Mooi eerste horloge gezocht

HBij een juwelier ben je voor een colt al gauw het dubbele van je budget kwijt, met flinke korting, bij Reuter diamonds. Ik zou het forum hier in de gaten houden, of chrono24. Van de colts die je stuurde vond ik de 2e mooier. Wijzerplaten met cijfers vind ik niet zo, en het opgelegde logo is voor mij ook een must. Velen malen mooier.

Soms komt er op marktplaats ook iets voor bij. Toevallig tijdens mijn zoektoch kon ik een colt 38 kopen bij een particulieren verkopen. Helaas eenmaal bij aankomst bleek dat de stumpert zelf de batterij had vervangen en daarbij de achterzijde en de behuizing had geruïneerd (bauwvakker die dacht dat hij dat wel even zelf kon doen).

Maar staat jezelf niet blind op de bling van breitling, er zijn zat andere mooie horloges binnen jouw budget.

1 like

Ik zou persoonlijk kijken naar een horloge met een ETA 2824 ofzoiets.
Oris Aquis, Tag heuer aquaracer, en de longines hydroconquest liggen allemaal rond jouw prijsklasse (nieuw)

Echt niet, en al helemaal niet in de automatische versie.

De beste man vind de Aquis, een duiker die wel een eigen smoel heeft volgens mij, niks omdat hij teveel op een sub lijkt. Dan is een homage helemaal een brug te ver (wat ik dan weer wel begrijp) …
Overigens is Rolex niet de uitvinder van het duikhorloge en met de jaarlijkse prijsverhoging is sparen voor een Rolex best lastig :stuck_out_tongue:.

1 like

Dat is inderdaad erg ja.

Maar jouw Oris Sixty Five is tenminste passender versus de Breitling dan die totaal uit de lucht gegrepen Rado van @Phoenix.bas.

@Larsh: Welkom hier.

Klopt. Breitling, Omega en Rolex zijn navenant duur in onderhoud, waarbij Rolex tegenwoordig tenminste 10 jarige service-intervallen heeft.

Als typische mid-market ridder ga ik hier wel even roepen dat duik- en tool-horloges niet duur moeten zijn. Als je coole duikhorloges voor onder de 1250 Euro zoekt zou ik de volgende alternatieven op de lijst zetten:

Archimede Sporttaucher.

Ik geloof dat @peaceloveandpitbulls er een had waar hij zeer tevreden over was, maar kan me in de persoon vergissen. Deze zijn voor zo’n 1050,- Euro te bestellen met zowel rubber als een shark mesh er bij. Ze zijn er in het blauw en zwart. Ik vind de blauwe cool.

Daar komt bij dat Archimede een klantvriendelijke tent is, een sympathiek bedrijf. En ze gebruiken ETA, dus de service loopt los.

Squale 1521.

Deze überklassieker is voor zo’n 960 Euro nieuw te koop bij Squale zelf, maar soms zie je ze tweedehands voor zo’n 600 voorbij komen. Foto is van mijn eigen Ocean, de gepolijste azuren versie.

Ik heb er zelf een rubberen band en een shark mesh bij, maar ben een leernicht, dus die gebruik ik nooit. Standaard ETA uurwerkje, is dus prima te servicen, en is er in blasted, gepolijst, blauw en zwart. Aanrader!

Eza Sealander

Gewoon een Nederlands product. Leuke duikers voor 850 Euro. Mooie specificaties, iets meer in de vintage hoek, maar met een eigen smoel.

Iets over budget heb je deze opties:

Sinn 104 St Sa A

Technisch gezien een Flieger. Deze is in twee wijzerplaat-versies te krijgen, een met cijfers en een met sticks. Dit horloge is gebouwd als een tank, doet ook 200m WR en bevat wederom een standaard ETA werk. Op een stalen bracelet is hij 1350 Euro. Misschien vind ik dit nog wel de meest waardevolle optie.

Stowa Prodiver

Duits, wederom een zeer sympathiek bedrijfje, hun afwerking is fenomenaal. De Prodiver en Seatime hebben echt een eigen smoel en zitten goed in de specs.

Er is een varieteit aan kleuren, ik ben gecharmeerd van de rhodium dials met lime of oranje accenten. Zeer mooie kwaliteit, en nog steeds met ETA of Sellita uurwerkjes.

Dan zou ik Squale, Sinn, EZA of de 38mm Colt kiezen in verband met de lekkere korte lug to lug. Overhang wil je niet. Persoonlijk ben ik absoluut geen fan van Breitling na 1970, dus ik zou geen geld in een Colt ploegen, maar smaken verschillen nu eenmaal.

6 likes

Quartz is goed te doen voor onder 1250. Voor de autoversie moet er nog +/- 400 euro bij.

Eigenaar van Uyen erg vriendelijke en eerlijke man. Ben er paar keer binnen geweest om over horloges te praten en bekijken. Niks gekocht uiteindelijk.

Ik heb geen haast, maar mijn 38er staartvin het blauwe gedeelte te koop!
Hij is in 2018 geserviced!!!

2 likes

Kijk eens aan

1 like

Eens!
Koop niet een horloge dat je net kan betalen maar niet 100% tevreden mee bent!

Geduld…een schone zaak maar tevens niet eenvoudig! :hushed:

2 likes

Nee joh, dit idee compleet uit je hoofd zetten. Ik ging een Rolex passen op m’n 17e, en liep 6 jaar later (moest nl als student lang sparen) nog een keer binnen om een nieuwe op te halen. De meeste dealers genieten juist van jonge liefhebbers, want het is vaak slechts een kwestie van tijd tot de middelen beschikbaar komen om te kunnen kopen.
Ga juist zoveel mogelijk horloges passen, en dan komt het moment vanzelf dat je denkt: JA!!! Dit is hem.
Dit lukt niet met alleen plaatjes kijken of door etalages te voorzien van je neusafdruk.

