Kroon kapot Damasko

Is het een schroef kroon?

Als de afgebroken stem nog in de kroon zit is en deze steekt niet uit is het erg moeilijk om de restanten er uit te krijgen. Dan is het beter nieuwe kroon te zoeken.
Als je de resten van de stem makkelijk uit de kroon kan draaien dan is het eenvoudig een nieuwe ETA stem te vinden en aan de kroon te bevestigen.
Wel moet deze op maat gemaakt worden en het horloge deels uit elkaar om de rest van de stem uit het uurwerk te verwijderen.
Helaas kan ik op de foto niet goed zien of de kroon nog bruikbaar is.

2 likes

Ik krijg ernstig het idee dat hij is losgedraaid, heb je al een poging gedaan om de kroon er terug in te steken en met de klok mee vast te draaien?

Je krijgt hem er niet definitief mee vast maar dan weet je in ieder geval of hij is afgebroken of alleen maar los zit.

2 likes

En dat baseer je op de eerste foto die je ziet?
Dat is nogal vreemd, hoe kun je op basis van de eerste foto nu beoordelen waar de stift is afgebroken?
Heel vaak breekt die af in de kroon en steekt er geen stukje stift meer uit.

Maar op basis van de laatste foto’s denk ik hetzelfde als @HorloG

2 likes

Al gedaan. De kroon kan ik ook gewoon weer vastdraaien in het horloge

Mocht je op zoek zijn naar een goed adres (redelijk) bij je in de buurt, dan is deze horlogemaker zeker aan te raden. Heb hier ooit zelf een Seiko 6139-6002 Col. Pogue met wat problemen heen gebracht.

Bedacht me net dat @Chlorophyl begin september een zeer gewaardeerd en nuttig draadje is gestart.
Wellicht helpt dit je ook nog verder.

2 likes

Stift lijkt me afgebroken een klein stukje binnen de kroon zelf. Dan ben je er mooi klaar mee, en snap ik het advies voor een nieuwe kroon. EN stift.

1 like

Ga nou maar naar Ron Sonders in Leusden,die bestelt wel het nieuwe onderdeel bij Damasko,en weet wat hij doet.
Succes,
Watchkiller.

Is er al een oplossing @John1968 ?

Ben er nog niet mee bezig geweest. In het weekend even kijken

Je schijnt de restanten te kunnen oplossen in een kaliumaluminiumsulfaat oplossing, zonder de interne schroefdraad te beschadigen (omdat het staal van de stem zachter dan dat van de kroon, blijkbaar). Ik vond het ook een beetje een sterk verhaal, maar ga dit trucje binnenkort proberen bij een lastig verkrijgbare en verder toch al verprutste kroon.

@dialstatic
Die Damasko kroon is van speciaal gehard U boat staal dacht ik.
Zo’n stem is van waaibomenstaal dus dat zou best eens kunnen lukken.
Ik zou graag vernemen wat het resultaat van dit experiment is.

2 likes

stemhouder in schroefkroon doorsnede binnen
Bij schroefkroon kan het zijn dat de kern die meeveert losgeraakt is uit de kroon en nu nog aan de stift/stem zit. Reden dat de horlogemaker er niks mee kan zou dan kunnen zijn dat er simpelweg een nieuwe kroon op moet die hij niet heeft of kan bestellen. En…die losgekomen binnenkant met veer niet meer terug kan zetten. Maar dan zou de stem nog helemaal in tact zijn en hoef je alleen de kroon te (laten) vervangen.Overigens moet een stem wel heel beroerd afgebroken zijn wil je deze er niet meer uit krijgen

Komt vaker voor dan je denkt!
Precies achter de kroon zit blijkbaar de zwakste of meest belastte plek.
Bovendien zit zo’n stem meestal zeer strak vast anders komt de kroon los met gelijkzetten, soms zelfs met locktite.
Dus ik hoop dat deze op een andere plek is gebroken.
Als de topicstarter @John1968 even langskomt kan ik er wel even goed naar kijken.
Kijken kost niets hoor.

