Minerva - Villeret en Frey, Gnutti en Montblanc eigenaarschap gerelateerde berichten

De “Speedmaster Pro” is de reden dat ik ben begonnen met m’n horlogeliefhebberij.
Een goede vriend van heeft twee Speedmasters, het kaliber 321 uit 1969 en een “heilige graal” van 1987, hij heeft mij enthoussiast gemaakt.
Nadat ik enkele keren met sparen voor een Speedmaster Pro ben begonnen, kocht ik telkens weer iets anders leuks, omdat ik die duizenden euro’s eigenlijk wel heel veel geld voor een horloge vond.
Nu ben ik niet zo lang geleden weer begonnen met het sparen voor een Speedmaster, dit komt niet door invloed van HF, maar omdat het uitgangspunt van m’n horloge liefhebberij me toch niet loslaat.
Sinds ik in april 2017 serieus met m’n hobby ben begonnen en ook van HF lid ben geworden, heb ik veel geleerd.
Van merken als bijvoorbeeld Oris, Hamilton, Patek Philippe, JLC, IWC etc. had ik nog nooit gehoord.
Van Omega en Rolex had ik natuurlijk wel gehoord, Omega heeft altijd een magische betekenis voor mij gehad en ik had een vooroordeel over Rolex.
Nu weet ik dat beide merken (en nog veel merken meer) prima zijn, maar met Omega heb ik iets speciaals.
Voorlopig probeer ik “fondsen” te werven voor de aanschaf van een Moonwatch😃 en ben echt benieuwd of ik nu onderweg ook weer iets anders tegenkom😃.
Van kuddediermentaliteit is hier echt geen sprake, want voordat ik lid werd van HF en überhaubt van het bestaan van HF bewust was, bestond er voor mij maar 1 horlogedoel en dat is een Speedmaster!

3 likes

Je had gewoon nooit lid moeten worden, nu ben je verpest. :wink:

Wellicht gaat de reis naar de Speedmaster nog even duren, maar ben benieuwd hoe die ‘straks’ gaat bevallen.

1 like

Eigenlijk heb je wel gelijk, maar ik probeer me zo min mogelijk te laten beinvloeden😃, dank je wel!
Ik houd je op de hoogte hoe het bevalt als het me lukt met die Speedmaster😃!

2 likes

Een Speedmaster is een heel mooi horloge en het sparen (en daarna houden) zeker waard!

Mijn punt is alleen dat andere horloges/merken (de laatste tijd) erg slecht verkopen en dat is jammer. Hierdoor lopen we het risico dat we in een vicieuze cirkel komen waarin mensen alleen nog maar Speedies en Rolexen kopen omdat ze er anders niet (of met veel afschrijving) van afkomen.

1 like

Dat zelfde gevoel kreeg ik ook toen ik pas lid werd van HF: het was hoofdzakelijk Rolex, Speedmaster, maar ook erg veel Seiko.

Ondanks dat ik vaak zei dat er bij mij nooit een Seiko komt, heb ik sinds een jaar nu wel een SKX007 en daarmee heb ik onlangs in zee gezwommen.

Tot nu toe heb ik geen enkel horloge waar ik echt voor heb moeten sparen verkocht en dat zal ik ook niet doen met een eventuele Speedmaster in de toekomst. In mij vaste collectie zitten nu vier Omega’s, een Oris en een Hamilton, deze zes toppers blijven sowieso!

Het verkopen is bij mij voorbehouden aan vintage horloges in de prijsklasse tot maximaal ongeveer €100,00. Soms knap ik hobbymatig oude horloges op die ik zo her en der tegenkom, enkele bewaar ik en andere verkoop ik, of geef ik weg.

