Mooi eerste horloge gezocht

Lars heeft nù al heel veel voorpret van zn aanstaande NA !

Dan ook een een domme vraag van mij.wat is een NA en wat is en NOS.

NOS gevonden. New old stock

NA is een nieuwe aankoop @joostvv2 :smile:

O ja zo simpel. Hahahha

Ik zie wat je bedoelt, bedankt! Ik denk dat ik hem dan even aan me voorbij laat gaan. Als ik op Chrono24 rondkijk is de prijs ook niet heel bijzonder laag voor dit model. (Rolex 1500 date) Ik vind het overigens wel een hele mooie vintage klok en voor een 34mm ziet hij er toch redelijk groot uit op de pols. (Als ik wat YT vergelijkingsfilmpjes bekijk) Het voordeel van deze was wel dat je gewoon even kon gaan kijken en als er iets mee was je toch een jaar garantie in de buurt had. Lijkt me toch wel risky om via chrono24 zo’n vintage klok te bestellen, al heb je kopersgarantie.

Geen idee wat je eisen qua maat, wijzerplaat etc. zijn, maar wellicht dat dit iets is:

2 likes

Ik vind het een mooi model qua horloge, maar de wijzerplaat met dat gouden iets minder. Ik merk dat ik vaak naar zwart/diep donkerblauw neig.

Ik zag net ook deze :https://www.marktplaats.nl/a/sieraden-tassen-en-uiterlijk/horloges-heren/m1346030946-rolex-date-ref-1500-topstaat-compleet-met-doos-en-papieren.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr
Ik vind hem qua wijzerplaat ook minder, maar als je deze vergelijkt met bovenstaande, ziet deze er dan netter uit? Zie dat de doos en papieren er ook bij zitten, dus daar zul je ook wel voor betalen, maar de staat van het horloge? Er lijkt niet zo’n ‘spleetje’ te zitten als bij de ander.
Nogmaals geen interesse om hem te kopen, alleen wil graag leren en waar je op moet letten om de staat van het horloge beetje te vergelijken.

1 like

Ik vind vintage Oysters ook prachtig. Die endlinks (van die mp advertentie) zijn gewoon hol, dat was toen. Met een beetje buigen kun je dat best acceptabel ogend krijgen. De endlinks van die advertentie vind ik niet eens extreem slecht.

Je moet voor zo’n vintage Rolex gewoon een beurt in calculeren. Er zijn zelfstandige horlogemakers die een
Rolex een beurt geven die wat voordeliger uitpakt dan Rolex zelf.

Wat je wel moet weten is dat de 1500 geen quickset datum heeft. Als je hem als enige draagt is er niets aan de hand. Als je afwisselt en hij valt stil, dan ben je knap druk met de datum instellen, dan moet je “alle uren van de maand langs” draaien. (Nou ja maximaal een halve maand he).
De eerste Oysters met quickset waren in 1977 dacht ik. Er waren ook no-dates voor die tijd natuurlijk.
Dates zonder quickset zijn ook iets minder populair en zouden ook iets lager geprijsd moeten zijn.

Als je echt geen kijk hebt op Rolexen zou ik niet snel op Marktplaats kopen. Er zijn vertrouwde ‘brick and mortar’ aanbieders van gebruikte Rolexen, maar die kunnen aardig prijzig zijn. Met wat geduld kan dit forum of het Rolex forum, misschien Uhrforum een goede plek zijn, als je koopt bij mensen met een goede reputatie.

1 like

Bedankt voor de tips. Ik vond ze er ook nog netjes uitzien. Het zal natuurlijk niet perfect zijn, maar dat kun je ook niet verwachten voor zo’n oud vintage horloge en bijhorende prijs.
Ik heb even gekeken op Rolex forum, maar daar worden jammergenoeg veel duurdere modellen verkocht. (>10k)
Degene met de blauwe wijzerplaat die ik stuurde heeft in oktober nog beurt gehad bij Nico Rijsman (culemborg). Schijnt een betrouwbare man te zijn, die weet wat die doet.

1 like


Hier nog twee duideijke foto’s van de Rolex van marktplaats met blauwe wijzerplaat. Is dit extreem qua speling voor een vintage model of nog redelijk normaal?
Ik blijf het lastig te vinden. Tuurlijk hij is scherp geprijsd voor een Rolex, maar komt wel uit 1974. Je kunt een Oyster Perpetual 34mm op dit moment nieuw kopen voor 4700 bij Rolex zelf en dan heb je ook meteen 5 jaar garantie en doos/bon/papieren. Misschien toch gewoon doorsparen en over aantal jaar een nieuwe of recente kopen met alle documentatie.

Dit zou mij niet het Rolex gevoel geven.

Heb je een punt, ga het ook niet doen. Rolex is misschien ook wat te hoog gegrepen voor iemand van 18 die hem zelf moet betalen.

2 likes

Dat nooit.

Als je het kan betalen & je wil het moet je het niet laten. Toen ik 19 was deed ik een circuit week in Frankrijk. 3 trackdays met eigen circuit auto. Dat neemt niemand, maar dan ook helemaal niemand meer van me af.

Maar bij Rolex zou ik meer eisen hebben. Doorsparen dus!:fist:

3 likes

Vraagje: ik heb vrij dunne polsen, zo’n 17.5 cm, dus ik vraag me af welke maat horloge daar het best op zou staan. Ik zou graag een subtiel horloge willen en geen enorme klok op zo’n pols. Zou een Rolex Oyster Perpetual 34mm goed staan of is dat weer te klein?

vs.

Kan prima :white_check_mark:
Gewoon een keer passen :+1:

1 like

Bedankt voor reactie. Het houdt me alleen toch een beetje tegen om zo’n dure juwelier in te gaan en horloges te gaan passen van duizenden euro’s. Maar daar moet je je gewoon even overheen zetten denk ik :sweat_smile:

2 likes

Ik heb even een horloge van kennis gepast, deze heeft volgens mij een diameter van 46 mm. Dit klinkt heel fors, maar ik vond het nog best meevallen. Ik zou die OP van 34 mm er nu wel langs willen zien.

Hoi allemaal,
Hebben mensen hier ervaring met Filipucci? Is het gebruikelijk om nog wat van de prijs af te dingen bij zo’n winkel?

Altijd afdingen natuurlijk…
Je bent toch een echte Nederlander, of niet soms :joy::wink::+1:t3:

Normaal doe ik dat nooit, ik bedoel dat zou je ook niet doen bij Schaap en Citroen of de Bijenkorf. Maar bij een kleinere speciaalzaak die occasions verkoopt is het misschien te proberen.