Metaal print Project

Hallo …Ik ben John.

Ik heb een technisch bedrijf en ben de laatste jaren bezig geweest met Additive manufacturing (3D metaalprinten) van RVS en titanium, dit voornamelijk in de high tech industrie.

Maaaar…uit nieuwsgierigheid over of het zou lukken om een horloge (Kast) te printen ben ikzelf maar de designer uit gaan hangen en heb iets verzonnen vanuit het oogpunt 3D Printen.
Het moest dus iets unieks zijn omdat het geen nut heeft om een bestaande kast van laten we zeggen een Panerai te kopieren en om die te printen.

Dus over mooi of lelijk valt te twisten, maar de bedoeling was om het zo te designen zodat er zeer weinig assemblagewerkzaamheden nodig zijn en dat ie lichtgewicht zou zijn (titanium met open structuren).
verder met een netshape structuur en een gebogen uiterlijk.
zie het maar als een proof of principle.
de wijzerplaat is geintregeerd (geprint) dus dat brengt het probleem met zich mee dat als het uurwerk erin zit en het glas zit erop dan kun je hem alleen repareren (bv) door het glas er weer uit te halen.(zie foto’s)
het materiaal is RVS 304L of Titanium grade 5

Natuurlijk moet ie wel (water) dicht zijn als huis voor een ETA movement.
dus het design bestaat uit 2 delen die digitaal over elkaar heen gelegd kan worden.
de band aanzet is ook anders maar wel laten we zeggen geinspireerd door een ander merk.

De horlogewereld is volgens mij vrij inovatief maar met mijn geringe kennis hiervan is dit nog nooit gedaan.

Ik heb nog geen idee of het commercieel uit te buiten is maar een leuk project is het wel.
We gaan er iig een stuk of 10 printen uit titanium die geplasmapolijst worden en 10 met een DLC coating.

Het project duurt nu een jaar of 2 en we hebben wat contacten tbv glas , uurwerk, en nawerken/polijsten.
zelf kunnen we ook wel eea.

Op dit moment is er een voorziening in de kast voor een eta2824 maar dit kan redelijk eenvoudig omgeturnd worden voor een ander uurwerk dus ook Handopwind,quarts of chinees of…geen idee.

Dus ik denk ik zal wat op dit forum zetten wie weet wat voor op of aanmerkingen of tips of conecties ervan komen.

Groeten john

14 likes

Bijzonder, ik ken dit concept helemaal niet maar ik kan me voorstellen dat er wel gave dingen mogelijk worden hiermee :thumbsup:

Mooi project en benieuwd naar de resultaten.

ik zou me niet beperken tot kasten, je zou natuurlijk wat gespen en metaalbandjes kunnen proberen te printen,
vooral endlinks lijkt me een mooi klusje die kun je dan mooi passend maken i.p.v. dat de consument een standaard rekbandje moet monteren.

1 like

:+1:welk merk printer…EOS?

Tof! Lijkt me ook erg leuk om te ontwerpen. Met wat voor software doe je dit? AutoCAD oid?

SLM solutions en 3D systems prox300

1 like

Ja …oa Solidworks en rhino en magics.
helaas is er nog geen software pakket wat alle facetten coverd, dus moeten we nog wel een schakelen.

Schitterend , hier kun je wel mooie dingen mee maken

Heel erg cool John, bedankt voor het delen en benieuwd naar het vervolg! :thumbsup:

Kun je eigenlijk ook met kleuren werken of kleurt titanium alleen door verhitting?

Groet, Paul

Ik ben benieuwd of het gaat lukken een horloge te ontwerpen en te produceren dat alleen met 3 D printing gemaakt kan worden en ook nog heel fraai is.

Als dat lukt wil ik er wel eentje.

Ik wacht met belangstelling af

Gave techniek!
Heb je ook al een idee om de band te printen?
Ik betrap mezelf er op dat ik al een tijd een grove armband/horlogeband zoek, maar weinig kan vinden… Misschien een idee om mee te nemen in dit project?..

Klopt je kunt titanium dmv anodiseren ook leuke kleuren geven.
Hier zijn we ook mee bezig het werkt hetzelfde als het inkleuren van aluminium.
Zaterdag een ontwerp gemaakt wat net iets platter is.
Deze worden volgende week geprint.
Uiteindelijk wil ik een gepolijste, dlc zwart coating en een blauw of rood geanidiseerde verse maken.
Maar kan zijn dat het dan een beetje “kermis” wordt.

1 like

Ja , de hand heeft ook wel onze aandacht .
We hebben ook schakels geprint en dat gaat best goed .
Ik ben zelf nogal van de lederen bandjes dus heeft nu geen prio.
Het gaat dus wel…

Dat is goed nieuws!.. :+1:
Ik hoop dat je je na de kast, op een serie gave banden gaat storten… :wink:

Daar zeg je inderdaad wat …zodat het ook nog fraai is …
Ik verwacht dat dit idee / ontwerp niet ieders cup of thee is ,
Het moet wel afwijken van de mainstream anders heeft het geen nut

Dit opent perspectieven op dit forum. Soms zijn extra schakels kwijt, en die zijn veelal lastig te bestellen, en erg aan de prijs.



ik heb ook wel eens iets me manchetknopen gebrobeerd

5 likes

Buitengewoon boeiend, dit!
@Hagel: Wat zijn, denk je, de mogelijkheden om met name niet meer te verkrijgen onderdelen te printen? Hou ons alsjeblieft op de hoogte van je experimenten en vorderingen!

Gaaf project! Ben benieuwd hoe de ontwikkeling verder gaat.

Ik heb ook n horloge met geanodiseerd titanium. Alleen is t verder onbeschermd. Dus t laagje is wel gevoelig voor krassen.