Het grote een patina topic :)

Mooi zeg, erg apart!

Dertig jaar oud tritium:

deze laat zijn ouderdom ook al zien, ietwat pokdalig, maar nog steeds mooi. (vind ik :slight_smile: )

mijn citizen met alarm is ook aardig “gepatineerd”

deze Ardath krijgt een mooi creme kleurtje, toch wel één van de meer aantrekkelijke patines.

1 like

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier met mijn prive Omega leer traject :wink: Al veel te weten gekomen en zag dit topic. Ik denk dat ik deze win. :wink:

Hoe werkt dat eigenlijk met horloge patina? Kan dit nog een beetje opgeknapt als in schoongemaakt of is dat ‘not done’ in horlogeland?

Ga bijvoorbeeld het huis niet poetsen als de binnenkant zo oranjegeel blijft. En glas, polijsten of niet?

1 like

Zwarte platen patineren naar mijn mening mooier dan lichtgekleurde platen. Bij witte platen vind ik het al gauw viezig worden.

Ik heb momenteel slechts één horloge welke ik patineus zou willen noemen.


2 likes

3 likes

Jammer zeg. Dit is het stadium van mooie verkleuring ver voorbij.

ik zie het maar als opbouwende kritiek?

Nou nee, je kan er niks meer aan doen, maar mooi is het natuurlijk niet.

Submariner (not for sale)

11 likes

hahaha jij bent ook een graag geziene gast op feestjes volgens mij :wink:
Ik vind het niet lelijk, ik vind het zelfs een mooi horloge. Maar dat heeft ook te maken met de historie ervan. Er zijn heel wat modernere horloges die ik in nieuwstaat al niet te doen vind :slight_smile:

Dat jij veel moderne horloges niet mooi vindt staat toch los van de foto die je net post?
Dit topic dat je na 3 jaar weer kickt gaat over gepatineerde wijzerplaaten. In de regel wordt een egale patina en vergeelde lume mooi gevonden door WIS’s. Die kunnen er in prijs zelfs door stijgen.

Wat meer pokdalige wijzerplaten hebben wel een eigen karakter, maar worden in de regel een stuk minder gewaardeerd. Anyway, als je er zelf blij mee bent, mooi toch?

1 like

9 likes

XxX

@Brutus Welkom terug, Gerard, fijn om een oudgediende de draad weer te zien oppakken :relaxed:

2 likes

Dank je, Harpoen en Vouwfietser!
Ben niet zo actief meer op horlogegebied, maar zal hier af en toe wel weer eens kijken.
Ondanks dat ik de collectie al flink heb uitgedund, blijft het af en toe toch een beetje kriebelen…:wink:

3 likes

Inderdaad. Zoals bij mijn Pontiac. Patina bij een oud horloge is mooi, maar dit is smerig te noemen. Ik ben toch van plan om de wijzerplaat een keer schoon te maken. Misschien de wijzerplaat in een badje met zachte zeep leggen of zo. Heeft iemand ervaring met het schoonmaken van een wijzerplaat? Of is dit gedoemd te mislukken?

4 likes

[URL=http://s913.photobucket.com/user/toontje-66/media/Tudor%207962/20150927_174932.jpg.html]

[/URL]

5 likes

Gepatineerde (versleten/beschadigde) Tunis wijzerplaat.
Helaas mis ik de rest van het horloge. :joy:

1 like

1 like