Mening gevraagd over Heuer Chronograph

Geen tips of nuttige info maar dit vind ik wel een heel mooi klokje!

Ik heb wel een paar Autavia’s gezien met Valjoux 7734 (ik bedoel dus internetplaatjes). Het verbaasd me dan ook niet dat er Heuers zijn met een Valjoux 7733. Met een klein beetje zoekwerk kwam ik trouwens dit linkje tegen; http://chronomaddox.com/heuer/articles/carrera_article/_carrera_pt2.html. Onderaan het artikel staat een verklarende tekst.

Ik vind dit model trouwens een beetje saai ogen. Voor minder geld zijn er leukere chrono’s te koop van o.a. Tissot, Dugena, Zenith, etc.

1 like

Ik bedoelde Enicar ipv Zenith. Die Zenith chrono’s zijn natuurlijk ook vrij prijzig :blush:

Ik vind hem op de foto’s prachtig, maar geen idee van authenticiteit. Ik ken de term ‘Poor men’s Carrera’ alleen van de Hamilton 7730/7736 en die gaan nowadays al voor niet veel minder volgens mij.

Eens dat er ook veel leuke alternatieven zijn, ik vind bijvoorbeeld een Breitling Top Time 2002 erg mooi:

Nb. foto van internet

2 likes

Chronoaddict heeft inderdaad geen goede naam.

1 like

He dank je :wink: Ik bedoelde eigenlijk dat het een budget chrono zou moeten zijn en ik vind het wel een beetje vreemd dat Heuer een VJ 7733 heeft gebruikt. Ik verwacht meer van een Heuer. Er is namelijk niets “budgets” meer aan en de meeste VJ 7733/7734 chrono’s kun je voor tussen de 350 en de 600 euro kopen. Om dan rond de 1500 euro bij te moeten betalen voor het Heuer logootje vind ik veel te ver gaan.

1 like

Toch is dat niet vreemd hoor, Heuer was destijds echt een toolwatch en veel minder een luxe product.

In deze Autavia 7763c zit bijvoorbeeld een Valjoux 7730 uurwerk:

En in deze Carrera 73353 zit een Valjoux 7733:

2 likes

Mooie horloges! Dar begrijp ik wel, maar waarom moet je er dan 2k voor neertellen?

Deze Heuers heb je niet voor 2k, met name de 7763c doet inmiddels al meer dan 4k.

Maar goed, waarom zo duur? ik denk dat dat een kwestie is van vraag en aanbod.

En zoals de deense verzamelaar Kristian Haagen zegt "“Vintage watches are emotional products, and it’s pretty hard to put a monetary value on emotions.”

Ik zou ook graag willen dat ze minder duur zijn want dan zou ik er nog een paar bij kunnen kopen, maar helaas gaan de prijzen momenteel maar een kant op.

Ja de verkoper vroeg 2k, vandaar mijn vraagprijs. Ik geloof trouwens niet dat dat een origineel exemplaar is.
Dat zal best wel zo zijn, maar soms denk ik ook dat het een kwestie is van massahysterie en elkaar gek maken. Wow! een Heuer!, dat werk. Ik zie vaker Heuers voorbij komen, maar alles boven de 1k vind ik persoonlijk niet meer prettig voor een horloge dus ik sla ze over. Als ik dan zie dat er een “simpele” VJ 7730 serie inzit, is dat voor mij een beetje een anti-climax.

Die Top Time’s kom ik alleen maar +2.2k tegen…

Tja, onze hobby drijft natuurlijk 100% op emotie.

Waarom kost bijvoorbeeld een Breitling met V7750 uurwerk een paar duizend euro en een Seiko of Citizen met manufactuur uurwerk maar een paar tientjes tot paar honderd euro…

En waarom kosten sommige kunstwerken die in het Rijksmuseum hangen een paar miljoen terwijl ik de tekeningen van mijn jongste zoon wel 100 keer mooier vind??

2 likes

Goede vraag! Ik heb geen idee haha. Ik vind het gewoon bijzonder dat sommigen tot 8x zoveel (in dit geval, maar nog wel meer ook) willen uitgeven, als je aanneemt dat een gemiddelde 7730 serie chrono 500 euro moet kosten. Ik hoop dat ik je niet tegen het hoofd stoot.

1 like

Nee hoor :smile:

Dit is gewoon hoe de markt werkt.

Omdat de rest van de wereld, of de ‘kunstkenners’ de tekening van je zoontje waarschijnlijk een stuk minder mooi vinden dan wat er in het rijksmuseum hangt.

Ja, maar veel mensen in de rest van de wereld hebben misschien ook wel weer een zoontje of dochtertje van wie ze waarschijnlijk de tekeningen weer veel mooier vinden dan wat er daar daar hangt.

Hier een voorbeeld van zo’n schilderij waarbij ik het gevoel heb dat zelfs ik dat mooier kan:

Maar goed nu maar weer even back on topic :smile:

Ja klopt, en die tekeningen zijn ook allemaal niets waard.

Deze Breitling vind ik dan wel weer heel mooi. In tegenstelling tot de Heuer zit er geen gapend gat tussen de 6-uur positie en het midden. Dit wordt opgevuld met de naam van het horloge, netjes gecentreerd. Bij de Heuer verpest dit wat mij betreft de symmetry. De indices bieden voldoende contrast ten opzichte van de wijzerplaat. Bij de Heuer is het donker op donker. De tachyring bij de Breitling maakt het wat mij betreft helemaal af. Goede contrasten en net even iets verfijnder.

Die Hamiltons zijn inderdaad relatief duur. Ik kom ze ook zelden tegen. Die lijken nog wel exclusiever dan Heuer.

Hier wordt een ander horloge van dezelfde verkoper besproken:

http://www.chronocentric.com/forums/heuer/index.cgi?page=1;md=read;id=81196

Zoals je ziet klopt er weinig aan het horloge.

Chronoaddict aka Vintage_Chronos is een verkoper om heel voorzichtig bij te zijn.

1 like

Hij heeft ook niet gereageerd op mijn vragen. Jammer dat zo iemand 100% feedback heeft. Want als je niet verder kijkt denk je dat je een mooi klokje koopt voor een goede prijs.