Glas krasvrij maken en kast opblinken

Volgens mij kun je het glas niet krasvrij maken en moet je deze vervangen. Het ziet eruit als een generiek glaasje dus dat moet wel lukken. Haarlijntjes en andere kleine krasjes kun je met een cape Cod doekje oppoetsen. Als de krassen echt diep zijn en je wil die wegwerken dan zal je het horloge moeten laten polijsten

Bij plexi glaasjes met niet te diepe krassen kun je PoliWatch proberen, of iets minder conventioneel een lichte hoeveelheid Brasso.

Een kast van staal kun je iets als staalpolish uit de tube proberen. Als de kast een ‘brushed’ look heeft, dan zou ik er vanaf raden dit te gaan polijsten. Aangezien je daarmee dit effect ook wegpolijst.

Een idee waar je zo wax kan kopen?

Amazon.nl voor cape cod en polywatch.

Overigens heb ik gehoord dat tandpasta ook werkt.

Het glijsje lijkt mij van mineraalglas en niet van plexiglas, dus polijsten daarvan gaat lastig worden. Zou er even een ander glaasje in laten zetten.

Nieuw plexiglas mineraal erin persen is het mooist. Mocht het plexi zijn wat erin zit en je wilt het krasvrij maken dan zitten er zo te zien te diepe krassen in om het alleen maar op te poetsen.
Je kunt dan het best het glas eerst opschuren. Zelf gebruik ik hiervoor een 7in1 nagelvijl. Begin bij grofheid 4 en werk dan op naar de lichtste grofheid 7 (polish). Als je met 4 begint wordt het glas eerst dof maar schrik niet dat poets je er met 5 6 en 7 weer uit. Als finishing touch als laatste nog oppoetsen met koperpoets en glaasje is als nieuw.
Die multivijlen kosten 69 cent bij de action.

3 likes

Dank voor de uitleg. Ik ga eerst Jaac zijn truc proberen met de vijltjes van de Action :blush: Als dat niet werkt, zal ik er een nieuw glaasje laten inzetten. Keep you updated

Ik polijst plexi gewoon met auto polijstmiddel commandant 5 of 6. Gaat ook prima.

Met de kast moet je idd voorzichtig omgaan. Je horloge kan ook lelijker of minder waard worden omdat je de ZIEL eruit poetst. M.a.w. de matte vlakken glimmend maak. Verzamelaars laten gepolijste exemplaren links liggen. Zij hebben liever de originele staat van de kast

1 like

Ha Jaac, nog nooit daaraan gedacht en heb inmiddels toch flink wat plexi gepoetst. Goeie tip. :grin::+1:t3:

1 like

Dag Jaac en co

Vandaag de nagelvijl in de action gehaald. Heb eerst jou methode geprobeerd en dan eens met de grove alleen. Niks werkt.
Glasje is nog altijd even lelijk :smiley: Ga gewoon een nieuw laten steken. Idee van wat dat kost?

ik heb het ook wel eens plexiglas gepoetst met tandpasta, geeft zeker effect

1 like

Tandpasta op een katoen doekje werkt inderdaad goed op plexiglas.

De doe-het-zelf tips die je hebt gekregen werken alleen voor kunststof ‘glaasjes’. Als het glas is (mineraal of saffier) werkt dit niet omdat het materiaal te hard is. Er zijn wel oplossingen als met serieuze polijstmaterialen aan de slag wilt, maar in het vervangen van het glaasje zal een stuk goedkoper en eenvoudiger zijn. de meeste horlogemakers zullen je hiermee kunnen helpen, hier kun je een horlogemaker zoeken bij jou in de buurt. Ik heb hier zelf niet echt ervaring mee, maar heb ooit 25 euro betaald incl plaatsen, geen idee of dat marktconform is.

Als je de kast gaat doen, pas dan op dat het niet zo’n blinkend horloge wordt:

https://www.horlogeforum.nl/t/jump-hour-horloge-gezocht/274915/14?u=reverso_fan

Te vaak zie je hobbyisten de Dremel pakken en de originele afwerking van de kast vernielen helaas.

Zou de kast niet doen… of uiterst zacht (handmatig)om de originele scherpte er niet uit te poetsen

Dit is ook gewoon glas. Nieuwe glaasje Heeft een goede juwelier wel liggen. En kosten zijn nooit erg hoog. Voor een generiek raampje.

Glas kan je wel degelijk krasvrij maken.

Namelijk je gaat in stappen met waterproof schuurpapier over het glas heen je begint met korrel 800/1000 en eindigt met 2000.
Om de diepste krassen eruit te halen.

Daarna ga je het glas polijsten met Cerium Oxide ;


Succes!

Toevallig zelf bezig geweest met een glaasje voor mijn Tissot. De horlogemaker in de stad vraagt er ongeveer 50 euro voor en horlogeglas.nl ook.

De vraag is inderdaad of het plexi of mineraal is. Bij mineraal of saffier kun je poetsen tot je handen eraf vallen maar zal er niets gebeuren.

Als je een nieuw plexi glas zoekt kun je evt op het gezocht forum vragen of een hobbyist hier een glaasje voor je kan maken.

Zo te zien bij deze foto’s betreft het hier geen plexi maar mineraal/chrystal glas. Dan kun je inderdaad poetsen tot je een ons weegt maar dan gebeurt er niets. Spul is kneiterhard. Ik hoop wel dat je er een leuke avond aan hebt overgehouden. Voor dat geld van die nagelvijl kun je je in ieder geval geen buil vallen. Nieuw glaasje laten persen is het beste. Denk een eurootje of 20?

Het was inderdaad mineraalglas. De vervanging was idd 20€ bij de horlogemaker. Vandaag heb ik zelf geprobeerd een oude Timex zijn glas terug helder te maken. Met de techniek van @Jaac is dit prima geluk. Erna nog wat tandpasta op voor de glans :yum: