Kwaliteit seiko automaten

Ik ben op zoek naar een nieuw horloge. Mijn juwelier, echt een seiko liefhebber, had meteen een aantal mooie solars en kinetics van seiko voor me. Toen ik informeerde naar de automaten, zei hij meteen dat ik dan beter een horloge met een Zwitsers uurwerk kon gaan.
Wat zijn jullie ervaringen met seiko automaten? Zijn de Zwitserse echt veel beter dan de seikos? Wat is de levensduur van deze uurwerken? Ik werk op een school, dus niets met drilboren of zo. Ik fiets wel veel. Ik kan me voorstellen dat dat van invloed is.
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Seiko uurwerken zijn prima werkpaardjes, en kunnen zich qua kwaliteit meten met zwitserse uurwerken. Er zijn echter wel heel veel verschillende gradaties seiko uurwerken, van super budget tot high end. Het hangt dus wel een beetje van het klokje, en het daar in zittende uurwerk af.

Vintge Seiko’s zijn niet oor niets zo populair, veel kwaliteit voor weinig geld. Seiko heeft zich allang bewezen.

Hallo en welkom,

Zoals Maardein al aangeeft, zijn mechanische Seiko’s echte werkpaarden en zit het met de betrouwbaarheid wel snor. Ik heb zelf drie Seiko’s, met het 7s26 uurwerk, dit uurwerk is eigenlijk de instapper. Wanneer je dit uurwerk laat reguleren door een goede horlogemaker, dan is er een hoge mate van precisie haalbaar. Ik weet niet wat je budget is, en wat je allemaal verwacht van je aanstaande aankoop, maar ik weet zeker, dat we je hier verder kunnen helpen.

ThijssjihT Schreef:

Wat is de levensduur van deze uurwerken?

Het net staat vol van verhalen van gebruikers die 20 jaar of meer met een Seiko automaat doen/deden, zonder een enkele service beurt. De goedkopere Seiko uurwerken, zoals de 7S26 of 7S36 zijn zonder meer werkpaarden, waar je geen zorgen over hoeft te maken. Zie bijv:

http://www.thepurists.com/watch/features/8ohms/7s26/

1 like

ThijssjihT Schreef:

Ik ben op zoek naar een nieuw horloge. Mijn
juwelier, echt een seiko liefhebber, had meteen
een aantal mooie solars en kinetics van seiko voor
me. Toen ik informeerde naar de automaten, zei hij
meteen dat ik dan beter een horloge met een
Zwitsers uurwerk kon gaan.

Er worden in Nederland door Seiko officieel een aantal goedkopere automaten verkocht met de 7S26 c.q. ZS36 en een aantal duurdere (vanaf zo’n EUR 1800) met de 6R21. De eerste zijn zoals gezegd prima werkpaarden, de tweede serie kan ieder vergelijking aan met de Zwitsers.

Daarnaast heeft Seiko nog een klein aantal verkooppunten met de Grand Seiko en (Ananta) Spring Drives. Daarvan durf ik te zeggen dat ze wereldtoppers zijn op hun respectievelijke prijsniveaus.

mijn vader heeft sinds 1970 een Seiko met het 6119 uurwerk. Afgeragd, altijd gedragen, nooit service en nog steeds goed lopen.

Een goede vriend van mij heeft op de middelbare school zijn eerste Seiko Automaat gekocht… we zijn inmiddels veertigers… en nog steeds goede vrienden… hij draagt zijn Seiko nog altijd… ik de mijne ook… al kocht ik die 4 jaar later… en da’s een Quartz…

1 like

lencoth Schreef:

ThijssjihT Schreef:


Wat is de levensduur van deze uurwerken?

Het net staat vol van verhalen van gebruikers die
20 jaar of meer met een Seiko automaat doen/deden,
zonder een enkele service beurt. De goedkopere
Seiko uurwerken, zoals de 7S26 of 7S36 zijn zonder
meer werkpaarden, waar je geen zorgen over hoeft
te maken. Zie bijv:

http://www.thepurists.com/watch/features/8ohms/7s2
6/

M’n beater/tool automaat die al trouw zo een jaar of 7 a 8 z’n werk doet. Ook zonder service beurt.

Seiko de goodkoopste “manufacture” uurwerken ter wereld, en ze zijn ook nog is betrouwbaar.

En zo kunnen we dit topic met gemak met nog 300 voorbeelden vullen.

Waarschijnlijk heeft jouw juwelier weinig automaten in de collectie!:wink:

Welkom op dit forum en leuk dat je geïnteresseerd bent in een Seiko automaat!

Ik zie eigenlijk op ongeveer alle horlogefora dat automatische horloges van Seiko heel geliefd zijn onder horlogeliefhebbers en dat heeft natuurlijk een reden.

