Lemania 5100

Heren,

Hierbij een nieuwe topic voor het iconische Lemania 5100 uurwerk.

www.chronomaddox.com/nouvelle_lemania_5100.html

Schitterend uurwerk dat tegenwoordig nog steeds door bepaalde merken wordt gebruikt, te denken aan Sinn, Fortis en Tutima.
Ben benieuwd of er forum leden zijn die vintage 5100 horloges hebben?
Wat zijn de ervaringen en post natuurlijk zoveel mogelijk plaatjes!

Bij gebrek aan een eigen 5100 uurwerk hier maar wat interwebs plaatjes…

3 likes

Ook geen eigen foto’s maar misschien wel een interessante link:

Ik heb een Speedmaster mark 4.5, zal hem zo eens om de pols gaan doen want hij wordt te weinig gedragen.

5 likes

Bijgaand mijn lemania 5100.
Gaat morgen weg voor een beurt (-45 sec per 24 uur)

1 like

Ik heb sinds jaren een Omega Seamaster 176.007. Hier tikt ook een afgeleide 5100 in: Omega cal. 1040. Loopt prachtig. Indertijd door Ferrie Schweitzer geserviced.

7 likes

Die van mij was ook geserviced door Ferry.
Hoeveel sec loopt hij voor/achter bij jou?
Die van mij liep -15 sec per 24 uur, is dit een normale waarde voor een lemania 5100?
En sinds enkele weken -45 sec per 24 uur, dus hij ligt nu in de ziekenboeg.

Ik heb 2 horloges in mijn bezit gehad met een Lemania 5100 en beide hadden problemen, zal wel pech zijn.

Daarentegen heb ik een sloot vol met ETA 7750 klokken gehad en daar heb ik geen enkel probleem mee gehad :smile:

Deze Tutima F3 was wel erg leuk … beetje spijt van dat die weg is.

2 likes

Nu niet meer, maar ik heb er eentje gehad. Was wel een erg mooie vond ik:

3 likes

Ik heb er een die in Zwitserland door Omega is geserviced en die loopt zeer netjes. Rond de +1 a +2 s per dag meen ik.

Hopelijk is je probleem snel opgelost.

Dat zou kunnen, of ik had geluk. Volgens mij is dit helemaal geen slecht uurwerk. het zou makkelijk redelijk nauwkeurig moeten lopen.

Ik heb hem niet precies getimed maar hij loopt bij heel goed met een afwijking die binnen +5sec/dag blijft.

Thx voor de feedback

dat blauw bij die Omega…schitterend!!!

Prachige kleur aanwijzers…schitterend!!!

De Lemania 5100 is zeker niet mijn favoriet.

De plaat waar alles van dag en datum zijn op gemonteerd is van doorzichtig plastiek. Op deze plaat is de snel correctie gemonteerd van de datum. Er komt speling op met problemen.

Ook het chronowiel heeft een teflon onderdeel. Heeft wel een verticale koppeling van de chrono.
De opstelling van de chronograaf heeft een totaal andere opstelling van de componenten, onderdelen zitten tussen de bruggen en kan men moeilijk zien, is in geen enkel opzicht te vergelijken met bv. een Valjoux 22 of een 7750.
Ook vlugger sleet op dan bv 7750.

Dit zijn mijn bevindingen na jaren herstellingen op deze calibers.

4 likes

Geldt dit ook voor 1040 calibers Freddy? Of heeft Omega hier zoveel modificaties gedaan dat deze bezwaren zijn opgelost?

Neen , 1040 is totaal anders , volledig in metaal, heb er zelf ook, omdat ze goed zijn.

Hier wat afbeeldingen van de plastic onderdelen ;

Afbeeldingen Omega 1040

Verschil is groot.

Mvg,
Freddy

4 likes

Kijk, dat is mooie informatie @Freddy :+1:

Was het plastic in de 5100 oorspronkelijk zuiver bedoeld om kosten te besparen of zat er ook de gedachte achter dat een en ander langer zou blijven werken?
Het 1861 kaliber heeft toch om die reden een nylon rem op de chrono (slijtagevastheid)?

1 like

Bedankt voor de informatie👍 Ik wist dat Omega, om de kosten te drukken 1041 heeft ontwikkeld waar wel een aantal nylon onderdelen in zitten.

1 like

1041 heeft geen nylon onderdelen, is zoals de 1040 uitvoering.

De quartz uurwerken nu hebben veel teflon onderdelen, heb ze zien fabriceren, lees spuiten .