Laat je kroonkurkwijzer zien (kroonkurkwijzer only)

Wat is een kroonkurkwijzer?
Een opmerkzaam forumlid (@W.E) had bij een Seiko Credor gezien dat de secondewijzer een deksel had, over de as heen, terwijl de as bijna altijd door de secondewijzer heen steekt.

Na de Yildriz kroon nu ook de kroonkurkwijzer

Tot nu toe zijn ze alleen gezien op Seiko Credors, (high-end) Credors van nu hebben overigens geen kroonkurkwijzer.

Heb je een horloge met kroonkurkwijzer in je collectie ? Laat m zien.

Deze heeft 'm

Deze heeft 'm ook

1 like

Edit. Te snel geantwoord :grin: :speak_no_evil:

Hierbij een betere foto:
37

En aangezien je Credor-fanboy bent:

54

2 likes

Ik heb deze draad bij onze vrienden op tz-uk gevonden. Vooral Credo en Grand Seiko, verder een Citizen Chronomaster en een Meistersinger. :slight_smile:

En een Steinhart, maar daarvan is het hem toch net niet. Een soort minidekseltje in het midden van de wijzer heeft die.

Ik zie jou voortaan toch als geestelijk vader van de kroonkurkwijzer ! :joy:

1 like

Vanaf dit bericht komt er in die draad ook een gesprekje op gang over de ‘kroonkurkwijzer’. :smiley: In bericht #63 aldaar plaatst @anon50762135 overigens een reclame van een Grand Seiko duiker met een afdekkende secondewijzer. :joy:

Dit is nu mijn fetisj. :slight_smile:

Incoming
9d5c7041f40e92c5e1d782de8a79ef868a655df9_1_500x500

5 likes

Hallelujah !
Wat is dit een mooie dial zeg !!!

6 likes

Ja lekker hè? Dat is volgens mij papier onder een glasplaat waarop de indices zitten. Iemand heeft er hier een maand geleden ofzo een NA over geschreven. Eens kijken. :thinking:

Ik zie er toch een Yildriz-kroonkurkwijzer opzitten ! :joy:

1 like

Ja, hij zat ook tussen de plaatjes op TZ-UK. :smiley: In onderstaande draad ook allemaal prachtige foto’s van Chronomasters met kroonkurkjes. En washi-wijzerplaten.

Wel een bultje, maar geen asje bij dit alles behalve luxe exemplaar.
(Militair horloge, gekocht begin jaren 90 in Vietnam.)
Groet, R.

2 likes

Deze kroonkurkwijzer is een ex van me.

Deze “sort of” kroonkurkwijzer ook.

En deze staat nog op m’n wishlist.

7 likes

Dit is vanzelfsprekend een reeds lang bekend afwerkingselement bij GS. Sommige 37mm modellen ontberen dit kapje. Het blijft mooi. :+1:

3 likes

Citizen crystron uit 1976.

3 likes