Vandaag voor de eerst keer wat grand seiko’s gaan passen.
Manman, wat een beauties. Die snowflake dial, kon er wel uren naar staren. De kast van de sbga375 was dan weer veel mooier en proportioneler. Gaat een moeilijke keuze worden.
Ja, de eerste GS J14070 of 3180 uit 1960 (en gebaseerd op de Crown) was ook een “chronometer” (stond ook op de wijzerplaat en hij had derhalve ook een leeuwenmedaillon). Wel onthouden dat de Zwitserse standaard destijds minder streng was dan midden jaren ‘60 (toen de GS-lijn eerst meebewoog en kort daarna de chronometerkwalificatie los liet). De eerste versie van de 5722, de 43999 en 5722-9990 hadden nog een chronometeraanduiding (en leeuwenmedaillon), evenals de ietwat vergeten Seiko Liner 46999. De chronometeraanduiding zie je verder nog wel op de vroege 6245 en 6246 (later marketingtechnisch opgewaardeerd tot 62GS). Het wordt - in mijn beleving - pas echt flauw als je het ineens terugziet op King Seiko’s uit de ‘69 en de vroege jaren ‘70. Waar de King Seiko 4420-9990 nog wel vóór het protest van de Zwitsers ‘chronometer’ voerde, had de 44GS (4420-9000) dat zelfs qua marketing niet meer nodig. Dat Seiko veel later nog wel deed, heeft geen werkelijke meerwaarde, denk ik. Om nog maar te zwijgen van een ‘Superior Chronometer’ 56KS (bij een 45KS zie ik het nog door de vingers )
Ik ben van mening dat het wel een meerwaarde had, omdat er dus verschillende grades/afregelniveau’s waren binnen de KS serie. Niet iedere KS was binnen chronometer waardes afgeregeld (en had volgens mij ook niet een genummerd uurwerk wat de chronometers wel hebben). Dus op die manier werd dat onderscheid gemaakt. Verschil met de GS was natuurlijk dat elke GS al een chronometer uurwerk had.
Het beste koop je ze allebei. @purple300 is er ook een gelukkig en tevreden mens van geworden. Die kijkt nooit meer naar andere horloges…
Helemaal mee eens behalve de laatste zin …
Smaken verschillen, maar hier ben ik het niet mee eens. De kast van de sbga211 is hetzelfde als die van mijn sbga001 (alleen titanium va staal), en ik heb daar eens een post van gemaakt over “tactiele genoegens”. De moderne 44GS achtige kast daarentegen van de 375 vind ik veel bonkiger dan de klassieke sierlijke 44 en 45GS kasten uit de jaren 60 en 70.
Met 41mm is de snowflake wel net een tikkie te groot. Maar de kastvorm loopt weer zo naar binnen naar de pols toe dat ik die grootste breedte meer zie als design dan dat de hele kast 41 is.
Zie hier:
Ik heb vanwege 41mm de Snowflake afgelopen december eigen forever afgeschreven na m op diverse plekken 5 keer te hebben gepast. :-(.
Super!
Echt top zo. Jammer dat je dan aan 9k zit.
Ah, hij is terug, en nu met band! Wat een statement-horloge. Geniet ervan!
Is het wel waard! Vooral met mijn zomerzweetpolsen:)
Thanks, en dank voor de mental support tijdens de reis. Zoals een wijs man ooit tegen mij zei, “we grand seiko fans have got to stick together!”
Het is een prachtige combinatie. Band past perfect.
Zekers! Ik had hem vandaag ook om (behalve tijdens het onkruid rossen in de tuin).
Wat is je polsmaat dan? Zoals @amusicar al zei, de kast vormt zich prachtig om ook een wat kleinere pols zoals de mijne met 17,5cm. Nu een paar maanden later draag ik hem nog steeds met veel plezier en zit hij op warme dagen als deze onmerkbaar op de pols.
Maar na 5 keer passen zal je het wel weten
Als het was om het niveau van afregeling aan te duiden, dan hadden ze dat net zo goed met het derde digit van het typenummer en een minder beladen term dan ‘chronometer’ kunnen oplossen, toch?. Net als bij GS bijvoorbeeld: 6145 = standaard, 6155 = special en 6185 = vfa. Een ‘Superior Chronometer’ uit 1971 klinkt meer als een pesterijtje richting Zwitserland, terwijl Seiko zelf de COSC-standaard al achter zich had gelaten. Dat bedoelde ik met ‘geen functie’. Zoiets heeft King Seiko toch niet nodig?
De uurwerknummers kan je overigens niet zo direct aan chronometers koppelen. Dat zijn vooral assemblagenummers, die aangeven dat het high-end handmatig geassembleerde uurwerken zijn (waarvan je de ontstaansgeschiedenis bij onderhoud en reparatie kan terugherleiden tot precieze data, batches van onderdelen en individuele assemblagemedewerkers). En uiteraard, high-end uurwerken zijn potentiele chronometers. Logischerwijs heeft iedere chronometer een uurwerknummer, maar niet ieder genummerd uurwerk is een chronometer. Want net als bij de Zwitsers: je wordt niet als chronometer geboren, dat blijkt pas na uitgebreid testen. De uurwerknummers zaten bij Seiko al bij assemblage op de bruggen, voor zover ik weet.
Maar een 6145, 6155 en 6185 zijn andere uurwerken, niet alleen een andere graad van afregeling, er zijn ook daadwerkelijk onderdelen anders. Daarom hebben die wel een ander type nummer en een 5626 niet. Althans, dat zou een logische verklaring zijn.
Maar goed de versplintering van vintage seiko wbt namen is niet altijd even logisch. Ik vraag mij bijvoorbeeld af waarom mijn internationale 5246 KS geen “special” branding op de wijzerplaat heeft.
Ik vind het in ieder geval best leuk zo’n KS chronometer al mag ik die eigenlijk niet hier posten