Meer info over deze Pontiac?

Hallo allemaal.
Ik kreeg net een horloge van mijn oudste broer. Het horloge lijkt een avontuurlijk leven achter de rug te hebben:-) Het bandje is allang gesneuveld.

Iemand enig idee welk exemplaar dit is en hoe hieraan te beginnen om hem op te knappen? Hij loopt nu niet.

Grtz Albert


1 like

11½’" uurwerk, ik neem aan ETA, handopwinding, verchroomd, waarschijnlijk niet waterdicht (dan had er nog Hydraulica op gestaan).
Ik schat eind jaren 70

Om op te laten knappen naar een echte horlogemaker gaan, niet naar een juwelier. Er zijn hier op het forum ook een paar mensen, die het kunnen.
Alleen het glas zal - vanwege de vorm - wat moeilijker te vervangen zijn, dus misschien laten kijken of het gepolijst kan worden.

Toevoeging: Oh en de wijzerplaat heeft betere tijden gekend. Gewoon zo laten. Opknappen is veel te duur. Of je moet geluk hebben en een donorhorloge vinden met een defect werk en een mooie wijzerplaat.
En ik hoop, dat die gele vlek op de wijzerplaat geen waterschade betekent.

5 likes

Leuk model, Albert.

In het Pontiac document (PDF) van verzamelaar @jazzbassman (met hulp van @Maurits opgesteld) is dit model in 14K goud opgenomen op pagina 19.
Info over Pontiac is dus hier te vinden:
https://www.horlogeforum.nl/t/pontiac-achtergrond-verhaal/35936?u=harpoen

Succes met het opknappen :+1:

2 likes

Bedankt voor de snelle antwoorden @Maurits en @Harpoen! Interessante informatie. Mijn broer noemde het “doublé”. Het horloge zou voor die tijd redelijk plat zijn geweest. Nogmaals bedankt!

1 like

Net de wijzers wat verdraaid zodat ik het opschrift beter kon fotograferen. En hij liep zowaar een seconde of 40!

Inderdaad op de laatste foto is te zien dat de kast geel is, op de eerste ziet het er voor mijn ogen chroomkleurig uit.
24xxx was de code voor zowel verguld/doublé/plaqué als verchroomd. (herenhorloge, handopwinder met 11½’" uurwerk)

Dan lijkt het er op, dat de balansas nog intact is en het uurwerk alleen maar schoongemaakt hoeft te worden en er eventueel een nieuwe opwindveer in moet.

1 like

Wederom bedankt @Maurits! Dat klinkt hoopvol. Kun je me misschien een PB sturen met de namen van betrouwbare, betaalbare en goeie horlogemakers? Ik wil niet riskeren dat ik het verpruts door hem zelf proberen op te knappen. Heb zoiets nog nooit gedaan.

Aangezien ik in het buitenland woon ken ik de goede adressen in Nederland niet.
Maar hier op het forum kun je adressen bij jou in de buurt vinden.

1 like