Krassen verwijderen van Zenith horlogeglas

Ik dacht, laat ik de gok eens wagen. Gewoon een horloge kopen met een gekrast glas en dan zelf proberen te herstellen.

Deze Zenith mocht wel eens een poetsbeurtje hebben. Ik heb een busje glaspoetspoeder gekocht en ben aan de slag gegaan.

Gewoon poeder op het glas met wat water en poetsen met een oud t-shirt. Kost wel wat ellebogenstoom, maar dat mag de pret niet drukken.

Hier de foto’s.

Best goed gelukt als zeg ik het zelf, maar eerlijk gezegd heb ik geen idee wat voor poeder het nu eigenlijk is :+

De volgende keer ga ik de dremel er eens bijpakken.

1 like

Geweldig spul en resultaat dus!!

Mooi resultaat, gefeliciteerd!

Hoe lang duurde de operatie?

De poeder is naar mijn mening het cerium oxide?

Groet,

Alex

@Alex: Ik ben zeker een half uur aan het poetsen geweest, vandaar dat ik het een volgende keer met de dremel wil proberen. Alleen ben ik dan weer bang dat het te hard gaat.

Half uur is niet erg lang :).

Ik heb een keer een paar krassen uit saphirglas verwijderd. Kostte erg veel tijd.

Om de randjes niet af te ronden heb ik alle eerste handelingen - slijpen met verschillende (van grof naar fijn) diamanthoudende pasta’s op een vlakke stuk dik plastic gedaan (bij de overgang van de grove naar de fijnere abrasief steeds nieuw stuk plastic gebruiken - de slijpende deeltjes van de pasta nestelen in het zachte plastic).

De laatste operatie - het polijsten - deed ik m.b.v. een kolomboormachine. De meeste tijd ging naar het afkoelen. Mijn vingers werden verbrand. Het resultaat was echter prima.

Groet,

Alex

ook een gaaf klokkie

Mooi resultaat,…ik heb mijn handwerk na een paar uur en blaren vervangen door mijn boormachine in een houder te zetten op de laagste snelheid…even expirimenteren maar werkt prima.

Ik wil nog even benadrukken dat wat Capice zegt belangrijk is; laagste snelheid!
Ik heb het ooit op een te hoge snelheid gedaan en toen smolt zo’n beetje alles in het horloge wat kunststof was (en dat was best veel).
Mooi resultaat overigens!
Jur

Wat voor glas was het? Ik weet dat voor een plexi glas met oppervlakkige krasjes koperpoets met een doekje handmatig met ronde bewegingen ook heel veel wonderen doet.