Mint! Dat is toch perfect/puntgaaf?

Ik heb al een aantal horloges bekeken die in de advertentie als “mint” worden omschreven, maar in werkelijkheid flinke gebruikerssporen blijken te hebben.
Een juwelier zegt vervolgens dat er verschillen interpretaties van “mint” zijn.

Als ik in het woordenboek kijk dan betekent het simpelweg perfect/puntgaaf. Dan hoort dat in de horlogewereld toch ook zo te zijn? Of ben ik dan een mierenn…? Die omschrijving over de staat heeft dan toch maar weinig betekenis?

Hoe denken jullie daarover?

6 likes

Je hebt helemaal gelijk. Mint is perfect.

2 likes

Open deur. Mint condition is gewoon puntgaaf. Niets meer, niets minder.

1 like

Ik kijk nergens van op. Ik zag vandaag een advertentie verschijnen waar termen als ‘nieuw’ en ‘splinternieuw’ rustig werden gevolgd door ‘4 a 5 keer om de pols gehad’.

5 likes

Klein verschil toch: “Mint” is inderdaad puntgaaf maar wel niet nieuw, dus ik zou het eerder interpreteren als puntgaaf in de context. Aan een “Mint” horloge van 20 jaar oud kan je wel zien dan het gebruikt is, maar het is in topconditie tegenover andere horloges van die leeftijd.

2 likes

12 likes

Dan zou dan persoonlijk voor een andere, minder “misleidende” omschrijving gaan.
Mint zie ik dan meer als NOS. Het woord heeft anders toch weinig betekenis en hangt dan af van de leeftijd van het horloge.

@BG1 dat is niet puntgaaf maar muntgaaf.
:laughing:

5 likes

Mmm, ik ben de laatste tijd ook in de horlogewereld geconfronteerd met een andere interpretatie van mint. :thinking:
Daarvoor was het voor mij altijd een begrip “als nieuw” met box.

1 like

Dit horloge is wel mint!

18 likes

Over wat ‘mint’ en ‘near mint’ inhoudt zijn heel veel verschillende meningen in omloop. Ik heb nogal wat teleurstellingen in mijn leven gehad, als ik weer eens een horloge in mint conditie kocht, waar dan behoorlijk krassen op bleken te zitten.
De meeste professionele handelaren die ik ken bedoelen toch wel ‘ongeveer’ hetzelfde met b.v. ‘mint conditie’ maar toch verschilt het helaas nogal eens, en dan vooral bij particuliere verkopers.

Er zijn geen officiële regels voor, maar er zijn wel internationaal een soort van afspraken over, waar dus niet iedereen zich aan houdt of helemaal niet kent.
Ze staan in de bekende Shugart Guide, voor veel verzamelaars een referentie-boek, zie foto’s:

11 likes

While on that topic, originally the phrase related to the way collectors described the condition of coins. As the name given to a coin factory is a “mint”, then mint condition is the condition a coin is in when it leaves the mint. “Uncirculated” zou dus een andere betekenis zijn. :slight_smile:

Dank voor die pagina, die helpt mij mooi om na te denken over m’n eigen advertentie.

2 likes

Hierin kan ik mij ook prima vinden, als iedereen deze regels zou gebruiken zou het level weer net wat makkelijker worden :slight_smile:

1 like

Wat ik, misschien door autistische trekken, ook heel moeilijk trek is horloges die als ongedragen worden aangeboden wel foto’s van wirstshots in de advertentie hebben :stuck_out_tongue:.

5 likes

Ik heb al eens een ruwe gooi gedaan[quote=“Candide, post:27, topic:99330”]
daar is op TZ-UK een mooi systeem voor

die hebben een categorisering gemaakt met omschrijving van welke staat tot welke kwalificatie moet leiden

zou ook wel wat voor HF zijn, bijvoorbeeld:

0: nieuw, ongedragen
1: nieuwstaat: geen gebruikssporen
2: near mint: zeer lichte gebruikssporen zoals haarlijntjes
3: nette staat: enkele lichte gebruikssporen zoals diepere haarlijntjes en kleine krasjes die kunnen worden weggepolijst
4: licht gedragen staat: gebruikssporen, enkele grotere maar oppervlakkige krassen die kunnen worden weggepolijst
5: gedragen staat: gebruikssporen, meerdere grotere maar oppervlakkige krassen die kunnen worden weggepolijst
6: zwaar gedragen staat: flinke gebruikssporen, enkele grove en diepe krassen die niet kunnen worden weggepolijst

zoiets
[/quote]

ik zal het lijstje eens vervolmaken en op mijn blog knallen

8 likes

Opzich is zo’n lijst prima en ook redelijk hoe ik mijn horloges beoordeel. Wel kan er vanaf punt 2 al subjectiviteit in de beoordeling zijn helaas.

1 like

“unmint” ? :wink:

1 like

garlic breath

ik ruik zelden aan (mijn) horloges… :frowning:

dat lijkt me in jouw geval buitengewoon verstandig

hoezo?