Lemania 105 project

Sinds gisteren in mijn bezit, een Lemania 105. Zoals je kan zien ontbreekt het een en ander (!!). Waar kan ik het beste onderdelen vinden, en welk uurwerk heeft dit horloge? Betreft dit een 1275? Dit wordt mijn eerste project en zoals je kan zien is er veel werk aan de winkel ;). Advies en info is zeer welkom!

2 likes

Voor onderdelen eBay, cousins. Misschien dat een onafhankelijke horlogemaker zijn connecties kan gebruiken op jou te helpen…

Zou met een donorwerk beginnen denk ik

1 like

Zo te zien is deze als donor gebruikt voor een ander horloge. Ik zou hier ook eerlijk gezegd niet aan beginnen, want de kosten zouden weleens erg hoog kunnen zijn.

1 like

Het hele chrono gedeelte is eraf gesloopt?

Dat gaat je vies veel geld kosten om te repareren. En de plaat is ook niet zo mooi meer. Ik zou deze als donor terug te koop gooien.

1 like

Wel pittig voor een “eerste project”.
Ik ben heel bescheiden begonnen en door schade en schande langzaam wijzer geworden.
En zou hier nog niet aan durven beginnen.
Houd ons op de hoogte, met mooie foto’s a.u.b.

Het volledige chrono deel ontbreekt :slight_smile:
Donoruurwerkje zoeken, maar gaat lastige zoektocht worden vrees ik.

Ik was net vanochtend bij mijnheer Zannol van horlogerie Herrli in Biel
( http://www.bernerzeitung.ch/region/bern/im-koenigreich-der-kleinteile/story/18111420 )
( https://www.nzz.ch/schweiz/reportagen/reportage-im-uhrenladen-ohne-uhren-ld.123545 )

Hij heeft ontzettend veel, maar je moet het meeste maar zelf zoeken.
Na een half uur had ik twee passende kronen gevonden.
Maar eigenlijk was ik bij hem voor een wijzerplaat voor deze:

Had hij helaas niet. Zodra ik er een vind ga ik met de kast beginnen.
Het werk is gelukkig compleet en loopt goed!

Dan heb je een indruk wat er bij jou allemaal ontbreekt.
Overigens, in de mijne zit een kaliber 1276. Daarvoor heeft zelfs mijnheer Zannol niet veel!

Edit: betere foto van het werk geplaatst.

1 like

Leuk project! Weet niet hoe ervaren je bent maar als dit je eerste kennismaking is met uurwerken dan zou ik me beperken tot wat je werkelijke handen hebt: een basis uurwerk.

Wil je meer ervaring opdoen met chronografen dan zou ik hier niet aan beginnen immers 95% van de chronograaf module ontbreekt. Zeer onwaarschijnlijk dat je alle benodigde onderdelen kunt vinden tenzij je een donor uurwerk zoekt maar dat lijkt me hier niet erg zinvol.

Hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat voor soort uitdaging je zoekt :grin:

Poe poe je haalt je wel een flink project op je hals, moeilijk aan te komen deze onderdelen en je hebt het hele chrono gedeelte nodig, daarbij is wijzerplaat ook niet zo mooi en kast ook behoorlijk versleten. Persoonlijk zou ik deze afschrijven want die onderdelen gaan je meer kosten dan hij ooit waard zal zijn.

Voor wat betreft het verkrijgen van de onderdelen, je zal geluk moeten hebben, op ebay vragen ze de hoofdprijs dus je zou een gelukje moeten hebben op bv Rikketik beurs of bij een van je connecties.

Weinig toe te voegen aan de commentaren hierboven. Het kalibernummer staat bij deze uurwerken onder de balans, het begint inderdaad met 12, de rest kan ik niet goed lezen.

Mocht je er toch aan beginnen; heel veel succes!