Probeer wel iets echt naar je zin te kopen, en is dat nu nog net boven je budget, spaar desnoods nog even. Je eerste echte horloge blijft nl speciaal. Een horloge van een merk zoals bv Breitling gaat bij normaal gebruik een leven lang mee. Meestal kun je er eerst sowieso nog wel een aantal jaar mee lopen, en van genieten, en tegen die tijd dat onderhoud echt noodzakelijk wordt, lukt die 2 a 300€ voor onderhoud bij een goede horlogemaker ook wel weer.

3 likes

Maakt niet uit dat gebeurd wel vaker :grinning:

Ik heb hem nog steeds, staat al geruime tijd te koop maar is toch niet zo gewild blijkbaar :joy: overigens niet omdat ik er ontevreden over ben maar hij krijgt nog amper pols tijd sinds de Glycine Airman aanschaf.

1000 ballen voor een meer dan tweedehands quartz duiker? Wow. Ik zou het zelf niet doen.

Gegeven het aantal Pontiacjes, Seikotjes, Junghansjes, Citizens, Casiootjes, Olma’s en zelfs Penankertjes die op het vintage forum lustig gedragen worden gaan alle horloges die af en toe een beurt krijgen een leven lang mee. :slight_smile:

@Larsh: De MTBF is vaak geen rationalisering voor het ene of andere merk, zolang het maar om een uurwerk gaat wat z’n sporen enigermate verdiend heeft.

Bedankt voor reacties weer. Ja, klopt helemaal. Wil ook zeker niet overhaast iets kopen, maar als ik iets moois vind dan blijft dat vaak wel zo.
Waarom zou jij geen 1000 euro uitgeven voor een tweedehands quartz duiker? Is quartz qua kwaliteit trouwens slechter dan automatisch? Voor mij is quartz wellicht beter, aangezien dat eens in de zoveel jaar vervangen is van batterij.
https://www.chrono24.nl/breitling/colt-automatic--id7546712.htm met verkopen van deze heb ik kort contact gehad, doet een beetje vaag en heeft geen aankoopbewijs, gekocht bij bevriende juwelier ofzo. Vind het vreemd dat je van zoiets geen factuur hebt. (bewaard)
https://www.chrono24.nl/breitling/colt-a74350--id7795643.htm deze komt op dit moment nog het beste over, met doos, van een juwelier. Alleen de prijs is eigenlijk ietwat te hoog. Misschien gewoon een bod doen van 950/1000?
Die Omega Seamaster vind ik ook erg fraai trouwens.

Quartz is kwalitatief niks minder dan mechanisch. Integendeel, ze zijn onderhoudsarmer, accurater en minder gevoelig voor magnetisme en schokken.

Maar quartzuurwerken zijn goedkoper dan automaten, en ze schrijven veelal harder af. Het ziet er naar uit dat ze een mindere verzamelwaarde hebben. Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals Hamilton’s Ventura uit de jaren 50, vroege stemvorkhorloges… Maar vrijwel altijd is quartz tweedehands veel goedkoper.

Of dat terecht is weet ik niet. Voor 2300 Euro adviesprijs scoor je een Grand Seiko quartz dress horloge waarbij Seiko het uurwerk 50 jaar garandeert, met zeer hoge accuratesse en een prachtig afwerking.

Dat kan. Ik heb ook niets tegen quartz, maar vind 1000 Euro voor die duiker van 14 jaar oud gewoon te veel.

Ik zie die prijs dus niet zitten. Voor diezelfde 1000 Euro heb ik wel wat leukers op het oog dan een knobbelige omega met een tweede uitsteeksel waarvan ik de functie nog nooit heb begrepen.

Persoonlijke smaak dus. :slight_smile:

Doe ik ook nooit. Ik koop geen horloges voor het flippen, dus ik heb de neiging om dozen en facturen gewoon weg te knikkeren. Er zijn mensen die dat relevant vinden voor de verzamelwaarde, ikzelf vind het flauwekul.

Evengoed: Koop de verkoper. Als er alarmbellen afgaan, niet doen.

1 like

Ik snap niet echt de door jouw gemaakte gelijkenis tussen een oris aquis en een submariner tbh.
Naast dat ze beide duikers zijn hebben ze niet veel gemeen.
Mijn eerste “echte” horloge was een oris aquis. Nog steeds blij mee.

Larsh heb je inmiddels iets gekocht ?

1 like

Hoi allemaal, we zijn nu ruim een halfjaar verder en nog steeds geen horloge gekocht. Ik kreeg namelijk een Apple Watch en heb deze tijd met plezier gebruikt, maar vind dat meer een accessoire voor je iPhone dan echt een sieraad. Ik ben nog steeds zoekende.
Meeste Rolex modellen blijf ik erg mooi vinden qua design, vooral de day date en submariner.
Zag paar dagen geleden deze: https://www.marktplaats.nl/a/sieraden-tassen-en-uiterlijk/horloges-heren/m1333351182-origineel-rolex-1500-date-heren-horloge-blauwe-wijzerplaat.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Ik vind zoiets erg classy en stijlvol. Ik vraag me wel af hoe betrouwbaar bovenstaande advertentie is. Staat er al bijna twee maanden op, goedkope prijs voor rolex, heel vaak opgeslagen en nog steeds niet weg. Ik neem aan als het een originele was in goede staat, hij inmiddels al lang weg was geweest voor die prijs.
Wat denken jullie?

Ik zou eerder het blauwe gedeelte hier goed in de gaten houden dan marktplaats.