Movado Ermeto, reishorloge en/of zakhorloge

Ik ben nu een tijdje aan het rondkijken en bezig op horlogeforum en mis eigenlijk een topic over het unieke ermeto fenomeen van Movado. Misschien is het aardig om uit te zoeken wie van de fotumleden er iets over wil vertellen, wil weten of hun ermeto uit hun verzameling wil laten zien.
Ik ben zeer benieuwd wie er dus ook in is geinteresseerd en deze ermeto uurwerken verzamelt.
Ik zal een aftrap geven met een ermeto uit mijn collectie.

12 likes

Volgens mij heeft @Freddy er eens een prachtig mooi voor en na topic over gemaakt…

1 like

Ik heb al diverse keren helaas net te weinig geboden op veilingen.
Hier vind je nog een paar mooie exemplaren en voorbeelden van originelen en kopiën http://www.dieselpunks.org/profiles/blogs/ermeto-watches
Onlang is er in Frankrijk ook een van Ebel geveild. En deze Omega wordt zaterdag geveild

5 likes

Nog even voor diegenen, die de Ermeto niet kennen: bij het openen en sluiten wordt het horloge automatisch opgewonden.

Volgens mij heeft @RobertGerard eens een topic over die van hem gehad.

1 like

HAD ik er maar een :slight_smile: haha, nee ik heb een oostduitse kopie… een MeisterAnker :slight_smile:

Worden wel Movadootjes in geshowed :slight_smile:

1 like

Was een "Voor & na " van mij: Voor en na Movado Purse watch

3 likes

Inderdaad, deze bedoelde ik. Sorry, alle,eer voor jou. :innocent:

1 like

Op de rikketikbeurs staat iemand met een aantal movado ermeto horloges.

1 like

En het is me gelukt.
Ik heb deze gevonden.
Weliswaar geen echte Ermeto, maar wel een goed gelukte kopie.

Opgewonden wordt met een tandwielsysteem

het voetje wordt met behulp van een veer uitgeklapt als je het horloge open schuift.

Merk Nastrix. Dat is/was een Amerikaans handelsmerk. Het horloge komt echter uit Duitsland

en lijkt verdacht veel op een Stowa, die nu op de baai voor teveel angeboden wordt.
Zelfs het submerk Convertible is hetzelfde.

4 likes

Voor de echte liefhebbers resp. verzamelaars de meest gezochte Movado Ermeto. De uitvoering met dag vermelding door middel van een wijzer, de dag aanduiding zelf en de maand aanduiding. Deze uitvoering is bijna niet meer te vinden, zeker niet in een ongerestoreerde topstaat, in de originele doos, een heel prijzig object. Maar wel erg fijn om in de verzameling te hebben.

11 likes

Ik heb deze movado ermeto !
Iemand meer info erover jaartal waarde ?

1 like

40/50; 200

Als er geen zilvermerk op is aangebracht, dan is het na de tweede wereldoorlog geproduceerd.
Afhankelijk van staat van de leren bekleding,
de staat van het uurwerk,
de staat van de wijzerplaat, kortom als het allemaal goed functioneert.
En niet te vergeten;
inclusief een werkende opwindsysteem waardoor het open en dicht schuiven van de twee beschermhulzen het uurwerk kan worden opgewonden.
Dan kan de waarde liggen tussen de € 250,00 en € 350,00.

1 like

Iemand een idee , waar het best te verkopen ?
Eventueel een verkoopsite?

Het is al weer een tijd geleden dat er in dit topic iets is aangevuld.
Tijd dus voor wat meer aandacht voor een uniek stukje horloge geschiedenis.

Ik laat hier nog een keer een van mijn exemplaren zien uit mijn Movado Ermeto collectie.
Deze uitvoering behoort tot de ultieme en veel gezochte verzamelaars objecten
Dit exemplaar heeft als complicatie een dag, datum en maand aanduiding en daarnaast ook nog eens een zon/maanstand venster.

De lederen croco bekleding is in mint staat net zoals de wijzerplaat, iets wat je bijna niet meer tegenkomt bij Movado ermeto reishorloges van 75 jaar en ouder.
Nu restaureer ik al jaren Movado Ermeto reishorloges en ook dit uurwerk is in een technische perfecte werkende conditie.

