Mechanisch uurwerk regelmatig handmatig opwinden?

2 likes

Je kunt je afvragen… hoe lang gaat een mechanisch horloge doorgaans mee?. Vele tientallen jaren… kijk maar naar de hoeveelheid Vintage die er gedragen wordt…

als je een mechanisch horloge niet elke dag een paar slagen zou geven… dan heeft ie een levensduur die je eigen levensduur ver gaat overstijgen… en waarschijnlijk de levensduur van je kinderen ook nog…

Ik wissel regelmatig van horloge… draag eigenlijk geen dag hetzelfde… gisteren de Zentra, vandaag de Instrument 2… morgen?.. P1lot One… who knows?.. dus wind ik ze dagelijks op… hoef ik ze ook niet gelijk te zetten…

1 like

Ga met Inca mee, is ook niet te doen met al die handopwinders hier :sweat:

1 like

Bij mijn weten is er geen wetenschappenlijk onderzoek naar verricht.
Er zijn een aantal redeneringen waarvan sommigen me wel aanspreken:

  1. “Als een horloge stilstaat slijt het niet”.
  2. “Een reden voor onderhoud is dat de smeermiddelen uitrogen”.
  3. “Moderne (synthetische) smeermiddelen drogen beduidend minder snel uit dan mineralie smeermiddelen”.

Als 1, 2 en 3 waar zijn is het geen probleem als je je horloges laat stilvallen.

Er zijn er die me minder aanspreken:
“Het regelmatig laten lopen zorgt ervoor dat smeermiddelen minder snel uitdrogen”.
Het lijkt mij dat dat uitdrogingsproces contnue verloopt door blootstelling aan de lucht en niet sterk afhankelijk is van mechanische belasting.

Ik denk dat een serviceinterval niet heel veel verder opgerekt moet worden als een horloge b.v. maar 25% van de tijd loopt.

Stel je hebt een rotatie van 7 horloges, en elk horloge loopt 48 uur per week. Stel je gaat uit van een service interval van 6 jaar bij continuegebruik. Is het dan zo dat je veilig kunt stellen dat bij 48 uur per week het serviceinterval te verlengen is naar (168/48)*6=21 jaar? Lijkt mij niet.
Hoe je daar mee omgaat kun je van het uurwerk laten afhangen. Ik zou een Rolex of een JLC toch wel ruim binnen de 8 jaar houden. Een Seiko 7s26 bv die nog prima loopt na 10 jaar zou ik alleen laten onderhouden “in een gekke bui” maar niet omdat dat een rationele beslissing is. Een Seiko 7s26 van de eerste lichting (19 jaar geleden) die wat loopproblemen krijgt? Gewoon het uurwerk vervangen.

Gebruiksgemak is een ander verhaal. Een horloge met complicaties die veel tijdkosten om in te stellen (al is het maar een datum zonder snelverstelling) die je regelmatig draait zou ik zonder bezwaar op een winder zetten.

Dus mijn antwoord op je vraag:
Het maakt voor het onderhoudsinterval niet zo veel uit of het laat lopen of laat stilvallen. Als je dat leuk vind moet je dat gewoon doen en anders niet. Eens in de maand een keer opwinden bv “om smeermiddelen goed te verdelen” is misschien wel een goed idee. Het voordeel daarvan acht ik niet overtuigend bewezen, maar omdat het nauwelijks invloed heeft voor het serviceinterval (ca 48 uur in de maand is heel weinig draaiuren per jaar) doe ik dat toch wel.

Een nieuw gevonden vintage die mogelijk lang geen onderhoud heeft gehad zou ik echter zo min mogelijk laten lopen tot je een onderhoudsbeurt kunt geven.

ik heb bij een penanker ontdekt dat zodra je hem regelmatig opdraait
dat ie lekker regelmatig de tijd houdt,
zodra de veer teveel is afgelopen gaat ie juist te snel lopen.

Als de veer op volledige spanning is loopt het horloge sneller dan als er minder spanning op de veer staat.

Een automatisch horloge heeft een slip-veer, als de veer maximaal op spanning is en nog meer spanning wordt overgedragen zal de veer een stukje slippen om niet meer dan maximaal worden opgewonden. Handopwinders hebben een veer welke vast aan de trommel zit. Vandaar dat je een automaat met de hand oneindig kan blijven opwinden, terwijl je bij een handopwinder op een gegeven moment niet meer verder kan draaien.

Een automaat wordt afgesteld om zo nauwkeurig mogelijk te lopen bij maximaal spanning, een automaat is dus eigenlijk ook een complicatie om nauwkeurigheid te waarborgen.

Ik heb laatst ergens gelezen dat een eta 2824 beter niet met de hand kan worden opgedraaid. Schijnt dat de constructie van het handopwindmechanisme niet heel erg robuust is.

Het gaat bij mij dus juist net om een eta 2824/2… Hij loopt vanaf het begin al niet super, dus wil hem sowieso na laten kijken. Mijn Aquis Date loopt veel beter.

zou schudden dan zoveel beter zijn?

Yep, zo keek ik ook bij sommige posts.

Hallo, ik heb een Thomas Earnshaw horloge handopwindbaar, ik ben totaal niet bekend met een mechanisch horloge maar ik heb perongeluk met opwinden de kroon de verkeerde kant opgedraaid, ik las dat dit niet goed is. Gelukkig diet hij het nog maar mijn vraag is wat er niet goed aan is en wat er kapot kan gaan als ik de kroon de verkeerde kantopdraai als ik hem opwind

Hee, net als in ander topic :wink:
Er gebeurt niets, je hoort een “ratel” als je hem tegen de slag in draait. net zo schadelijk als het aantrekken van je handrem (zonder het knopje in te drukken).
Is dus niet schadelijk en sommige mensen gebruiken de terugslag juist om de kroon niet los te hoeven laten voor de volgende halve slag.

Om je volgende vraag voor te zijn: ja, net zo lang doorwinden tot hij niet verder gaat. Dat kan ook helemaal geen kwaad want de veer zit vast in de ton. Bij een automaat kan je eindeloos doorwinden want die “sleept” bij het eindpunt.

1 like

Reageer anders hier ook even @Galf

:wink:

1 like

Een minuutje geleden gedaan, hehe…

1 like

Goed kijken, dit is een derde plekje. :sunglasses:

1 like

Ja, zo goed ben ik nu ook weer niet :sunglasses:

Wel een goeie taktiek: dezelfde vraag in tig topics droppen!

Zeker is zeker

Elke dag opwinden betekent elke dag lopen dus maximale belasting en bijbehorende slijtage van het uurwerk. Dan moet je het service-interval van de fabrikant ongeveer aanhouden anders gaan er dingen door slijtage in het uurwerk wel echt vervangen moeten worden ipv alleen schoonmaken/opnieuw smeren, met hogere kosten als gevolg.

Dat heeft hij 4 jaar geleden geschreven toen hij net lid was. Inmiddels weet hij wel beter. :wink:

1 like

Haha oeps! Gelijk weer wakker. :joy: