Kleine makeover: Baume en Mercier

Vorige week gratis gekregen in een kringloopwinkel als bonus bij een Seiko dameshorloge in een doosje, een Baume en Mercier op een afgescheurde fixoflex, prachtigā€¦ :wink:

Untitled

Korte diagnose, kast erg vuil, glas gekrast, kroon mist chroom, en die verschrikkelijke band maar het uurwerk loopt verder als een trein met amplitude in de 300. Kortom, hier ben ik niet zo lang mee druk.

Even een tip voor mensen die rommelmarkten en kringloopwinkels aflopen, horloges in roestvrij staal zijn altijd te prefereren en wijzen bijna altijd op een hogere kwaliteit van het hele horloge. ā€œStainless steel backā€ is dan eerder een slecht teken, wat is immers de rest dan? Nou is een verchroomd horloge op zich geen ramp, er zijn meer dan genoeg Jaeger LeCoultreā€™s die deze behandeling hebben gehad maar kijk dan wel heel goed naar de toestand van de kast, want polijsten is er niet bij. Wat je wel wilt is ā€œStainlessā€, ā€œStainless steelā€ of ā€œAll stainlessā€, zoals deze dus.

Eerst maar eens de band verwijderd, en direct in de prullenbak gegooid.

Simpele ETA 2540 handwinder in 5,75 ligne van eind zestig tot begin zeventiger jaren.

Bij het verwijderen van de kroon kwam meteen de tube mee uit de kast, crapā€¦

Een tube wordt in de kast geperst en is dus altijd iets breder dan het gat waar hij in moet, op de foto duidelijk te zien is de kroon die het grootste deel van zijn chroomlaag kwijt is. Vergeten om een foto te maken van het persen van een nieuwe tube, het gat was 0,7, de tube 0,8, deze kon ik er met een speciale tool (vergelijkbaar met een handvat met een holle metalen punt) in de kast duwen.

Ik haal nu het uurwerk uit de kast, je kunt deze uit de kast laten vallen of je drukt er wat plakkerige Rodico tegenaan en je pakt hem er zo uit. Rodico is echt multi inzetbaar en totaal onmisbaar voor elke uurwerk knutselaar.

Zoals gezegd is de kast nogal smerig

Met een satƩprikker krab je eenvoudig al het vuil weg, hier is de rechterhelft al klaar en links moet nog. Qua niveau schat ik dit horloge op gemiddeld, ik heb veel erger gezien.

Achterkant van de kast, hier is ook de rechterhelft al schoongemaakt

Omdat ik de kast ook even goed wou reinigen heb ik simpelweg het glas er even uitgedrukt zodat ik deze meteen even netjes kon schuren.

Ik ben nog steeds op zoek naar de ideal volgorde, dit is korrel 400,1000,2000,3000 en dat levert een bijzonder goed resultaat op. Neem wel de tijd voor met name de eerste schuurronde, als je een kras niet kwijtraakt in die eerste fase dan hebben de andere eigenlijk geen nut en moet je toch terug naar de eerste.

Omdat na het schuren het glas altijd een beetje dof blijft even napolijsten met een zachte doek en wat Peek.

Omdat het glas ook weer teruggeplaatst moet worden, leggen we deze op een plateau

Pak een glasklauw en draai deze zo ver open dat deze ruim om het glas heen moet vallen, zet deze dan pas op het glas en draai deze dan aan tot hij het glas echt vastgrijpt, draai dan nog een eindje door om hem echt iets kleiner te krimpen (voor je gevoel ga je hem breken maar dat valt in de praktijk wel mee). Het plateau zorg ervoor dat er net een kleine rand onder de klauwen blijft staan zodat je deze in de kast kunt schuiven

Plaats dan het glas in de kast en draai de klauw even om te zien of hij er mooi recht in staat, draai daarna de klauw los en als het goed is zit het glas dan direct vast

En hij zit weer vast

Ik krijg regelmatig de vraag hoe je een wijzerplaat kunt schoonmaken, daar is Rodico ook zeer voor geschikt, gewoon in een puntje vouwen en stof, vettigheid of andere resten blijven er mooi aan plakken. Helaas doet het niks voor aantasting, aanslag of beschadigingen van de plaat.

Tijd voor een nieuwe kroon, maar allereerst moet je dan de oude kroon verwijderen. Dit gaat relatief eenvoudig, hiervoor gebruik je een pinvise (feitelijk een soort boorhouder) waarin je de stift inklemt, daarna draaj je de kroon tegen de klok in (van de buitenkant gezien) van de stift.

Een nieuwe kroon is gauw gevonden, ik heb ervoor gekozen om een iets massievere kroon te monteren dan er op zat, dit maakt het opwinden net iets makkelijker.

En wat je dan hebt is een mooie frisse Baume en Mercier, op een net iets te brede blauw canvas band omdat ik geen enkel bandje heb in bandenmaat 9mm.

En hier bij mijn dochter Amber om de pols.

Ik heb mijn vader laatst mijn Breitling Military Colt gegeven dus mijn moeder kan dan natuurlijk niet achterblijven dus ga ik haar dit horloge geven voor haar verjaardag. De laatste keer dat ik haar een zelf gemaakt cadeautje gaf was dat een macaroniwerkje op de basisschool. Nu heb ik deze niet helemaal zelf gemaakt maar dat maakt mijn moeder niet zoveel uit denk ikā€¦ :wink:

30 likes

Leuk verhaal, bedankt voor het delen!

mooi verhaal hoor! Dank voor het delen!

Leuk om te zien / lezen :thumbsup:

Vakman!
:ok_hand:

Vetgedrukte tekstgschoots, je blijft een tovenaar !!!

Mijn beste,

Ik heb met veel aandacht deze horloge-reparatie-cursus gelezen!!
Je hebt niet alleen veel werk gemaakt van de horloge reparatie / renovatie 'an sichā€™
maar ook heb je het forum hier, op een zeer welvarende manier deelgenoot van gemaakt!!
Chapeau. :+1:

En voor straks: ā€œBuona Notteā€ en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

De laatste keer dat ik haar een zelf gemaakt cadeautje gaf was dat een macaroniwerkje op de basisschool.

Dat is nog eens wat anders dan een zelfgekleide asbak. Of een muizetrappetjeā€¦ :grinning:

Knap gedaan Geert, en leuk weer eens een verslag van je te zien. Dankjewel!

Sodeknetters Geert, wat een make over, en dat bandje zou mij niet storen :grinning:

Jullie reacties zijn dan ook een belangrijke drijfveer om dit te blijven doen en hopelijk kan ik daarmee ook mijn steentje bijdragen om de kennis over uurwerken levend te houden. Ik heb het kunnen leren doordat anderen bereid waren daar tijd in te steken en daarom doe ik dat zelf natuurlijk ook. Dus vooral ook jullie bedankt!

2 likes

Erg leuk om te zien en te lezen :ok_hand:


Geert weer een prachtige makeover ! Wat mij betreft blijf ik nog maar even bij niveau kast en glazen poetsen.

Deze ook weer met plezier gelezen , bedankt voor het delen .

Weer heel mooi te zien hoe dit horloge is opgeknapt. :ok_hand:
Horloges met roestvrij stalen kast kom je niet zo snel tegen behalve bij Seiko en Citizen, bij deze merken kom je een verchroomde kast zelden tegen.

Leuk om te lezen, en natuurlijk de plaatjes bekijken :thumbsup:

Net nog even bij een kofferbakverkoop geweest, welgeteld 1 kraamā€¦ :hushed:

Daarna nog naar een kringloop, maar daar lagen, zoals gewoonlijk alleen een paar prullen! volgende keer beter.

Ik ben net terug uit Apeldoorn en daar heb ik ook niks bijzonders gevonden, wel een oude pocket microscoop (20X) voor twee euro, handig als je onderdelen moet inspecteren.

WOW! Klasse werk! :sunglasses: Ik woon in Apeldoorn, overigensā€¦ :wink:

Altijd zeer vermakelijke en leerzame posts :smile:

Erg mooi weer!!!

Tijd voor een HF meeting van het oosten dus!

LEUK!!! :heart_eyes: