Lemania 5100

Thx voor de feedback

dat blauw bij die Omegaā€¦schitterend!!!

Prachige kleur aanwijzersā€¦schitterend!!!

De Lemania 5100 is zeker niet mijn favoriet.

De plaat waar alles van dag en datum zijn op gemonteerd is van doorzichtig plastiek. Op deze plaat is de snel correctie gemonteerd van de datum. Er komt speling op met problemen.

Ook het chronowiel heeft een teflon onderdeel. Heeft wel een verticale koppeling van de chrono.
De opstelling van de chronograaf heeft een totaal andere opstelling van de componenten, onderdelen zitten tussen de bruggen en kan men moeilijk zien, is in geen enkel opzicht te vergelijken met bv. een Valjoux 22 of een 7750.
Ook vlugger sleet op dan bv 7750.

Dit zijn mijn bevindingen na jaren herstellingen op deze calibers.

4 likes

Geldt dit ook voor 1040 calibers Freddy? Of heeft Omega hier zoveel modificaties gedaan dat deze bezwaren zijn opgelost?

Neen , 1040 is totaal anders , volledig in metaal, heb er zelf ook, omdat ze goed zijn.

Hier wat afbeeldingen van de plastic onderdelen ;

Afbeeldingen Omega 1040

Verschil is groot.

Mvg,
Freddy

4 likes

Kijk, dat is mooie informatie @Freddy :+1:

Was het plastic in de 5100 oorspronkelijk zuiver bedoeld om kosten te besparen of zat er ook de gedachte achter dat een en ander langer zou blijven werken?
Het 1861 kaliber heeft toch om die reden een nylon rem op de chrono (slijtagevastheid)?

1 like

Bedankt voor de informatiešŸ‘ Ik wist dat Omega, om de kosten te drukken 1041 heeft ontwikkeld waar wel een aantal nylon onderdelen in zitten.

1 like

1041 heeft geen nylon onderdelen, is zoals de 1040 uitvoering.

De quartz uurwerken nu hebben veel teflon onderdelen, heb ze zien fabriceren, lees spuiten .

ā€˜Binnenkortā€™ kun je zelf je horloge onderdelen printen Freddy. Lang leve de toekomst!

1 like

Ook hier een serial Lemaniac.

Lig momenteel in bed met de tablet (gisteren geopereerd), maar probeer morgen wat fotoā€™s erop te zetten.

Sinn 142 (zelf nieuw gekocht in 1992)
Sinn 142 Gz (overgenomen van Thieuster, 1 van de 44 geproduceerd in staal)
Sinn 156 (zelf nieuw gekocht in 1992)
Sinn 156 (uit 1998, geboortejaar van mijn zoon)
Fortis Cosmonauts, oud model
Fortis cosmonauts B42 met Lemania 5100

Dat zijn ze zo ongeveer.

Nog geen noemenswaardige problemen mee gehad.

Jaren geleden een MK 4.5 zoals in de post van martv gekocht; problemen met de reset-functie kwamen al snel, geserviced met zeer matig resultaat (weet niet meer bij wie), verhaal was dat er een onderdeel niet meer leverbaar was.

Ligt al meer dan 10 jaar (deels) uit elkaar in een doosje. Overweeg de hele reut als project te koop te zetten, gewoon te kort een goed gevoel bij het horloge gehad. Heb uit andere hoek ook al 's gehoord dat er erg veel kunststof in het uurwerk zit.

Deze ervaring deel ik ook. Voor een horlogemaker een minder leuk uurwerk.

1 like

De reden voor gebruik van kunststof kan ook levensduur zijn: bij droge wrijving is de slijtage tussen kunststof/metaal veel kleiner dan metaal/metaal.
Typische kunststoffen zijn Nylon en POM (met daarin 15% Teflon).

Puur teflon heeft een lage wrijving, maar slijt orde 100x zo snel als Nylon.

1 like

En geld dit ook voor de overige merken die dit uurwerk toepassen?
Te denken bijvoorbeeld aan Sinn, Tutima en Fortis.
Zefde problemen?

Even een link naar een interessant artikel over cal.1040.

Hierzo een Sinn voor onderhoud waarbij de datumschijf-drager ( kunststof ) in drie stukken lag
Weekmaker waarschijnlijk over datum :smile:


Overigens is het Lemania 5100 uurwerkje als basis kaliber weer uit de kast vandaan getrokken ( kijk zelf )
Maar nu met meer kunststof deeltjes zoals anker en ankerrad




Gr Hub

1 like

Hier ook een Omega MK 4.5. Ervaring hiermee is precies zoals Freddy verteld, vanwege de plastic onderdelen staan horlogemakers er niet voor in de rij. Die van mij heeft service gehad bij W&V, Richard Askham begon er niet aan.

[URL=http://s573.photobucket.com/user/WVE_2009/media/84d03c0c-c426-40ed-81a9-87d469294809_zps36774da3.jpg.html]

[/URL]

1 like

Leuk zo met een telemeter in plaats van de tachymeter. :+1:

Mijn Speedy is weer terug, hij loopt nu goed ongeveer +10 seconde per dag :sunglasses:

2 likes