Ja en het is natuurlijk speculeren naar de reden van de opmerking van de juwelier. Misschien omdat je voor minder dan 100 Euro al een prima Seiko 5 automaat koopt en bij de doorsnee juwelier een Zwitserse automaat begint bij een Eurootje of 500. Zou je ook liever die laatste verkopen!:wink:
Overigens vind ik de suggestie van een solar of Kinetic nog helemaal niet zo gek. Deze hebben de voordelen van een quartzhorloge zonder het nadeel van de batterij. En gevoelsmatig vind ik het heel erg passen in deze tijd. Als je solar interessant zou vinden, zou ik ook zeker even kijken naar Citizen Eco Drive-horloges!
Verder zou ik de betreffende juwelier niet willen omschrijven als ‘Seiko-liefhebber’. Ik ken eigenlijk geen Seiko-fans die je niet een Seiko automaat zouden aanraden. En zelfs niet-Seiko-fans zullen je deze niet afraden. Een Seiko 5 (de ‘instaplijn’ van automaatjes) is zelfs een uniek product in die zin dat er eigenlijk geen ander automatisch horloge op de markt is van die kwaliteit voor die prijs.
Ik weet wel dat je niets hebt aan verhalen als ‘mijn opa rookte vijf pakjes per dag en werd 130’, maar hier dan toch nog even, ter inspiratie, een plaatje van mijn Seikootje 5 van meer dan veertig jaar oud. Ziet er nog heel mooi uit en doet 't nog steeds, hoewel ie wel toe is aan een servicebeurtje…:slight_smile:
Succes met je keuze!

Brutus Schreef:

Waarschijnlijk heeft jouw juwelier weinig
automaten in de collectie!:wink:

Zou ook even online kijken, veel seiko modellen zijn niet leverbaar bij de “gewone” juwelier in Europa…

Is zeker een goede tip!
Zo kun je via sites als Ebay of bij Japanse aanbieders rechtstreeks bestellen en ook hier in Nederland zijn enkele partijen die modellen leveren die niet bij de AD te krijgen zijn, maar wel heel interessant zijn!

RoyE Schreef:

Zou ook even online kijken, veel seiko modellen
zijn niet leverbaar bij de “gewone” juwelier in
Europa…

Er staan er ook veel op www.monsterwatches.nl (heb geen aandelen:))

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik ben nu wel overtuigd dat ik een seiko automaat best kan overwegen.
Ik heb al een mooie solar en een mooie kinetic perpetual gezien, maar als je veel geld gaat uitgeven, is het fijn om een wat ruimere keuze te hebben, (Hoewel mijn budget wel een stuk kleiner is dan sommige bedragen die ik in sommige topics tegenkwam) en een automaat geeft toch een bepaald gevoel van wow, vooral als het uurwerk zichtbaar is.

Zoiets bedoel je.

Ja, als je een betaalbare automaat met zichtbodem wilt, kom je dus bij Seiko 5 uit.
Bovenstaande is de achterkant van een fraaie duiker met leuke vintage uitstraling (tip!).

http://www.monsterwatches.nl/index.php/seiko5categorie/seiko5fathoms/snzh53
(geen aandelen!)

ThijssjihT Schreef:

een automaat geeft toch een bepaald
gevoel van wow, vooral als het uurwerk zichtbaar
is.

Ik kan ze van harte aanbevelen! Sommige zijn wat nauwkeuriger dan andere, ook een beetje afhankelijk van de prijsklasse. Ook de kinetics zijn geweldig. Hou er alleen rekening mee dat je een kinetic niet kunt laden in een watchwinder, mocht je dat van plan zijn.

Het volgende (betrouwbare) adres heeft erg veel betaalbare Seiko’s, in alle soorten en maten, zowel op eBay als hun eigen site.

http://stores.ebay.nl/Yorkshire-Watches] Hier
op eBay en [u]hier[/u op hun eigen site (ik heb geen aandelen of provisie…)

Mocht je er in de toekomst een gekocht hebben, vinden we het altijd leuk om je bevindingen te lezen en foto´s te zien :slight_smile:

Kende deze aanbieder nog niet. Zijn niet altijd de goedkoopste zie ik, maar wel leuk om even door het uitgebreide assortiment heen te wandelen. Wij zijn hier via onze Nederlandse AD’s toch maar behoorlijk achtergesteld.:frowning:
Maar gelukkig koop je via internet toch gewoon relatief eenvoudig de klok die je wil!:slight_smile:

Foto’s zeker doen idd!

WilSeiko Schreef:

Ik kan ze van harte aanbevelen! Sommige zijn wat
nauwkeuriger dan andere, ook een beetje
afhankelijk van de prijsklasse. Ook de kinetics
zijn geweldig. Hou er alleen rekening mee dat je
een kinetic niet kunt laden in een watchwinder,
mocht je dat van plan zijn.

Het volgende (betrouwbare) adres heeft erg veel
betaalbare Seiko’s, in alle soorten en maten,
zowel op eBay als hun eigen site.

Hier op eBay en hier op hun eigen site (ik heb
geen aandelen of provisie…)

Mocht je er in de toekomst een gekocht hebben,
vinden we het altijd leuk om je bevindingen te
lezen en foto´s te zien :slight_smile:

WilSeiko Schreef:

Hou er alleen rekening mee dat je
een kinetic niet kunt laden in een watchwinder,
mocht je dat van plan zijn.

Beetje off-topic, maar dit is volkomen nieuw voor me. Kan je me uitleggen waarom dit niet werkt? (Ik heb net voor mijn vader een watchwinder gekocht, en die heeft een Tissot kinetic, vandaar.)