2 likes

Wel, misschien kan u eens vertellen wat U boat staal is, daar heb ik met name nog nooit van gehoord.
Ik heb in de jaren 80 nog met mijn bedrijf gewerkt op de RDM werf in Rotterdam aan de laatste geproduceerde tijgerklasse onderzeeboten voor de Nederlandse marine. En waaibomen werden daar niet gebruikt.
Uw waaibomen staal opmerking is dan ook iets wat thuis hoort in het sprookjesboek van Grimm.
De gebruikte term in de metaalwereld voor minder geavanceerd metaal is overigens pispotten staal

En dan als laatste, heer drex, even voor alle duidelijkheid, de stem is juist van super verhard metaal gemaakt.
dixi

3 likes

Maar (ver)hard, maakt breekbaar. Toch?

1 like

Yep.

1 like

De stem zit in de schacht (tube) van de kast en heeft vrijwel geen zijwaartse speling, dus geen buigende of knikkende beweging naar de buitenkant.
De stem draait alleen links of rechtsom. Deze torsie beweging kan de stem gemakkelijk hebben.
De stem kan je dan ook niet buigen, als je dat probeert, dan breekt het af.
De oorzaak dat een stem in een horloge afbreekt, zal vermoedelijk komen doordat de kroon in uitgetrokken toestand niet alleen draaiend wordt bewogen maar dat er op de een of andere manier een buigende resp. knikkende zijwaarts druk op uitgeoefend wordt.
Het afbreken gebeurd dan ook bijna altijd bij de kop van de kroon waar de schroefdraad begint.
Uitboren is geen optie, de boor zal niet veel harder zijn dan de stem en zal weinig weg boren.
Conclusie, stem en kroon vernieuwen.
Als de stem toch nog iets uitsteekt, dan heb je geluk en dan is het handig om het stukje stem wat nog uitsteekt vierkant te vijlen met een diamantvijl, vervolgens in een pennetang of bankschroef vast te klemmen en zo voorzichtig uit de kroon te draaien.

2 likes

Ik vraag me af hoet het nou eigenlijk zit met Damasko. Geregeld heb ik gelezen dat Damasko niet levert aan onafhankelijke horlogemakers.
Veel modellen hebben gewoon een ETA kaliber (in de DA series bv), wat dat betreft geen probleem.

Maar de volgende punten roepen vragen op. Je hebt bij Damasko, even in het Engels, de volgende merkeigen oplossingen:

  1. Lubrication Cell
  2. Crown Decoupling Mechanism
  3. Seals en O rings

De smeerstofcel (voor de kroon).
Hier gebruikt Damasko speciaalgereedschap voor. Als je dat niet hebt moet je het maken, of gaan hannesen met niet-organiek gereedschap. Ik heb nooit een foto gezien van die smeerstofcel, ik heb geen idee hoe het er uit ziet en of het lastig is zonder tool.
Dan moet je weten wat voor smeermiddel er wordt gebruikt (en het in huis hebben/krijgen). Het moet in ieder geval compatibel zijn met de Viton pakkingen. Vertellen
ze wat ze daar voor gebruiken? Leveren ze het aan derden? Viton is mooi spul en gaat lang mee, maar desintegreert met de verkeerde smeermiddelen (heb niet horlogegerelateerde discussies gelezen hierover)
Zonder smeerstofcel doet hij het natuurlijk ook. Net als een BMW zonder airco. Maar dat wil je ook goed hebben.

Het gepatenteerde kroon ontkoppel-mechaniek: Speciaalgereedschap nodig?

De pakkingen zelf: Je wilt de originele Viton pakkingen hebben (nou ja, ik wel), je wilt ook geen Hema banden op je race fiets. Kan iedereen die inmiddels bestellen bij Damasko?

Het zou kunnen zijn dat ze hun policy hebben veranderd en inmiddels wel aan horlogemakers leveren. Dan blijft alleen de speciaalgereedschap vraag over.