Wat een mooitje.
En nee, GIR, nooit van gehoord.
Maar dat zegt in mijn geval niets.
Ken het merk niet, maar wel een mooie chronograaf. Gold plating lijkt er ook nog goed uit te zien.
Mooie vondst; ik zeg servicebeurt laten geven, mooie bruine leren band erop en dragen.
Overleden verre familie… Weet weinig van de overledene (oude vrouw, maar kan van haar man zijn geweest)
Heb ook meteen overwogen. Had al spijt net al mijn 18mm bandjes te hebben verkocht… Maar die vintage maat is me toch wat te klein, en gaat toch geen polstijd krijgen.
Wat is de diameter?
En (hoe) loopt hij, werken alle functies?
Dat is inderdaad wel een puntje; al went het op den duur wel een beetje.
Voordeel voor mij is dat ik erg kleine polsen heb.
Kan hier niet meteen een meter vinden maar lijkt me 36mm. Het is een handopwinder, liep meteen. Loopt al een paar uur mooi op tijd, morgen zal ik de afwijking beter kunnen zien.
Chrono doet het ook mooi, toch wonderlijk bij zulke oude horloges.
Mooist vind ik de secondewijzer, die is ongelooflijk fijn. Maar de plaat en de opgelegde indices en cijfers zijn ook erg mooi.
Als ik naar de foto kijk, lijkt me die maat voor jouw polsen niet te klein.
Het lijkt me niet dat je polsen als boomstammen hebt.
Klopt, heb 17cm polsen, maar toch voelt het te klein aan.
[Ben nogal precies qua maat. Moet tussen de 39 of 41mm zijn.
Misschien omdat ik ondanks mijn smalle polsen toch nogal fors ben gebouwd met vrij stevige armen (ben 80kg bij 1m75 en ik ben niet dik).
Overigens lijkt een horloge op wristshot altijd groter, zie de vergelijkingsfoto met mijn daily driver, de Aqua Terra (39mm)
Fraai ding. Hij is net niet te groot eigenlijk
Goed om je te realiseren ja, ik had het er al eerder over.
In de vintagewereld is 36 behoorlijk aan de maat. Als je niet gewend bent aan vintage is het misschien nog klein. Maar (zelfs gecorrigeerd aan de parallax) toont het gewoon perfect op jouw polsmaat.
En: compactheid was een feature.
Klopt, omdat wristshots vaak met een telefoon gemaakt worden en die hebben een flinke groothoeklens dus dat vertekent enorm. Je moet een wristshot dus eigenlijk met een 50mm (of equivalent) lens maken, dan kun je beter zien hoe het er werkelijk uit ziet.
Gok er op dat er een Landeron opwinder in zit. Zou goed de Cal. 248 kunnen zijn. Erg mooi klokje!
Bedankt, ga het zelf nog niet opendoen. Loopt alleszins super. Gangreserve ca 29uur, minder dan 15 sec afwijking denk ik, ik doe het nog eens over vanavond om het zeker te weten.
Over een maand ofzo weet ik wat we (de familie) ermee gaan doen. In tussentijd zou ik merkgeschiefenis toch eens moeten proberen te achterhalen.
Hoeft ook niet, want nu weet ik haast zeker dat het een Landeron betreft ;). Heb zelf een Leonidas Incabloc met Heuer gestempeld Landeron 248. Die heeft ook rond de 29uur gangreserve. Dit is standaard de maximale reserve die het uurwerk aankan
Ook werd in die tijd vrijwel door alle “micro-merken” dit type uurwerk gebruikt de grotere merken zoals Omega gebruikte Venus.
Prachtige chronograaf, zou er zuinig op zijn en vooral dragen! De diameter is een kwestie van wennen, met een smaakvolle leren band ga je de combinatie vast waarderen.
Ik heb dit heb kunnen terugvinden:
GIR - Montres et horlogerie en gros Alexandre GIRARD (69 Rhône)
Cette société achetait des calibres finis et revendaient aux horlogers bijoutiers
A cette époque, il était de bon ton d’afficher sa raison sociale sur le cadran.
Overigens is het ook in deze regio (Lyon) dat dit overleden familielid woonde.
Verder is het moeilijk iets te vinden. Je komt al vlug uit bij Girard-Perregaux of andere gelijkaardige namen.
Nog een paar horloges gevonden die te koop werden aangeboden, meestal met erg lage prijzen (ook wel geen chrono’s en met mindere afwerking).
Het is wel leuk om zo wat bij te leren over vintage horloges (nooit zo mijn ding geweest) en de link die het horloge heeft met Lyon is wel leuk, want verder woont hier geen familie meer.
Trouwens,
Dat heb ik nou nooit