M'n eerste Rus!

Gisteren binnengekomen: m’n eerste Rus. Het is een in zeer goede conditie verkerende ZIM ‘pobeda’ handopwinder met kaliber 2602 uit 1993 in een gezwarte (en nagenoeg onbeschadigde) bronzen kast.

Op zich geen zeer hoogstaand of zeldzaam horloge, en dat zie je ook wel aan de afwerking. De wijzerplaat zit nét niet recht, en de wijzers staan een beetje gekromd omhoog. Ach, wat verwacht je van een ZIM? Wel vind ik de kleine seconde erg leuk, is komt de gezwarte kast war minder voor dan de regulier verchroomde.

Hij is lekker anders dan m’n andere horloges gezien de Russische voorliefde voor afbeeldingen op wijzerplaten. En eens een keer geen duikboot, ster of kernraket maar een afbeelding van een Troika (traditioneel Russisch driespan) geïnspireerd door de Palekh stijl (een Russich dorpje waar lakdoosjes beschilderd werden met degelijke taferelen, zie afbeelding). Ik kan niet zeggen dat ik het per sé mooi vind (toch een beetje Swatch gehalte) maar intrigerend vind ik het wel.

En wat ik nu zo leuk vind, is dat de originele papieren er nog bij zitten. Ik heb 'm tijdelijk op een tropic strap van Jeroen gegooid, maar sta open voor leuke suggesties. Hij loopt overigens lekker: inmiddels zitten er al 24 uur van de ‘beloofde’ 36 uur gangreserve en hij tikt lekker door zonder merkbaar verloop.



7 likes

Veel plezier gewenst van deze aanwinst. Wellicht kun je voor het bandje naar een zwarte, beige of lichtgestreepte perlon achtige band kijken.

1 like

Leuke originele wijzerplaat.
Veel plezier ermee.

1 like

Een toekomstige klassieker!

Hendrik

p.s. het kan nog even duren, maar toch :smiley:

1 like

Perlon, topidee! Bedankt, dat wordt 'm. Een zwarte, met een goudkleurige gesp (de wijzers/uurmarkeringen zijn glanzend goudkleurig in tegenstelling tot wat de foto doet vermoeden).

Mijn beste,

Proficiat met deze bijzondere Rus!!
En zoals reeds gezegd, een klassieker in spe!!
Geniet er met volle teugen van.

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Mooi hoor, ik ben zelf verslaafd aan Russen en kan deze beslist waarderen. Veel plezier er mee!

1 like

Gefeliciteerd met deze bijzondere klok!

1 like

Leuk hoor, een plaatje. Geniet ervan (inderdaad op perlon, dat past er prima bij) :+1:

1 like

bij’t zien van de wijzerplaat… schieten de woorden “Troijka hier, Troijka daar, Overal zit paardenhaar” door mijn hoofd… :smile:

wel een Apart horloge…

2 likes

Lol inderdaad! Drs. P was een held. Voor de liefhebbers, hier de volledige tekst: http://www.beleven.org/verhaal/drs_p_dodenrit

…en ja, ‘apart’ is het juiste woord :wink:

Mooie klok, ziet er prima uit. :thumbsup:

1 like

Perlon was echt een goede tip! Ben er helemaal happy mee voor €7 :grin:

2 likes