Mint! Dat is toch perfect/puntgaaf?

met jouw werk bedoel ik

Helaas werk ik niet in de “boerensector” , wel van “komaf’” :slight_smile:
Maar trekkers en landbouwmechanisatie is nog een andere hobby :slight_smile:

1 like

Zie ook regelmatig de term ongedragen in het verkoopgedeelte langskomen om vervolgens duidelijke draagsporen te zien op de foto’s. Kennelijk heeft een ieder zo zijn eigen idee wat ongedragen betekent.

3 likes

Inderdaad, en over ‘ongedragen’ zou geen discussie hoeven bestaan, want dat is gewoon helder Nederlands.

Of zouden ze bedoelen ongedragen, maar wél gedragen door de vorige eigenaar? :grin:

Ook altijd fijn: adverteren met de term ‘ongedragen’ met een wristshot van het betreffende horloge erbij.

3 likes

Of van die ‘als nieuw’ aangeboden horlogebandjes die wel Ă©Ă©n of twee keer gemonteerd zijn om te kijken of het mooi staat. Die zijn dus niet meer ‘als nieuw’. Hoogst irritant :wink:

1 like

Ik moest ook aan jou denken inderdaad :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Sowieso is de term ‘gebruikerssporen’ nogal een ruim begrip.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar 2ehands iPhones, dan kan je er vanuit gaan dat als er staat dat het toestel gebruikerssporen heeft, dat dan het hele scherm verbrijzeld is.

Eens met @Temporis.

Wat is het verschil tussen:

  • haarlijntjes en kleine krasjes
  • enkele krassen en meerdere krassen
  • opervlakkige en diepe krassen?

Verder gebruik je drie keer ‘kunnen worden weggepolijst’. Zou ik niet doen. Ik zou in plaats daarvan iets zeggen over wel/niet gepolijst. Ook iets over de staat van onderhoud van het uurwerk.

Zoiets:

0: nieuw: ongedragen, in de stickers
1: nieuwstaat: geen gebruikssporen
3: nette staat: enkele lichte gebruikssporen zoals haarlijntjes en kleine krasjes
4: licht gedragen staat: gebruikssporen, enkele duidelijke krassen en/of licht gepolijst (facetranden nog in stand), heeft recent onderhoud gehad of heeft dat op korte termijn (> jaar) niet nodig.
5: gedragen staat: gebruikssporen, meerdere grotere krassen en/of duidelijk gepolijst (facetranden (nagenoeg) verdwenen), heeft binnenkort (< jaar) onderhoud nodig.
6: zwaar gedragen staat: flinke gebruikssporen, enkele grove en diepe krassen die niet kunnen worden weggepolijst, uurwerk heeft dringend onderhoud nodig.
7: project: kast moeten opnieuw worden opgemaakt, uurwerk heeft dringend onderhoud nodig, onderdelen ontbreken.
8: oud ijzer: onverkoopbaar, alleen geschikt als onderdelenleverancier

daar ga ik komend lange weekend eens rustig op broeden

1 like

Er zijn er wat mij betreft 3, nieuw, gebruikt, en misbruikt.

4 likes

Mint zie ik toch als nieuwstaat/NOS. Als het horloge 20 jaar oud en gebruikt is kan je het bijvoorbeeld omschrijven als ‘weinig gebruikssporen gezien de leeftijd’ o.i.d. En er is meer dan gebruikssporen. Als er 20 jaar lang geen onderhoud is geweest kan het uuwerk dringend aan een beurt toe zijn en is het niet mint.

Mint is gewoon Zo Goed Als Nieuw. Dus niet nieuw, maar wel zonder krassen/haarlijntjes/andere gebruikerssporen.
Dus als een aangeboden horloge dat wel blijkt te hebben terwijl 'ie als Mint/ZGAN wordt aangeboden hebben we met een oplichter te maken imho.

Reden te meer altijd te passen voor ik koop.

Near mint zie je ook wel eens

Gewoon op basis van goede foto’s je eigen oordeel vellen.

1 like

NOS word zo mogelijk nog vaker misbruikt dan mint.

1 like

NOS met allerlei draagsporen en krassen
 uiterst irritant!

1 like

NOS hoeft niet mint te zijn. Ik heb NOS horloges gekocht waarbij het binnenwerk volledig weggerot was door oude batterijen. NOS kan ook een horloge zijn dat in de giftshop van een gezonken veerboot heeft gelegen bij wijze van spreken.

2 likes

Maar vooral andersom komt veel voor. Een horloge is erg goeie staat dat “NOS” zou zijn. Maar waar zijn de stickers, de tags en het doosje dan?

1 like

:joy:

Kan me ergens nog voorstellen dat Nieuwstaat niet voor iedereen hetzelfde is. Kom vaak mensen tegen met, in mijn ogen, behoorlijke krassen,
 dan toch is die nog zgan.
Waar ik me meer aan stoor is de term NOS. Die zie ik zo vaker langskomen. Dat lijkt me toch een heel duidelijke. Gewoon nieuw met doos, papieren en niet gedragen. Helaas denken daar blijkbaar ook veel mensen anders over.

1 like