Masterclass over horloges & horlogetechniek

Cool initiatief! Keep me posted!

Heerlijk om pensionado te zijn. Ik hoop te komen!

Das mooi Koen, ben graag van de partij, groet van een stadsgenoot.

Geweldig initiatief. Als nieuwkomer heb ik daar grote behoefte aan,
Laat plaats en datum maar doorkomen!

Koen, 2 vrienden van en ik zouden dan ook maar al te graag willen deelnemen!

Gr. Michel

Ook ik zou graag iets meer van mijn klokjes weten😀 En zou dus graag aanwezig zijn als de masterclass doorgang vindt!

Leuk initiatief ! Ik hoor de datum en plaats nog wel :smile:

Even een kleine update voor iedereen! Anders lijkt het zo stil te liggen, maar achter de schermen ben ik erg druk bezig.

Ik ben momenteel op zoek naar een locatie, en heb via een bekende een mooie locatie voor 8 personen op het oog in Utrecht (aan de gracht). Ik ga even kijken of het hem ook echt gaat worden, maar ik ben op dit moment in ieder geval druk bezig met het vinden van een geschikte locatie.

Daarnaast ben ik momenteel bezig de presentaties te maken. Daarnaast is er via een forumlid een seagull ST36 (chinese Unitas) binnengekomen, de techniek is hetzelfde als een Unitas, alleen hij kost een kwart, dus is deze beter geschikt voor beginners om mee te oefenen, dus baseer ik hier de uitleg op.

7 likes

Perfect, dank voor je update! Heb je al enig idee van wanneer (periode ongeveer) je het wil gaan doen?

Hallo,

Dat heb ik zeker! Momenteel ben ik aan het kijken of ik de eerste masterclass kan organiseren in het weekend voor de rikketik, en anders het weekend erna/eind januari.

Met vriendelijke groet,
Koen

5 likes

Erg interessant. Ik service zelf de Poljot 3133 (zou dus ook een Valjoux 7733 of 7734 kunnen doen), maar wel met beperkte middelen. Het lijkt me geweldig om kennis te delen en te leren van de gevorderde amateur c.q. (semi-) pro.

1 like

Waar heb je dat geleerd? Als ik vragen mag.
Is nou toch ook niet al te simpel aangezien het een chrono is.
En dan kun je neem ik aan ook “gewone” mechanische horloges, of is dat te kort door de bocht?

Tja, veel proberen net zo lang dat je alle problemen zelf kunt tackelen en je de onderdelen kunt dromen. Ergens op dit forum heb ik een mijn 3133 service guide geupload.

In het begin ook veel tips gehad van WUS lid Polmax3133, die er veel van weet (ook de historie).

Gewone horloges lukt ook prima, maar die kunnen soms eigenaardigheden hebben waardoor het dan weer net niet zo simpel blijkt te zijn om op te lossen.

2 likes

Poehé daar heb ik wel respect voor, ja eigenlijk ergens wel logisch, daar is niet echt een 'shortcut" voor denk ik.

Ja die naam ben ik meer dan eens tegengekomen wanneer ik weer eens lekker diep in de documentatie over de 3133 aan het duiken ben . Enorm interessante materie! :+1:
Mijn doel is in 2017 een simpel horloge te kunnen servicen, maar de 3133 komt hopelijk ook nog een keer :slight_smile:

1 like

Wanneer gaat dit plaatsvinden en waar??

Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik kijk er al naar uit. :wrench:

…een zaaltje voor 8 personen.
Is dat niet wat weinig als je kijkt naar hoeveel mensen geïnteresseerd zijn?

Goed initiatief, wil graag deelnemen!!

Er zijn inderdaad veel aanmeldingen, maar anders wordt het denk ik vrees ik vrij veel eenrichtingsverkeer. Met 8 mensen kan iedereen vragen stellen, bij een groep van 20 personen wordt dit wel een stuk lastiger. Ik ga meerdere masterclasses verzorgen, dus iedereen komt wel een keer aan de beurt. Het is in ieder geval niet mijn intentie maar een keer een masterclass te geven voor iedereen.

5 likes

Bedankt voor je reactie, je stelt me helemaal gerust.
Ik ben benieuwd.