Merkenfocus?

Ik merk dat ik na het browsen van vele horloges, toch steeds weer uitkom bij hetzelfde merk, en vaak dezelfde “types”, maar dan een andere uitvoering.

Zo ben ik ook langzaam aan een klein lijstje aan het maken van max 6 horloges, 4 Omega’s, 1 Tudor en een nog onbekende waar ik uiteindelijk heen wil met de collectie. Het zal me wat jaren kosten, maar ik ben er al aardig uit.

Hebben jullie hier ook mee te maken? Dat je regelmatig toch weer bij een variatie of amder type van hetzelfde merk terecht komt?

Ik kom toch steeds weer bij Breitling uit.
Misschien wel omdat het m’n eerste echte horloge is en gewoonweg goed bevalt.

1 like

Voor mij is dat Citizen…al zeker zo’n 10 verschillende Promasters, Skyhawks, en Nighthawks gehad…en ook al maak ik diverse uitstapjes naar andere merken, ik blijf altijd interesse houden in mijn 1e liefde :slight_smile:

1 like

Ik ben bezig de horloges van de oude Zeppelin collectie te verzamelen http://www.grafzeppelin.nl/blacksilverline.htm

Kwam bij het merk door de speedmaster look a like. Maar ze hebben ook een aantal andere mooie horloges. Collectie bestaat nu uit twee stuks. Alle twee uit Duitsland. Uhrforum en eBay kleinanzeigen zijn de bron.

De huidige Zeppelin collectie is niet mijn ding.

Ik vind deze erg mooi; helaas duur:

4 likes

Nee, ik niet. Ik zoek meer naar type horloge en dan ga ik zoeken welke merken er in aanmerking komen. Dit geldt natuurlijk niet voor de icons. Dat is een klasse apart.

1 like

Ik kijk voornamelijk naar (Grand) Seiko, TAG Heuer, Certina en Tissot. Verder alleen naar enkele specifieke modellen van andere merken; zoals bijvoorbeeld de Omega Aqua Terra, Hamilton Pan Europ, een paar Sinn-modelletjes, Longines Hydroconquest en Heritage Diver 1967 en Oris Aquis en Sixty-Five.

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Ik blijf dit soort modellen maar mooi vinden, alhoewel hoe langer ik op HF zit ik steeds meer vintage horloges met lederen banden begin te waarderen

Tja .

Denk Seiko

En Omega

1 like

Ik ben gewoon merkengeil, eerlijk!

1 like

Wat ik hier op forum een beetje ervaar , is dat je nauwelijks eens met iets geconfronteerd wordt , waarvan je zegt of denkt : he?! Dat is inderdaad ook mooi , of nooit opgevallen…

Het blijven maar de uitgemergelde en meest voor de hand liggende modellen en merken.

Niet dat het nou allemaal zonodig ‘apart & speciaal’ moet zijn… Maar een beetje inspiratieloos is het wel.

En misschien maak ik mijzelf daar ook schuldig aan hoor…

Wellicht in het vintage-gedeelte…?

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Ik bedoel nu niet direct haute horlogerie.
Juist niet zou ik zeggen.

Wat ik bedoel dat ik soms op andere fora vaker horloge’s voorbij zie komen , ( en dat hoeft dan niet eens een ‘raar’ merk te zijn ) , maar een typenummer of uitvoering , dat ik denk : waar trekken ze dat nou nog ineens vandaan? Kan net zo goed een model van Tissot o.i.d zijn.

Dat herken ik wel. Misschien zijn we hier wat meer behoudend met onze smaak? Of weegt de makkelijke verkoop mee?

Ik herken het wel. Mijn eerste “echte” horloge was ooit een Tissot. Op de een of andere manier blijf ik toch wel in de Tissots terecht komen.

Wat me opvalt met flipperaars, inclusief mezelf, is dat je altijd wel een ander merk wilt proberen, omdat óf iedereen zegt dat een Omega, Rolex of Tag de ultieme graal is (even de bekende merken, no pun intended), óf omdat het streven naar een “hoger” segment een doel is omdat een duur horloge dan beter zou zijn.

Totdat men erachter komt dat er gewoon mooie horloges voor “wênag” zijn die men als eens had, waarna een merk waarmee begonnen is ineens weer hot wordt.

1 like

Een voorbeeldje:

Dit is dan nog niet eens ’ het betere voorbeeld ’

https://uhrforum.de/tod-den-totis-oder-mein-flexit-zum-stowa-flieger-chrono-handaufzug-t267857

Nu kauw ik dat Stowa toch ook aardig uit…
Maar deze zou ik toch vlug al dan niet weer overheen kijken… Niet op waarde schatten.

En die presentatie!

Mee eens…ik betrap mezelf er ook wel eens op watertandend naar een horloge uit hoger segment te kijken (bijv Omega, Breitling, Fortis, Sinn, Damasko…), maar tot nu toe is de max aanschaf voor mij gebleven onder de eur 1.000,–. En dat probeer ik zo te houden, omdat de hobby anders uit de klauwen loopt, én ook net zoals jij zegt er zijn genoeg mooie exemplaren in deze lagere prijsklasse te vinden.

Ik heb zelf heel veel Citizens gehad, en die blijven mij erg goed bevallen. Allemaal in prijsklasse rond Eur 500-600, en stuk voor stuk topkwaliteit.

En als ik dan zie dat mijn Seiko 5 (SNZG15) van eur 175,-- er superstrak uit ziet, met een accuratesse van slechts - 5 a 6 sec/dag, tja…wat wil je dan eigenlijk nog meer :thumbsup:

2 likes

Een merk an sich doet het niet alleen voor mij.
Het ultieme horloge bestaat voor mij uit een combinatie van design, merk en de gebruikte techniek. En dan maakt het mij niet altijd uit of het een vintage of een nieuw horloge is, hoewel dat in de meeste gevallen neerkomt op vintage.

1 like

Dat herken ik.
Omega trekt het meest met uitstapjes naar andere merken als Hamilton, Tag Heuer, Tissot etc.
De minder opvallende horloges van Rolex en Tudor trekken mij wel steeds meer, al kom ik toch vaak weer bij Omega terug. Ik heb zelfs een keer een Submariner 114060 in bestelling gehad en deze weer geannuleerd omdat er toch eerst weer een Speedmaster moest komen.

Met een Speedmaster, Seamaster en Monaco zijn alle opties weer open om voor door te sparen voor een horloge met witte, zilveren of grijze wijzerplaat.
Dat kan een Rolex, Tudor of IWC worden maar ik kan zomaar weer terugkomen op een Globetrotter of Aqua Terra.
Het liefste een witte Snoopy Award maar 10.000 of meer vind ik echt veel te gek worden.Dan betaal je (voor je gevoel) 5500 Euro voor wijzerplaat/caseback/beperkte oplage.