Lip Nautic ski

Poosje geleden deze LIP op de kop getikt.
(foto verkoper)

Defect, maar het uurwerk was verder compleet.

Liep niet. Bleek dat de spoel kapot was. Ik vond een leeg 3 volt lithium batterijtje in het horloge toen ik het ontving. Spoel misschien kapot gegaan toen er 3 volt doorheen ging in plaats van 1,5 volt?

leesvoer:


http://www.crazywatches.pl/lip-r184-datolip-super-nautic-ski-electric-1973

Lopend dress exemplaar op de kop getikt. Op zich ook wel leuk maar met wat problemen en een verchroomde kast. (bwegh)


Belangrijk plaatje van een lopend uurwerk :smile:

Het donor uurwerk is flink aangetast door een lekkende batterij, maar de spoel is nog goed :smile:
Dus nu loopt mijn Nautic-ski weer.

Een echte compressor kast!

Deksel is wel moeilijk los te krijgen, men is er blijkbaar eens met een waterpomp mee aan de gang gegaan :frowning:

Het dikke plexiglas even flink gepoetst, heb ik na deze foto’s nóg een keer gedaan, lijkt nu nog beter :smile:
De wijzerplaat is duidelijk wat verf kwijt, maar het effect is wel leuk vind ik.


Sexy plexi :wink:

10 likes

I like it! Dit soort horloges hoop ik ook altijd op de kop te tikken, prachtig :slight_smile:

Mooi! Deze kastvorm met dubbele kroon is gewoon prachtig.

Nou nog een keer een “Super Nautic-Ski” :smile:

1 like

Mooie klok, leuk die blauwe sterrenhemel en knap gedaan, zo’n spoel-transplantatie :+1:

Fraai Lip horloge, deze heb je weer vlot aan de praat gekregen. :ok_hand:
Zo’n elektronisch uurwerk met balanssysteem blijft mooi om te zien.

Leuk Horloge… maar … “electronic”… Spoel… ik zie toch ook nog een Balans zitten… Hoe werkt dit uurwerkje?.. is het net als met de ESA Dynotrons een Balans die Electrisch op gang gebracht wordt, en via het anker het hele uurwerk op gang brengt?..

Die Balans… wordt waarschijnlijk door de spoel op gang gebracht en gehouden?.. schakelt deze ook met een transistortje?

Gave klok geworden! Ik wil ook nog eens iets met een dubbele kroon, heel mooi!

Alvast wat leesvoer:
http://www.crazywatches.pl/lip-r184-datolip-super-nautic-ski-electric-1973
:wink:

Ok… de inschakeling van de spoel wordt dus geregeld met een verend contactje tegen de balans… met een steentje om em “op te wippen” en uit te schakelen… 't palletje waar ie tegenaankomt is waarschijnlijk ook om em af te stellen zodat ie isochroon loopt…
Ik zie ook een “slipkoppeling” in het ankerrad… (roue de commande)
Klopt het dat ie eerst een duw vooruit krijgt, en dan een klein tikje terug?..

Geweldig die Nautic Sky modellen, ik heb zelf een zwarte met iets ander design maar deze mag er ook wezen Martijn, top dat je de spoel nog zo snel hebt kunnen vinden, onderdelen zijn lastig voor deze horloges en je koopt ze meestal defect.

Mooi horloge en mooi werk Martijn! Ik heb de super nautic ski gehad die je laat zien, maar bij de gewone kastvorm komen de dubbele kronen mooier uit vind ik.

@Arie_Kabaalstra hier wordt het met mooie plaatjes duidelijk gemaakt.
http://watchesz.free.fr/mfa/calibre%20R148.htm

De secondewijzer heeft inderdaad af en toe een terugslagje. De contactveertjes zijn haardun. Diode is om schakelvonken te onderdrukken, dus nu blijven de contacten mooi schoon.

1 like

Foto graag :smile:

Was even zoeken. :smile:

2 likes

Mooie aanwinst Martijn.

Mooie!

Prachtig resultaat Martijn!

Heel toevallig viel onderstaand vergulde Lip bolletje gisteren in mijn bus als bijvangst in een vrij fors lot met leuke electronische en quartz horloges

3 likes