En dat allemaal in een behuizing van 5 cm.

Geopend is het net 7,5 cm.


Op de rikketik beurs zondag 23 april is het aanwezig.

Wie heeft ook Movado Ermeto reis horloges in de verzameling of andere manufacturen die een dergelijk horloge hebben geproduceerd. Laat die dan in dit topic zien.

Ik heb nog heel veel onderdelen van verschillende kalibers ermeto uurwerken in mijn speciale laatjes, goed om te weten voor de verzamelaar die een ermeto in bezit heeft die niet meer functioneert, waar bijvoorbeeld een onderdeel van is gaan hemelen.
dixi

16 likes

Door het lezen van dit topic ben ik aangestoken door het Movado Ermeto virus! De zoektocht is begonnen, maar dat is nog niet zo makkelijk. Inmiddels is er contact gelegt met Vinwat, dus dat gaat vast goed komen! :smiley:

Gelukkig is er een ver familie lid van de Ermeto binnen gekomen en is de “honger” een klein beetje gestild. :grin:

Een Laco handopwinder, lang niet zo technisch als een Ermeto. Maar… het geeft je toch al een beetje dat “Ermeto” gevoel, als je kast opent om te kijken hoe laat het is. :grin:


Groet,
Werner

8 likes

Er staat momenteel een Movado te koop op CW. 18k goud met datum aanduiding.

1 like

Momenteel weer een Movado op Catawiki nu in Sterling zilver.

Ik heb op catawiki gekeken en wil hier toch nog het een en ander opmerken.

De kast is inderdaad van zilver, maar er heeft een lederen bekleding overheen gezeten en die is helemaal verdwenen, ooit versleten en de restanten er vanaf gehaald.
Er zijn ook Ermeto modellen uitgegeven in uitsluitend zilver, maar dan is de buitenkast ook bewerkt, zie hier hoe zoiets er dan uit kan zien.

Dan zie ik dat het inderdaad een hand opwind horloge is, zoals de verkoper al vermeld, echter het model van de opwind knop geeft voor mij een ander beeld dan wat de bedoeling is voor dit soort reishorloges. Deze wordt niet opgewonden door de 2 beschermkasten open en dicht te schuiven.

Hier moet je opwinden door aan de knop te draaien. Dat had de verkoper er echter niet bij vermeld.

Dan zegt de verkoper ook dat het is gedragen en in een zeer goede staat is, wel, dat is dus niet zo, immers de lederen bekleding zit niet meer om de kast, daarbij is het opwind systeem ook niet meer origineel. Het is dus kennelijk wel behoorlijk gedragen.

Zie de foto van een aantal exemplaren van mij, de 3 linker horloges zijn ook van zilver, en daar zijn de lederen bekledingen ook vanaf, moet dus worden gerestaureerd.

Hier laat ik zien hoe een dergelijke opwindkroon er origineel uit moet zien, de vertanding is nodig om middels de beschermkasten het uurwerk op te winden. Daar zijn twee speciale lange onderdelen voor nodig met aan een kant vertand om de opwind as te verdraaien zie de foto’s.




s-l1600 (2)-A

De opwindkroon die op het exemplaar zit op de Catawiki site ziet er ongeveer uit zoals op de volgende foto. De opgegeven prijs door de taxateur van Catawiki is wel heel erg optimistisch en is dan volgens mij ook veel te hoog, de kosten om dat exemplaar weer in goede orde te krijgen is aanzienlijk, dan wordt het wel een vrij duur verzamelstuk voor de verzameling. Dus collectioneurs, kijk goed uit wat je gaat aanschaffen.

Kortom, dit is een leuk projectje voor een doe het zelf sleutelaar die dit weer in originele staat wil terug brengen. Alleen is hier nog een extra handigheid nodig, immers een lederen bekleding op de kast maken is niet iets wat je zomaar even kan doen. En ik weet dit als geen ander, het is een ongelooflijke uitdaging en een kl… klus om zoiets voor elkaar te krijgen. Ik zit daar ook niet op te wachten.

Ik heb wel enige tijd geleden een slangenleren bekleding op een mini Movado Ermeto gemaakt, die ik overigens ook nog eens af moet maken, zie de foto.

dixi

10 likes