Mooi, vintage horloge onder €300,-

De aanbieder van de drie vintage horloges reageert helaas niet, jammer.

1 like

De Helvetia die hier op horlogeforum word aangeboden. Zou die nog een servicd beurt nodig hebben, en hoeveel zou dat kosten? Zijn er nog andere kosten, buiten het weg halen van de oppervlakkige krasjes op het glaasje (wat ik zelf kan doen)?

Die Technos is ook zachtgezegd twijfelachtig. Zie je hoe het gat in de lug precies daar valt, waar ooit een facet heeft gezeten? M.a.w. ondeskundig (kapot-)gepolijst.


Hier zie je ook dat er niets over is van de lug. Links hebben ze het gat bijna aangesneden zelfs…

Dat is volledig afhankelijk van je eigen wensen. Besef dat het (ook destijds) geen topmodel is (geweest). De specs zijn daar dan ook naar (en de prijs ook: basis Omega’tjes zijn al gauw 2-300 euro). Over het algemeen is een goede vuistregel bij vintage: wil je het horloge houden, en heb je hem voordelig genoeg kunnen kopen, dan is een beurtje aan te raden in het kader van preventie.

Afhankelijk van wat er mis is (b.v. nieuwe veer, tientjeswerk, of een nieuwe kroon, idem) kun je €75-€125 rekenen voor een horloge zonder datum. In dit geval ziet de kroon er nieuw uit. Blijkens de advertentie loopt 'ie -10s/d met een >24u power reserve, en dat is voor de meesten acceptabel genoeg.

Vond dat ook al mooi…maar is dat normaal voor ‘oudere’ vintage?

Naar mijn ervaring is alles boven de 24 uur mooi omdat je het horloge dan op dezelfde manier kunt opwinden zoals je dat bij een 36u of een 42u zou doen: eenmaal per dag.

1 like

Ga voor 'een Certina’
Certina is in mijn ogen één van de ondergewaardeerde merken. Er zijn prachtige modellen van te vinden. En mijn gevoel zegt dat Certina tussen nu en wat jaren haar waardering zal verdienen. Dit is het moment om zo’n mooie classic te vinden.

4 likes

Wel de volgende dag binnen die 24 uur :grimacing::joy: …of natuurlijk aan het einde vd dag weer helemaal opdraaien :wink::grinning:

1 like

Haha, misschien ben ik wel een neuroot. Opstaan, brood ontdooien, douche-ritueel, eten, horloge om, de deur uit. Dat moment is bij mij dus standaard hetzelfde :smiley:

Geen speld tussen te krijgen, overigens. Prachtmerk.

1 like

Je vergeet nog ‘opwinden’ :+1::sweat_smile:

Dat spreekt voor zich :sunglasses:

1 like

:+1::joy:

1 like

Dus zal ik ook nog even naar een Certina kijken? Ik vond de helvetia voor zo’n zacht prijsje nou wel een goede starter vintage.

Of is een pontiac toch kwalitatief beter? Zijn er nog meer suggesties voor een niet te dure, leuke vintage starter?

Eterna, vintage zenith, enicar, nivada, cortebert, vintage movado.

Allemaal destijds mooie horloges en in het geval van eterna en zenith nog steeds.

Vintage certina is zekers goede kwaliteit!

Een mooie vintage seiko 5 of poljot moet toch ook zeker wel te doen zijn voor deze prijs? Of heb ik dat mis?

Ja een Seiko vijf moet zeker lukken, ook voor een stuk minder dan 300. Goede kwaliteit horloges voor een goede prijs. Alleen wel goed uitkijken wat betrefd originaliteit.

Seiko Lord Matic.

Eterna zijn fijne horloges en nog betaalbaar . Deze is volgens poster “recently serviced” b.v.

Is dit iets?

Seiko Speedmaster 1983

Als je net iets meer kan besteden dan heb je aan deze Lemania wel een topper die aan al je eisen voldoet. Ik zou dit geen ‘instap’-vintage meer durven noemen.

2 likes