Mini makeover: Stipto Compressor

Ik heb momenteel vakantie en ik probeer elke dag een horloge aan te pakken voor een service, reparatie of opknapbeurt, dat lukt tot nu toe best aardig. Vanochtend grabbelde ik deze Stipto Compressor uit mijn projectenkoffertje, op 24 januari kocht ik deze op een rommelmarkt in het Gelredome (http://www.horlogeforum.nl/t/rommelmarktvondst-24-01-gelredome/40165) in Arnhem voor het magische bedrag van één Euro.

De band is incompleet, gebroken glas maar hij liep wel.

Het is een compressor kast, een ontwerp voor het verbeteren van de waterdichtheid met een compleet vlakke caseback, deze zitten vaak echt muurvast.

Het uurwerk is een Standard 974
Untitled

Het uurwerk loopt eigenlijk perfect dus ik hoef alleen de kast schoon te maken en het glas te vervangen. Daarna heb ik met Peek de hele kast opgepoetst.

Untitled

Untitled

Wat ik heel apart vind zijn de blauwe indexen, dat zie je eigenlijk nooit.

Untitled

Untitled

Ik had het horloge op een Perlon band gezet (daar heb ik er een paar van in verschillende maten om makkelijk horloges te kunnen testen. Tot ik me herinnerde dat ik eerder een fraaie blauwe band had binnengekregen.

Dit was eigenlijk een band voor een vouwsluiting, dus die moest ik even verbouwen zodat er een doornsluiting op kon worden gezet.

Untitled

Blauw op blauw!
Untitled

En om de pols
Untitled

Toch leuk voor een piek!

20 likes

Prachtig klokje is het geworden! Speciale indexen idd…

Mooi resultaat weer. Perlon stond hem ook goed.

Mooie make over en leuk horloge! Beide bandjes staan 'm goed.

Geweldig op dat blauw! Vind het zeer mooi :blush:

Leuk horloge inderdaad, en je pakt al snel 100% winst op zo’n klokje :).

Mijn persoonlijke record was een Baume en Mercier die voor 400 keer het aankoopbedrag is verkocht. Gevonden in een rommelschuur op een sieradenrekje voor 50 cent.

2 likes

Wederom een mooie restauratie!!! Mooi horloge ook.

Mooi gered klokje zo. Ziet er weer prachtig uit! Enig idee van de leeftijd?

Mooi! Vind het andere bandje ook niet gek hoor, komt het blauw ook heel goed uit.

Mijn beste,

Knap hoor!!
Mijn complimenten.

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Da’s dan € 2,00 :stuck_out_tongue: Nee is nu echt veel meer waard!

Die heb ik gemist, maar je bent een horlogetovenaar, da’s wel duidelijk! :clap:

Mooie klok, lekker incognito.

Top werk geleverd, wat een verschil!
Veel draagplezier :slight_smile:

Vandaag helaas geen nieuwe reportage, ik had een Seiko 5’je willen doen maar de balans bleek onherstelbaar vervormd. Morgen is weer een dag.

Wanneer je zo’n compressor kast opnieuw sluit zit hij daarna dan weer zo strak, of wordt het dan eenvoudiger om te openen ?

Weer strak, sommige krijg je met een caseknife helemaal niet open.

oh… ik dacht aan die Maagdenburger halve bollen waarbij de luchtdruk
die dingen op elkaar perst

Leuke vondst zeker voor dat geld :smile:
Altijd mooi met een paar handelingen een horloge er zo goed van opknapt,

Gaaf die blauwe indices, en wat een beetje liefde al niet doet met een horloge.