"Mijn horloge loopt te snel!" - Zelf demagnetiseren

Duidelijk verhaal over het demagnetiseren van een horloge.
Al eens gelezen op een ander horlogeforum.

Ik ben het trouwens niet met alle uitspraken eens.
Zo zou het demagnetiseren niet werken als het horloge in de kast zit.
Mocht dit zo zijn dan hoef je in grote magnetische krachten of velden
aanwezig ook geen borden te plaatsen om het horloge in te leveren alvorens
je zo’n fabriek binnen gaat/mag. Denk hier bijvoorbeeld aan een aluminiumfabriek.
Dan zou een uurwerk in de kast ook niet magnetisch worden en dit fenomeen
alleen optreden tijdens reparatie.

Ik heb dat al eens eerder geschreven, je kunt zelf eenvoudig een (de)magnetiseer apparaat maken.
Sluit je een spoel aan op gelijkstroom dan maak je een magneet door in de kern van de spoel
een stukje (week)metaal te houden.
Hoeveel te zachter het metaal zoveel te beter is de magneet. Sluit je de spoel aan op wisselstroom
dan wordt het weer gedemagnetiseerd. Oftewel in het eerste geval worden alle elektronen N - Z gelegd,
waardoor magnetisme optreed.
In het tweede geval worden alle elektronen weer door elkaar geschud (het trillen).
Het stuk metaal is dan gedemagnetiseerd.

Het metaal van een permanente magneet is zeer hard, waardoor het trillen geen of minder effect heeft.

Het maakt niet uit of het uurwerk in de kast zit of niet.
In het geval van magnetisme gaat de kooi van Faraday niet op.
Dat kun je trouwens ook lezen in het boven aangegeven linkje over de kooi van Faraday.
Zou dit wel zo zijn dan zou de scheepvaart er erg mee zitten. Een kompas zou dan
op het dek moeten staan in plaats van in het stuurhut.

Met vriendelijke groet,
Inca

10 likes

@HorloG

Even een oud topic ophalen.

Werkt dit ook voor quartz uurwerken?

Oude certina van mijn schoonmoeder lag al jaren stil. Ik dacht dat een nieuw batterij voldoende zou zijn.
Maar doet nog steeds niks.
Heb jouw truc met kompas gebruikt en wat blijkt … Kompas slaat een stuk uit.

Sorry dat ik voor mijn beurt praat. Dat is normaal, omdat quartz uurwerken onderdelen bevatten die magnetisch geladen zijn. Als dat niet zo was, liep het niet :wink:

1 like

Ok

Ik had namelijk een vervangend uurwerk gezien. Verhaal ook uitgelegd.
Antwoord was dat het horloge mogelijk ook gemagnetiseerd kon zijn en vervangen van het uurwerk misschien onnodig is.

Ik heb al meerdere keren een quartz uurwerk gehad dat ook met een nieuwe batterij stil stond, tot nog toe kon @MartijnV mij altijd helpen door iets met voodoo geloof ik… :wink:

Maar zonder gein, ook quartz horloges hebben soms een onderhoudsbeurt nodig zeker als ze langere tijd stil hebben gestaan. Ik heb onlangs een NOS uurwerk gekocht ter vervanging van een defect exemplaar en die moest ook gewoon opnieuw gesmeerd worden voordat deze weer begon te lopen. Zoek even een uurwerkmaker in de buurt en laat die er even naar kijken.

1 like

Dag HorloG,
Ik wilde je vragen met jou ervaring met de verschillende demagnetiseerd apparaat dat je hebt, welke je nu liefst gebruikt en waarom.
Bedank, :smile:
BD

Ik had als eerste het Chinese apparaatje uit dit topic, een tijdje geleden ben ik overgestapt naar een demagnetiseerapparaat met een schakelaar die in één keer met grote kracht iets doet met het magnetisch veld (vraag me niet naar details). Als je daar een pincet op legt en op de knop drukt dan springt hij echt een stukje op. Die heb ik laatst aan iemand verkocht omdat ik ondertussen ook een Greiner Antimag 2 uit een voorraad had gekocht, dat is echt een top ding, een keer drukken en hij is compleet vrij van magnetisme.

1 like

Dank je wel :smile:

Ok, bedankt.
Maar een nos eta uurwerkje kost me 14€
Daar kan een horlogemaker niet tegenop. :grinning:

Zoals al gezegd, heb je grote kans dat een NOS uurwerkje nagekeken of een service nodig heeft voordat het goed loopt. Ligt eraan wat de conditie is en hoe lang deze op de plank heeft gelegen etc.

Kan ik mijn horloge ook niet even over plaat bij de kassa van een winkelketen halen?
:flushed:

1 like

Even terug bij de theorie, zoals ik dat zie…

Elk stukje ijzer (als voorbeeld van een magnetische stof) bestaat uiteraard uit veel kleine deeltjes. Normaal gesproken heeft elk van deze deeltjes een magnetische lading, een magnetisch veld. Elk apart veld is anders dan andere chaotisch georiënteerd - naar het Noorden, naar het Zuiden, Oosten en Westen, naar boven en naar beneden, zodat alle tegenovergestelde veldjes elkaar een beetje opheffen en het totale magnetische veld (de som van alle veldjes) nihil is. Het stukje ijzer is dan gedemagnetiseerd.

