Er zijn ook voorbeelden dat de magnetron de WiFi wegdrukt.
Formeel mag een magnetron geen lekkage vertonen. Maar na jaren gebruik en vervuiling van de rand is de werkelijkheid soms weerbarstig.
Grappig. Vroeger in mijn kleine woning, computer bij de tussenmuur, aan de andere kant de magnetron. Als buurvrouw de magnetron aan zette deed mijn crt beeldscherm raar (trillen) en begon de verbinding van de draadloze muis te haperen.
Kijk dit noem ik nog eens nuttige info Robbert! Zo te zien heb ik tot nu toe mazzel gehad. Heb gelukkig nog geen horloge dat gemagnetiseerd is geraakt, ondanks het feit dat ik regelmatig mijn klauw in de magnetron stop. Zal er in de toekomst iig beter op letten.
Wat is het gevolg voor het horloge als het magnetisch is geworden?
Doorgaans versnellen, tot wel vele minuten per uur. Maar het kan ook in mindere mate optreden natuurlijk, bij minder magnetisatie. (Een deel van de balansveer “verkleeft” en wordt dus effectief korter, waardoor de eigenfrequentie stijgt, de balans gaat sneller heen en terugbewegen).
Dank. Zie ook eerder door mij geopende topic in 2014: Horloge en inductiekookplaat...?
Let op de ATAG wokpitten in post 7 van @lencoth!
Ok, beetje flauw
Dit zijn verschijnselen als gevolg van lekkende straling van een magnetron in werking. Maar er zijn mensen die er een extra bewijs in zien dat de magnetron evil is.
Is niets evils aan. Ik zou wel de deurafdichting proper houden.
Wat betreft magnetisme denk ook eens aan de sluiting van je ipad en telefoonhoesje, zitten ook vaak magneten in. (Moet wel een komplot zijn om meer Apple watches te verkopen ) Had vandaag toevallig een longines met magnetische stalen spiraalveer liep buitensporig voor, denk aan 20 minuten in een uur, amplitude rond de 100 graden! Demagnetiseren en het liep in 6 posities gemiddeld +3 seconden met als grootste variatie 6 seconden, prima dus, ook een gezonde amplitude (minimaal 270) Dat kan het verschil dus soms zijn. Groet Hans
Dit is echt shocking nieuws mannen. Ik gebruik al 30 jaar een magnetron i.c.m. een horloge. Tot op heden nooit iets opvallends meegemaakt, zowel bij het horloge als bij de magnetron. Toch blij te horen dat er wel degelijk een issue is, heb ik deze nacht ook eens iets om over wakker te liggen. Iemand ook nog ervaringen met stofzuigen? Dyson of gewoon ols-skool met zak?
Om je bekertje melk op te warmen?
Ik vat hem niet helemaal, beweert de TS nou dat er binnen in de magnetron, in uitgeschakelde stand, een dermate sterk magnetisch veld is dat hij je horloge/uurwerk kan magnetiseren…? In ingeschakelde stand lijkt mij logisch, maar ik warm mijn horloge niet zo vaak op in de magnetron… Tevens kan ik mij voorstellen dat je de rand goed moet houden om lekkage te voorkomen en dat dit naar mate hij ouder is vaker kan voorkomen. Maar een sterk magnetisch veld in een uitgeschakelde nieuwe magnetron, daar heb ik nog niet eerder van gehoord…
Is er niemand die een gaussmeter heeft? Volgens mij maken we ons druk om niets namelijk…
Inmiddels al weer ruim een jaar te vinden in de gerenoveerde keuken. Samen met wokpannen van €13 van de toko, een onverslaanbare combinatie
Zijn dat de Volcano’s van Atag?
Vanaf wanneer zou je zeggen dat een horloge gemagnetiseerd is? Een eta 2824 elaboré van nog geen 2 jaar oud die 50 seconden te snel loopt per 24 uur, zou die gemagnetiseerd kunnen zijn?
Goed lezen.
De TS beweert dat er in een uitgeschakelde magnetron een sterk magnetisch veld is. Punt.
Als ik een kompas in de magnetron beweeg klapt het kompas in een keer 180 graden om. Zo sterk reageert hij niet op de magneet van een zware woofer. Dit gebeurt dan ook nog midden in de magnetron, dus niet dichtbij de wand. Zelfs bij een woofer moet je behoorlijk dichtbij komen om een reactie van een kompas te krijgen.
Ik spreek dat vermoeden uit ja.
Ik heb het toch over het uitnemen van de opgewarmde drank cq voedsel, en dat daarbij mijn pols in de magnetron komt?
Dat vat ik dan weer niet.
Dát zou nou interessant zijn ja.
Kun je hier eigenlijk een .mov filmpje rechtstreeks uploaden of gaat dat niet goed? Kun je zien dat mijn kompas heel sterk reageert in het midden van de magnetron. DIE UIT STAAT.
Hier trouwens de magneet die in magnetrons zit:
Hoeft niet kan wel. Demagnetiseren is (heel) véél eenvoudiger dan een kaliber servicen, dus altijd een goed idee om eerst af te vinken.
edit: als magnetisme is uitgesloten is een 2 jaar oude eta nog lang niet toe aan een service, eerstvolgende stap zou zijn op de timegrapher en kijken of je hem gewoon kunt reguleren. Een werkje kan door een schok ook ontregeld raken. (tenzij het een nos horloge was wat voor aanschaf al 8 jaar in de etalage heeft gelegen, dat kan ook nog).
iemand een idee of je een Dynotron uurwerk kunt demagnetiseren ?
Gauss meter is 50 tientjes bij Conrad, wie schaft er eentje aan? Buiten de magnetron ben ik ook wel benieuwd naar hoeveel gauss er uit objecten als ipad covers, speakers, kinderspeelgoed, etc komt…