3 likes

Vorig jaar zat ik al eens naar Montblanc te kijken en postte hier mijn bevindingen mbt de Minerva uurwerken. Nu x maanden later keek ik er nog weer eens naar, ook vanwege de Montblanc in het blauwe deel. Het is nog steeds zo dat er een driedeling lijkt te zijn. Montblanc met:

• gewone uurwerken (vaak sellita uurwerken)
  • van eigen extra’s voorziene (sellita?) uurwerken zoals de dual time
  • de echte Minerva uurwerken

Maar het is echt even zoeken waar wat in zit. Meestal zie je het helaas wel aan de prijs.

Maar deze mono pusher chrono vind ik echt mooi, en staat aantrekkelijk geprijsd op chrono24. Hij lijkt ook op de oude, maar er zit gewoon een sellita uurwerk in (ja kom er maar in met de wederom discussie over inhouse vs eta vs sellita), en hij is met 42mm te groot. Maar qua looks en prijs (op chrono24 dan) is hij perfect:

De “echte” Minerva tegenhanger is geweldig mooi, maar 28.500 euro, en 44mm vanwege het grote uurwerk. Maar er is ook een kleiner “echt” Minerva uurwerk, dat in een 40mm versie geleverd is.

Zie deze 5000 euro 42mm zalm sellita versie:

Versus deze 28.500 euro 40mm zalm versie met Minerva MB M13.12 uurwerk

Met een prachtig uurwerk:

Hiervan staan er een paar redelijk onder list (28.500) nieuw op chrono24, en zijn ze de daar alsnog gevraagde 18.000 euro waard? Ik lees vaak “helaas dat er Montblanc op staat”, maar dat ze zich horloge-wise met de besten en bekendste merken kunnen meten. Dit zou voor mij een enorme stap in prijs zijn tov de 5000 ofzo die ik nu aan mijn duurste Grand Seiko heb uitgegeven. Maar je kent het verhaal, als ik nu al mijn horloges optel, kom ik ook wel aan die 18k, en heb ik nog steeds niet één Minerva…

Ik zag op Instagram dat @Cosmograf een gelimiteerde 1 van 38 zalm wijzerplaat met Minerva uurwerk heeft? Maar die heb ik hier nog niet voorbij zien komen?

Uiteindelijk had ik gewoon destijds deze Pythagore van @Bidle over moeten nemen toen hij bij @vierport te koop stond. Ik weet, veel simpeler, maar wel een echte Minerva:

Nu nog staan er op chrono24 nog een paar leuke te koop uit het tijdperk van een Italiaanse investeerder, de jaren voordat het door Montblanc werd gekocht. Maar is dit een beetje vlees noch vis? Of the real deal:

Dit lijkt me wel een pareltje uit de begintijd van dat Montblanc Minerva over had genomen, maar zal wel 44mm zijn gezien het uurwerk, en staat te koop in China, bij een verkoper die alleen direct overmaken accepteert weet ik uit eerder contact:

Maar, misschien bewaar ik de euro’s ook wel voor die geweldige nog te lanceren Grand Seiko met het nieuwe high beat of het nieuwe spring drive uurwerk…

Mijn Minerva heeft niet te koop gestaan. Alle Minerva’s die ik heb blijven gewoon waar ze horen. :+1:t2:

Zelf vind ik de Frey periode het leukst en heb daar een aantal van.
Onder Montblanc worden er ook weer prachtige dingen gemaakt en dan wel uit Villeret, niet de Locle modellen.

1 like

Oh sorry, ik dacht dat het de jouwe was, die te koop stond, die grande pythagore met witte wijzerplaat.

1 like

Ben niet zo’n actieve poster- maar deze Montblanc is het wel waard om even te laten zien hier. Combinatie wijzerplaat, uiteraard het prachtige afgewerkte Minerva uurwerk, kleine oplage en kastgrootte trokken me over de streep.

11 likes

:smile: verkeerde foto!

