Lucerne sport chronograph, geen reset en luid

Ik heb een tijdje geleden een lucerne sport “chronograph” gekocht, eigenlijk puur op het uiterlijk en omdat hij niet duur was.
Dit horloge is qua uurwerk hetzelfde als hier wordt genoemd in de eerste post:
http://www.watchlords.com/forum/viewtopic.php?t=11549&p=99929

Mijn exemplaar:

Het horloge kwam van ebay en liep niet, dus ik hem hem gedemonteerd, schoongemaakt en geolied, waarna hij nu weer loopt. Maar dit doet hij wel met een behoorlijk luid getik, in een stille kamer hoor je hem zeker wanneer je hem draagt. Is dit normaal (door het goedkope uurwerk)?

Daarnaast resetten de subdials niet wanneer je de chronograph weer stopt, uit de genoemde link kan ik een soort van opmaken dat dit normaal is. Verder ik zie zelf ook geen mogelijkheid binnen het uurwerk voor deze functie. Kunnen jullie bevestigen dat dit normaal is?

Hoi Huub,

Wat jij hebt is een zogenaamde schijnchronograaf, een kermishorloge uit vervlogen tijden. Het heeft een penanker uurwerk waarvoor de luide tik kenmerkend is. Deze zijn onder verschillende merken uitgebracht zoals Basis Sport en Zurich. dat de registers niet resetten lijkt mij dan ook normaal.

1 like

Stiftankerwerken maken inderdaad veel lawaai.

Als in, de subdials lopen gewoon op met het uurwerk?

Wat slecht zeg.

Ja, een subdial heeft een 45 minuten schaal, en de ander heeft een schaal van 1 tm 6 uur. Je kan ze “resetten” door de tijd te veranderen, maar dan klopt de tijd dus niet meer.

Maar bedankt voor de antwoorden!

1 like

Nog een laatste foto, ik blijf het ontwerp voor zo’n goedkoop horloge erg mooi vinden.