Mido Commander kroon loos, stift binnen.

Hoi,
Mand geleden heb in en Mido Commander uit jaren 60 via Markplaats gekocht. Het is en prachtige horloge zonder gebruikerssporen maar het stift+kroon was altijd makkelijk te uithalen tijdens het datum of tijd aanzet. Helaas is de kroon gisteren los gegaan en ik kan de horloge niet meer gebruiken. Ik ben meteen naar de horlogemaker geweest maar volgens hem zijn de kosten meer dan 200€ en 6 weken wachttijd. Heeft iemand ervaring met deze model/ probleem?

Ervaring met het model wel, met het probleem niet.

Ik heb hetzelfde horloge. Deze Mido is voorzien van een ETA 2834-2 uurwerk en een mono-block kast. Dat wil zeggen dat er geen achterdeksel in de kast zit en het uurwerk alleen via de glaszijde verwijderd kan worden. Omdat de opwindstift/stem niet op de “normale” manier verwijderd kan worden, is deze voorzien van een zgn split stem, die uit twee delen bestaat.

afbeelding

Het lijkt of het deel dat aan de kroon vast hoort te zitten, los is geraakt of is afgebroken. Het kan zijn dat het deel, waarmee het in de kroon vastzit, gewoon is losgedraaid en dit deel nog vast zit aan het deel dat zich in het uurwerk bevind. Klopt het dat het uurwerk zich in de datumverzet stand bevindt?

Controleer de kroon eens. Als er niets in zit en je kan het schroefdraad zien, dan kan je voorzichtig proberen de kroon er weer op te draaien. Bij twijfel niet doen. Het kan ook zijn dat de stift is afgebroken en vervangen moet worden. Het is een gedoe om deze er nu uit te krijgen.

Ik denk dat de horlogemaker uitgaat van een service en reparatie van de stem. Op zich niet raar, als je niet weet wanneer de laatste service heeft plaatsgevonden.

Misschien dat een horlogemaker hier op het forum je kan helpen.

Succes.

4 likes

Vergat ik nog te zeggen:
Als dat lukt dan moet een horlogemaker er alsnog naar kijken, want dat deel van de stift moet weer strak aan de kroon bevestigd worden.

2 likes

Bedankt lassale voor uw antwoordt.
Het kroon was afgebroken en de stift was nog steeds in de horloge. Ik heb en metal lijm gekocht en en druppel binnen gesmeerd. De kroon en stift zitten nu vast en ik kan de tijd aanzetten. Alleen is het niet mogelijk om de datum om juiste meneer te zetten. Ik wacht effe of er en goede horlogemaker op de forum kan mij helpen.
Hier in Amsterdam moet ik of meer dan 200€ betalen of niemand wil dit aanraken…

2 likes