Montblanc Spirit Orbis Terrarum

41mm diameter en 12mm hoogte
Let op advies verkoop haast Euro 5.000 maar door de kenners gewaardeerd op Euro 10.000+

Ik vind hem niet verkeerd, hoewel ik dat ‘door kenners gewaardeerd op…’ nogal een wonderlijk statement vind.

Kan me wel voorstellen dat hij snel gaat vevelen.

Tom ik herhaal maar wat ik lees. Wil niet zeggen dat ik alles geloof :wink:
"

Gelukkig maar :smile:

Overweeg je deze? Het uurwerk zou me wel tegenhouden. Maar ik ben dan ook een ‘manufacture snob’

Nee Tom, goedkoopste versie nog steeds haast Euro 4.000
Dat heb ik niet liggen en zou ik ook niet zo snel aan en Montblanc besteden
Maar Worldtimers met dergelijke plaat vind ik wel mooi
Denk zelf nu eerder een een Zenith dresser ter vaervanging van Seamaster 300
Ben wel gecharmeerd van de "Central Second"
Uiteraard met wat centjes er bij
Duikers is toch niet zo “mijn ding” :wink:

Zenith dresser :+1:

Maar ik vrees dat die niet betaalbaarder zijn.

Weet ik :wink:
In staal zo rond Euro 4.000,-

Ik vind deze Montblanc trouwens mooier…

Maar een Zenith Central Seconds staat toch nog wel een treedje hoger.

1 like

10k slaat nergens op. Zit uiteindelijk een standaard Sellita in.

Wijzerplaat is mooi gemaakt met het glas.

Overigens was hij 41mm toen de eerste versie kwam. Inmiddels is hij groter. Was nergens voor nodig maar blijkbaar wilde iemand meedoen met IWC maten…

En ja, hoe laat is het eigenlijk?

Bof een standaard sellita kan je dat met de beste wil van de wereld niet meer noemen, we spreken hier niet over een piggyback module maar wel volledige modificatie van het movement.

Toon mij dan maar eens een echte manufacture world timer voor deze prijs…

Mooi is anders. Slecht afleesbaar & veel te druk. Of er dan een Sellita of een manufacture is zit, zou me worst zijn :wink:

1 like

Dat “volledig” bedoel je serieus? Er zit geen enkel onderdeel meer in van de Sellita? Dan is het geen Sellita meer, maar een echte manufacture. Toch raar dat Monblanc daar dan kennelijk anders over denkt :wink:

Volledig in de zin van vergaand, substantieel,…

Maar als jij je vrolijk kan maken over mijn woordkeuze, laat me dan vooral de sfeer niet verpesten hoor.

Ach, of het me vrolijk maakt. Nee, dat niet. Maar omdat Nederlands niet mijn moedertaal is, neem ik het wellicht serieus. Volledig betekent: “1) Algeheel 2) Allesomvattend 3) Absoluut 4) Compleet 5) Finaal 6) Faliekant 7) Fulltime 8) Geheel en al 9) Geheel 10) Gans etc” Vergaand en substantieel zijn geen synoniem voor volledig. Ik kan het niet helpen, maar het is niet anders :slight_smile:

Is inderdaad dun gezaaid. Deze?

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Je begint appels met peren te vergelijken.

Het is een standaard Sellita met aanpassingen van Montblanc. Kan je lang lullen of kort lullen maar het blijft een standaard Sellita. Met zo’n basis is dat ding nevertenooitnie een bedrag van 10k waard. Voor de prijs waarvoor je hem nu koopt kom je een prachtige prijs/kwaliteitverhouding met looks die je doen denken aan horloges die inderdaad ver boven de 10k zitten.

Nee hoor. Ik zeg gewoon dat de modificatie voor mij wel waarde toevoegt, en dat het mij niet interesseert of de basis een sellita is dan wel een manufactuur.
Op basis daarvan zeggen dat een horloge geen 10K waard zou zijn, is voor mij persoonlijk te vergaand. Er zijn trouwens wel meer horloges boven de 10k gebaseerd op “standaard” kalibers, die het algemeen genomen best wel goed doen en waarvan de meeste horlogeliefhebbers zich geen vragen stellen over de herkomst van het kaliber.
Zo zit er in veel AP eigenlijk gewoon een “standaard” JLC kaliber. Ook geen 10K waard dan?

Overigens vind ik deze specifieke mont blanc niet speciaal mooi. Maar zeggen dat een horloge iets niet waard is omdat er aan de basis iets standaard in zit, dat gaat me te ver. Aan de origine van ongelooflijk veel kalibers ligt ooit een ander kaliber.

Je bent toch met eens dat er een verschil zit of dat basiscaliber dan in andere horloges zit van 10k plus of zoals in dit geval in andere horloges van enkele honderden euro’s???