Ja, nou weet ik weer waarom ik zo weinig post. Ben niet echt handig met het uploaded en wijzigen van foto’s :see_no_evil:

Maakt niet uit, verkoop eigenlijk nooit iets. De Minerva’s iig sowieso niet. Zonde om die collectie uit elkaar te halen. Heb veel moeite moeten doen om ze allemaal bij elkaar te krijgen. Is ook bijna compleet. :slightly_smiling_face:

2 likes

Please allow me T`

Echt super om de pols ook!`

7 likes

Thx vriend. Zo’n foto was de bedoeling inderdaad. En nu nog de verkeerde post verwijderen! :sweat_smile:

1 like

De Frey periode is de meest ‘historische’ periode en het puurste lijkt het. Ik zie een mooie chronograaf met het Venus 175 uurwerk te koop staan op Chrono24. Maar de afwerking van de uurwerken was mooier in het navolgende Gnutti tijdperk vanaf 2000 als ik het zo lees? In het Frey tijdperk waren er ook veel Minerva’s met een wat minder groots uurwerk dan het mooie trio dat ze nu nog als historisch vermarkten: de 62.00, de 13.21 en de 16.xx

Even afgezien van de goedkope Montblanc lijn wordt het in het Montblanc tijdperk vanaf (eind?) 2006 wel wat onduidelijk met dat er dan Montblanc op de wijzerplaat staat in plaats van Minerva, terwijl de uurwerken hetzelfde als de Gnutti periode zijn. En nu weer dik 10 jaar later hebben ze twee heritage lijnen, een goedkope en een dure, alleen aan de prijs zie je gelijk waar je mee van doen hebt. De nieuwe directeur Cerrato lijkt er wel iets meer gevoel voor te hebben, al zullen bij hem uiteindelijk ook de centen tellen…

1 like

Er is genoeg leesmateriaal. Maar Emilio wilde er een ‘Patek’ van maken. Daardoor zou het merk veel van zijn charme gaan verliezen. De 62 is gewoon een 48 met andere bruggen, sierlijker/mooier,… terwijl de 48 een mooi ontwerp was aan de hand van de gulden snede.
Enfin, ze hebben het ook niet gered! Ondanks de mooiere afgewerkte uurwerkjes. Ze hebben iig veel van de trouwe aanhang verloren en de nieuwe beoogde klanten kwamen niet.

Veel van deze hebben juist een schitterende historie, met name door de geschiedenis van de Frey zelf. Vanuit dat oogpunt hebben ze vaak uurwerken gebruikt. Sommige echt oude voorraad. Daardoor kwamen ze in enkele gevallen niet eens tot aan het gelimiteerde aantal. Bijvoorbeeld de chrono die je aanhaalt, daar zijn er slechts 97 van ipv 300.
Of de 140 anniversary met zakhorloge uurwerk. 6 uurwerken te kort en toch gemaakt met andere afwerking.
Zo zijn er legio leuke verhalen.

Geen idee, volgens mij is het redelijk simpel; Le Locle vs Villeret.
De kenner weet dat wel en daar zijn er niet zoveel van tov de consumenten die graag een mooi horloge willen hebben.

2 likes

Ik begin ook steeds meer geïnteresseerd te raken en ben me aan het inlezen. Dat van de gulden snede van het 48 calibre was ik nog niet tegengekomen. Wel dat de 62 een andere versie van de 48 is.

Wat had ik graag deze Pythagore tijdig gespot!

https://forums.watchuseek.com/f29/minerva-pythagore-grande-38mm-cal-48-a-5000513.html

1 like

Komen gemiddeld zo’n 2x per jaar langs op Chrono. Die van Vierpoort stond redelijk lang te koop met toch een nette prijs.

Hier wat motivatie voor je. :wink:

Imgur
Imgur
Imgur
Imgur
Imgur
Imgur
Imgur
Imgur

Het is een schitterend horloge, ken weinig horloges die zo perfect in balans zijn. Daarbij het leuke uurwerkje; gewoon af.

Imgur

14 likes

Ja, maak me maar lekker!

1 like

Bijna gedaan toen…telt niet. Ik had het helemaal moeten doen. Mocht je er nog eens een tegenkomen, houd ik me aanbevolen!

1 like