Melkachtig horloge glas

In mijn Vostok Europe TU-144 zit een horlogeglas die van de zijkant gezien er heel melkig of vettig uitziet. Recht van voren is het glas gewoon helder.

Is dit normaal? Of is het glas idd vettig aan de binnenkant? Misschien dat iemand van jullie dit wel weet.

Groeten Appie

Als het glas vettig is, dan zou je het ook moeten zien recht van voren lijkt me. Maar misschien valt dat niet zo op met die donkere wijzerplaat?

… Het glas is mogelijk vet, de klok in ieder geval niet…:wink:

1 like

Mogelijk vanwege de dikte of dat het glas aan de binnenkant op verschillende diktes is geslepen,
ik heb dat bij een armani horloge, en een duidelijk cirkelvormige “waas” bij een ETT horloge, in het geval van vettigheid lijkt het me sterk dat dit dan ook egaal van vorm zou zijn.

1 like

Dit “melkachtige” herken ik van de wat goedkopere horloges die ik heb. Ik denk dus een kostendingetje.

Glas zal niet echt vet zijn. Glas is gewoon minder helder. Iets wat je niet ziet recht van voor. Maar van zij heel goed.

2 likes

Kijkshop verkocht een aantal jaren geleden goedkope, mechanische, Chinese horloges (Rexxor, kent iemand ze nog?) & die hadden dat ook.

Heb dat zelf ook al eens gehad. Invicta wil het wel eens overkomen. Het heeft te maken met een overdaad aan olie in het uurwerk of olie van mindere kwaliteit die een soort van blauw-achtige condens laag onder het glas achterlaat. Dat kan dus een oorzaak zijn.

2 likes

Dat kan het idd wel zijn. Had ik nog nooit van gehoord.

1 like

Jep, daar heb ik er laatst een paar van héél goedkoop op the bay gescoord :wink:

Ik heb dat ook op een Mondaine. Ik denk dat het inderdaad gewoon om inferieur glas gaat.

Hallo,

Ik heb een Invicata die ook dit melkachtig glas begint te vertonen. Wat kan je er aan doen?
tx

Hoi, je kunt je afvragen of het de moeite loont, gezien de waarde van de meeste Invicta’s. Maar als het een quartz uurwerk betreft is dit een makkelijke klus voor een horlogemaker, simpelweg “ramen wassen” zogezegd. Als je zelf handig bent kunt je het zelf ook, kast openen, kroon verwijderen met stift, er zit op het uurwerk een klein gaatje waarmee kroon met stift te ontgrendelen is, uurwerk kan er dan in zijn geheel uit compleet met de plastic ring.
Ik zou wel ff de handleiding van het uurwerk opzoeken voor de exacte plek voor de ontgrendeling van kroon met stift. Maar ik adviseer de horlogemaker.

1 like

Hallo,

Ik heb het zelf kunnen oplossen zoals @TheMaestro het beschreef.
Ziet er terug perfect uit.

Tx

Jan

Fijn dat het gelukt is. :+1: