Mooi antwoord op de vraag of je een horloge moet re-lumen

Maar je laat er geen gloednieuwe leren bekleding in aanbrengen als de originele wat vaal begint te worden.

1 like

Wat vaal niet, maar als de bekleding is gescheurd dan toch wel. En er is leren bekleding te koop met een vintage uitstraling. Vandaar ook de zwakkere lume :slight_smile:

1 like

Het hangt er een beetje vanaf wat de bedoelingen met het horloge zijn. Als je geen plannen hebt om het te verkopen en een theoretische waardevermindering dus niet van belang is zou ik het rustig doen indien het horloge er mooier of functioneler van wordt. Is het een collectors item dat puur voor de investering en niet voor draagplezier is gekocht dan wordt het een ander verhaal.

Soms wordt er naar mijn gevoel een beetje fundamenteel en panisch gedacht over dit soort zaken, alsof je iets onherstelbaar beschadigt dan niet van jou is maar van ons allemaal als collectief. Bij bijvoorbeeld vintage gitaren en auto’s zie je dat ook vaak. Mij persoonlijk boeit het niet, als je wil relumen, polijsten of anderszins modificeren moet je dat zeker doen. Zolang je het zelf maar een verbetering vindt is er toch niets aan de hand?

1 like

Hmm ja, maar juist met vintage horloges zou je daar wel over kunnen nadenken. Vaak zijn het namelijk horloges die al 1, 2 of meer eigenaren hebben gehad en waarschijnlijk ben je niet de laatste eigenaar.
Misschien wil je hem wel verkopen over 10, 20 of 30 jaar. Of gaat het horloge verder binnen de familie want er is weinig zo mooi als erfstuk als een horloge. Ik vind de slogan van Patek Philippe wel mooi dat je niet echt de eigenaar bent, maar slechts een bewaarder voor de volgende generatie. Natuurlijk heb je wel een punt, maar het is ook misschien wat egoïstisch om alleen aan jezelf te denken.
Dan krijg je van die tafarelen dat het horloge wordt gesloopt om het goud te laten smelten want IK draag toch geen horloge brrrrr.

Natuurlijk is dat egoïstisch, maar het is je eigen bezit, niet dat van de gemeenschap of van een mogelijke volgende eigenaar.

Ik weet een (voormalig) schitterende Fender Stratocaster uit de jaren zestig te staan waarin de eigenaar redelijk lomp met een beitel tekeer is gegaan om de hardware aan te passen naar zijn eigen smaak en hij heeft er vervolgens ook maar een spuitbus autolak overheen geblazen. Is dat zonde? Ja, zeker vanuit het oogpunt van een verzamelaar wel maar die gitaar doet precies wat hij wil en gaat toch niet weg. Vinden zijn kinderen dat later misschien jammer? Mogelijk wel, maar het is (nog) niet hun gitaar.

Was hij niet egoïstisch geweest dan had hij een duur stuk hout dat goed verkoopbaar was maar totaal niet zijn smaak. Nu heeft hij het voor hem perfecte instrument.

Daar hoor ik vaker horrorverhalen over, maar worden die horloges anders door de liefhebbers gekocht voor de goudprijs of meer om ze te redden?

Er moet een reden zijn dat dit zoveel gebeurt, als er vraag naar is vanuit de vintageliefhebbers zouden die goudhandelaren die horloges echt wel doorverkopen voor meer winst in plaats van de kasten om te smelten.

Misschien nu niet, maar je vernietigt in één klap een stuk geschiedenis dat niet meer terug kan komen. Moet iedereen natuurlijk zelf weten, maar als horlogeliefhebber (of liefhebber van ander moois) is dat toch eeuwig zonde? Ik geef alleen maar aan dat je best wat verder mag kijken dan je neus lang is in bepaalde gevallen.

nee joh , gewoon laten relumed, tis prachtig !

origineel

3 likes

Lekker muntgroen ook.

Weet je zeker dat die tweede niet gerelumed is? Ik zie ook kleurverschil tussen de puntjes op de subdial en de rest.

Mogelijk is die alleen in de juiste kleur gelumed waardoor het er 10x beter uit ziet.
Die groene lume is inderdaad horror, en ook slordig gedaan. :anguished:

Hebben ze dat er van een afstandje op gegooid ofzo?

Nogal aanmatigend vind je niet?

Natuurlijk kan het eeuwig zonde zijn om iets moois te vernielen maar dat is aan de eigenaar om dat te bepalen, niet aan de collectieve opinie.

ja ,

maar dat krijg je nu eenmaal met 50+ jaar oude lume , dat verkleurt op verschillende manieren
ook lume tussen WP en wijzers verkleurt anders

klopt , maar de collectieve opinie heeft al besloten dat ge-relumede klokjes (veel) minder waard zijn dan originele klokjes (die er misschien minder mooi uitzien op het 1e gezicht)

dus ga je gang maar wees niet verbaasd als je ‘gerestaureerde’ klokje veel minder opbrengt dan een klokje dat er minder mooi uitziet

Nee, vind ik niet. Net als dat de eigenaar mag beslissen wat hij of zij er mee doet, mag ik daar een mening over hebben. Of mensen zich daar iets van aantrekken of wat anderen van mijn mening vinden, vind ik niet relevant. Ik ga er verder niet meer op in.

Ik denk dat het ook wel een beetje afhangt van de prijsklasse/zeldzaamheid van een horloge en het bijbehorende publiek. Er zijn ook mensen die een redial uit India kopen en daar meer voor over hebben dan een “beschimmeld” exemplaar waaraan je van mijlenver kunt zien hoe oud hij wel is.

Ik hoef zo’n Indiase redail ook niet, maar er is blijkbaar markt voor en de waarde van het horloge is gestegen, want anders stopten ze daar in India wel met redials maken, ze doen het tenslotte om er geld mee te verdienen.

En tussen de zeldzame topstukken (waar je denk ik inderdaad beter niets aan kunt doen) en de Indiase redails zit denk ik een gebied waarin een mooi gerestaureerde vintage klok meer opbrengt dan een origineel waar de lume uit de wijzers is gevallen.

Joh, je doet net alsof de Taliban weer Boeddha beelden aan het opblazen is. Het zijn maar horloges, redelijk primitieve tijdmeters waaraan we een bepaalde arbitraire waarde hechten, de een wat zeldzamer dan de ander. Als iemand besluit liever geen rafelige lume met gaten te willen hebben vergaat de wereld echt niet als dat netjes wordt ingevuld.

1 like

Ik heb gelukkig niets te relumen. Een horloge brengt alleen minder op als je ook daadwerkelijk wil verkopen, dat is een ander verhaal.

1 like

Ik heb de wijzers van een van mijn horloges laten relumen en dat is dermate goed gedaan dat je er werkelijk niets van ziet, zelfs als ik het geheel met UV licht beschijn is de afterglow exact hetzelfde.

Voor mij was de beslissing heel eenvoudig, het is mijn horloge en ik wil gewoon geen ontbrekende lume. Wat het eventueel voor de waarde doet interesseert me weinig maar ik heb het wel goed laten doen.

2 likes

Ben al bij meerdere goudhandelaren en juweliers langs geweest en mijn gegevens achter gelaten met de vraag om mij te bellen als ze een gouden horloge (merk/type maakt niet uit) binnen krijgen. Ik ben bereid de goudprijs plus wat extra te betalen, maar toch levert dit tot nu toe alleen nog maar uurwerken op zonder kast.

Probleem is dat degene die het horloge vaak meteen ‘knaken’ voor het goud wil en niet wil wachten op iemand die een dag later langs komt. Dus wordt het uurwerk uit het horloge GESLOOPT en het gewicht van het goud gemeten. De verkoper kan dan meteen met een paar tientjes in de zak de deur uit. De handelaar/juwelier maakt het niets uit. Jammer maar helaas.

Dat is dan inderdaad jammer, ik had verwacht dat ze wel voor hogere winst zouden gaan. Teveel werk kennelijk.