Als wij nu een (krachtig genoeg) permanent magneet of een spoel met gelijkstroom er op dichtbij het ijzer brengen, worden alle aparte velden onder invloed van het veld van deze sterkere magneet één kant op gericht, de kant van de externe magneet. Het totale magnetische veld van het stuk ijzer (de som van alle, naar één dezelfde kant gerichte veldjes) is nu ook één kant op gericht, oftewel gemagnetiseerd.

Nu kunnen wij dat gedoe demagnetiseren. Hoe? Wij brengen in de buurt van ons stukje ijzer een magneet met krachtig wisselend magnetisch veld. Dat is een spoel, waarop wisselstroom uit stopcontact is aangesloten. Eigenlijk is dat dezelfde spoel als eerder, maar nu, doordat er wisselstroom op zit, verandert het krachtige magnetische veld van de spoel 50 keer per seconde zijn richting naar tegenovergestelde. De spoel is dus 50 keer per seconde een Noord-Zuid magneet en 50 keer per seconde een Zuid-Noord magneet.

Nu kan er iets vreemds gebeuren. Indien wij deze spoel inschakelen en ons stuk ijzer erop leggen, verandert ook het totale magnetische veld van het ijzer 50 keer per seconde zijn richting. Als wij nu de spoel plotseling uitschakelen, blijven de veldjes van alle deeltjes van het stuk ijzer één richting behouden, namelijk de richting, welke het veld van de spoel het laatst had. Dus zomaar iets op de spoel leggen, aan en uit doen, helpt niet bij demagnetiseren.

Wij gaan daarom een trucje toepassen om het ijzer toch te demagnetiseren. Wij schakelen de spoel aan, brengen het ijzer in het magnetische veld van de spoel en beginnen het ijzer langzaam weg van de spoel te trekken. Wat gebeurt er hierbij? Op een relatief grote afstand van de spoel begint de invloed van het veld van de spoel minder worden. Bij sommige deeltjes van het ijzer gebeurt het eerder (dichterbij de spoel), bij andere later (verder van de spoel). Het veld van de spoel laat de veldjes van de deeltjes van het stuk ijzer bij wijze van spreken los. Maar het veld van de spoel blijft wisselen, waardoor sommige deeltjes met één richting van hun klein magnetisch veld “bevriezen” en andere - met andere richting. Soms bevriest het veld van het deeltje onderweg naar de andere richting, bijvoorbeeld in de positie van 90 graden ten opzichte van Noord-Zuid of zoiets. Als de spoel ver genoeg is verwijderd en geen invloed meer op het ijzer heeft, blijkt dat de oorspronkelijke chaotische oriëntatie van alle aparte deeltjes terug is - het ijzer is weer gedemagnetiseerd.

Het effect van het steeds zwakker wordende magnetisch veld van de spoel kan ook worden nagebootst met elektronische middelen - bijvoorbeeld een condensator. In dit geval, als wij het wisselstroom uitschakelen, verdwijnt het magnetische veld niet in één keer, maar, doordat de condensator geaccumuleerd stroom enige tijd in steeds mindere mate afgeeft, word het langzamer zwakker (en blijft wisselen!). Dat is dus een “vergevorderde” “moderne” methode, waarbij je de spoel en het ijzer niet van elkaar hoeft te verwijderen.

Ik weet het niet zeker, maar de plaat in de winkel is, volgens mij, een permanente magneet. Je kunt dus voorwerpen daarmee magnetiseren, maar niet demagnetiseren.

Een quartzhorloge heeft gemagnetiseerde onderdelen in de stappenmotor - het hart van het horloge. Als je dit onderdeel demagnetiseert, zou het horloge niet meer lopen. Ik had ook een andere grappige ervaring daarmee. Ik heb eens een quartzhorloge op een wisselmagneet neergelegd en de spoel plotseling uitgeschakeld. Het magnetische veld van de rotor van de stappenmotor kreeg per toeval onjuiste oriëntatie en het horloge begon tegen de klokwijzer te lopen! (niet bij elk uurwerk lukt dat) :smile:

Mijn excuses voor deze (te) lange tekst, misschien heeft er iemand toch iets aan… :wink:

31 likes

Hallo Marconi,

Prima! :+1:
Tot nu toe de enige juiste uitleg.

Grt.

Zeer verhelderende uitleg, bedankt!
Heb gelijk ook zo’n apparaatje besteld bij mijn Chinese huisleverancier. :sunglasses:

Geen excuses nodig maar een hartelijk bedank voor deze duidelijke verklaring :slight_smile:
Iedere dag iets leren : vandag is het al een goede dag !

Het demagnetiseren van een horloge heeft dus alleen nut bij een automatisch horloge? En quartz kan je er juist mee slopen.
En het gereedschap moet altijd gedemagnetiseerd zijn ongeacht welk horloge?

Het zou dus goed zijn een Vostok uurwerk altijd te demagnetiseren na bv montage van een nieuwe wijzerplaat of wijzers?

Het demagnetiseren van een uurwerk heeft nut bij een mechanisch horloge waar de krachtbron een opwindveer is.

Met vriendelijke groet,
Inca

4 likes

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

2 likes

Zou iemand mijn vragen iets specifieker kunnen beantworden?
Wil niet de boel gaan slopen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Gereedschap is soms gemakkelijk als het wel magnetisch is, maar meestal niet.
Dus liever regelmatig demagnetiseren, al is de kracht die een schroevendraaier oploopt door magnetisme niet hoog.
Echter, veelal zijn de schroevendraaiers anti-magnetisch.

Het kan geen kwaad om een mechanisch uurwerk (met opwindveer) te demagnetiseren.

Met vriendelijke groet,
Inca