Mijn 1e vintage : Omega Seamaster Cosmic 2000 (1973)

Thx :thumbsup: Mee eens…voor mij een redelijk makkelijke overstap om mee te beginnen als vintage.

Thx :thumbsup: Er zit inderdaad een cal. 1012 in deze versie.

3 likes

Ik heb altijd zo’n zakje/horloge condoom bij me als ik een vintage horloge draag.

Als het dan gaat regen, kan ik hem daar instoppen.

4 likes

Da’s nog eens een tip! :thumbsup::grinning:

1 like

Bijna dit topic gemist. Zag het horloge in een ander topic voorbij komen en dacht, hier moet een NA van zijn.
Mooi man! :+1: Geslaagde keuze wat mij betreft.
Enjoy!
Gr.Wander

1 like

Thanks man…wordt gewaardeerd! :thumbsup:

1 like

Pracht klok hoor! :+1:Zulke horloges gaan nooit vervelen weet ik uit ervaring.

Sluit me aan bij alle adviezen. Met name de datum wisseling. Ook nooit achteruit draaien nabij de 24 uur. ((Als hij stil stond weet je het niet zeker of het 12 of 24 is, dus eerst doordraaien.) Er bestaat ook datum snelverstelling door kroon uit te trekken bij sommige kalibers. Maar wees voorzichtig, eerst uitzoeken welk kaliber er in zit :slight_smile:

1 like

Ik ga ook meer richting vintage tegenwoordig en het toeval wil dat ik het net aan het afspeuren ben naar een vintage Seamaster. En dan wordt dit topexemplaar voor m’n neus geparadeerd :slight_smile: Geniet ervan, het ziet erg echt fantastisch uit!

Waar ik extra op let bij mijn King Seiko is het wijzigen van de datum. Ik stel eerst het uur in zodat ik zeker weet dat ik niet dicht bij een datumovergang zit (en tussen bv. negen en drie uur). Dan wijzig ik de datum en stel ik de tijd eventueel opnieuw in.

2 likes

Dank…leuk om te horen! Eerder vandaag datum en tijd goed gezet, precies zoals je aangeeft. Datum eerst naar 22 gezet en dan tijd doordraaien tot datum vanzelf verspringt en dan op de juiste tijd zetten. Overigens de tijd loopt nu na zo’n 5 uur alweer 8 sec voor :smirk: Maar de komende dagen / week eens zien nadat eea een beetje is gesettled…

Ben alleen wat huiverig voor handwinden…de crown is zo klein dat draaien sowieso al lastig gaat, en aanvoelen tot waar je kunt doordraaien is ook lastig. Dus ik doe extra voorzichtig en draai liever iets te weinig dan teveel…

2 likes

Op zich netjes hoor, 30-40 sec per etmaal zou ik me niet teveel van aantrekken.

Overigens nog even je profieltekst aanpassen he…:wink:

1 like

En terecht, doe dat met alle horloges. Zet hem altijd op half 6 of zo. Beetje autistische afwijking van me…:wink:

1 like

Melancholie aan mijn kant, mijn cosmic 2000 is gestolen. Mooie klassieker, geniet ervan!

1 like

Ah I see…moet ook mijn verwachtingen uit het verleden dus nog even bijstellen…is geen garantie meer voor de toekomst…of zoiets huh… :innocent: :slight_smile:

Zo’n vintage draag je dus meer voor de mooi en de leuk, en omdat het bijzonder is, dan voor een accurate tijdsweergave…got it :thumbsup:

Oh ja…zal inderdaad nog even profiel tekst aanpassen. Had de foto al gedaan :sunglasses:

Verdomme dat is zuur :angry: Niet toch weer op zoek gaan naar een vervanger?

2 likes

Misschien ooit. :slight_smile:

1 like

Erg mooi om aan de pols!!! Geniet ze!!

1 like

Dank! :thumbsup:

De 1012 heeft een tweezijdig werkende quickset. Blijf uit de buurt van middernacht (pakweg tussen 20:00 en 04:00) en zet de kroon in de middenpositie; je kunt gewoon twee kanten op draaien.

Heb net een 1012 gedaan, dus - trust me. :thumbsup:

O ja - net geserviced kan-ie gewoon binnen 2 seconden per dag lopen hoor…!

1 like

Echt mooi, je eerste vintage, geniet er van :ok_hand:

1 like

Perfect…thx. Heb inderdaad gezien dat datum 2 kanten op kunt draaien.

Nog suggesties misschien voor handwinden? Ik ben bang om het verkeerd te doen. Is het sowieso aan of af te raden? Ps indien ik horloge heen en weer beweeg dan hoor ik geen rotor draaien, zoals wel bij mijn Damasko duidelijk hoorbaar was en ik dus wist dat de veer opwindt. Kan dit bij de Omega ook gewoon op dezelfde manier?

Edit : 2 sec / dag?! Dat klinkt geweldig. Eens zien wat het uurwerk de komende dagen doet. Kan daarna dus nog laten afregelen…goed om te weten.

Thx! Ben er zeer mee in m’n nopjes. :thumbsup:

1 like

Rotor heeft een centraal buslager, en geen (vaak hoorbaar) kogel-rotorlager. Is - ongeveer - zoals bij een Rolex. Volkomen geluidloos. Handopwinden - doe dat rustig aan, is een redelijk delicaat systeem met fijne vertandingen.

Enne - afregelen van een ongeserviced uurwerk heeft vrij weinig zin. Ben ik na recente ervaringen inmiddels wel te weten gekomen. :wink: Daarbij - afregelen is meer dan alleen in de plus of de min draaien. Spiraal vlak leggen, centreren, precies tussen de kompaspennen uitrichten…

1 like