloge je hele leven mee?

Nothing lasts forever ! Ook geen quartz uurwerken zoals deze Maurice Lacroix.
(hoewel Seiko op bepaalde quartzen 50 jaar garantie geven heb ik ergens opgevangen).

Persoonlijk zou ik voor dit uurwerk de centen niet voor over hebben. Het onbreekt me wat aan ‘persoonlijkheid’.

Ik zou zeggen, ga eens in wat winkels neuzen. Als het bij dat ene uurwerk zal blijven, moet je het zien, voelen. Bekijk zeker ook het gamma van Tissot, Hamilton, Seiko.

Een Seiko quartz als de SACM171 is toch erg aanlokkelijk voor mij. Iets meer dan 400 euro en dan heb je een horloge dat ±10 seconde per jaar loopt.

Heb je er überhaubt al over nagedacht of je een mechanisch of quartzhorloge wil?
Is voor zeker 95% van de mensen in de ‘gewone wereld’ een totaal oninteressante vraag. Maar voor veel horlogeliefhebbers (WIS) een big deal. Veel WIS hebben een sterke voorkeur voor mechanisch.

Als je dit niet echt belangrijk vindt, is de keuze zeer groot.
Maar als je echt de smaak te pakken krijgt, wat betreft horloges, wil je op den duur ook zeker een (of een heleboel :wink:) mechanisch exemplaar.

Feit blijft dat een quartzhorloge veel accurater is dan mechanisch, veel beter schokbestendig, veel goedkoper in onderhoud en ook bijna altijd (veel) goedkoper dan een mechanisch horloge.

Zowel mechanisch als quartz kan, onder normale omstandigheden en met een beetje onderhoud, heel lang (20 jaar of meer) mee

Als quartz prima is, dan kun je inderdaad ook voor een ‘instapmodelletje’ van een wat duurder merk als ML kiezen, met jouw budget. Is dit dan ‘beter’ dan bijvoorbeeld een mechanische Tissot of Seiko? Ligt eraan wat je beter vindt. Bij een duurder merk betaal je een toeslag/premie voor het imago en het ‘luxere’ merkje op de wijzerplaat. De afwerking is vaak nét wat strakker. Maar besef hierbij wel dat het dan gaat om (zeer) kleine details, die voor voor sommige WIS héél belangrijk kunnen zijn, maar de rest van de wereld nooit op zullen vallen. Verder gaan ze gemiddeld even lang mee, de ML is zeker niet waardevaster en ze doen allemaal hetzelfde, namelijk netjes de tijd aangeven. Dus het is vooral een kwestie van smaak. Jouw smaak.

Succes en veel plezier!