"My first watch" leek niet meer te repareren

Het gaat om een Velona horloge dat ik meer dan 40 jaar geleden nieuw op mijn verjaardag kreeg. Ik had het ter reparatie weggebracht. Was geen beweging in te krijgen. Een week later kreeg ik bericht dat ze het horloge wel hadden schoongemaakt maar dat de balans kapot is en nieuwe niet meer verkrijgbaar zijn. Ik hoefde niets te betalen. Het horloge loopt nu wel weer maar dus veel te snel. Misschien heeft de reparateur bij het schoonmaken zelf wel de balans kapotgemaakt… Enfin. Is het nou zo dat er echt geen andere balans in het horloge gezet kan worden? Ik zou het zo leuk vinden dit horloge weer werkend te krijgen.

Dag Ramona,

en welkom op HF.

Je zou een foto moeten sturen van het uurwerk.
Dus even het deksel er af wippen.

Met vriendelijke groet,
Inca

Oja, diameter kast 31mm

Met 3d print technieken moet alles te produceren zijn. De vraag is alleen waar en hoeveel heb je ervoor over denk ik.

Wat staat daar voor code onder de balans? Wellicht kun je daarmee achterhalen welk type uurwerk dit is.

goeie vraag. krijg het niet scherp. SO of S0 of OS 0S en onder de balans zijn het 3 tekens waarvan de buitenste waarschijnlijk een 8 of een 5 en de andere buitenste wellicht een 2. Vaag

Velona was vroeger een huismerk van de V&D en ik geloof dat ze Oost-Duitse uurwerken gebruikten. Meer weet ik er niet van - hopelijk helpt dat met de identificatie :grin:

Zou dit hem zijn?

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&a&2uswk&Cupillard_233_60

Het lijkt me iets van FE, in ieder geval.

Zat ik ook al te denken, de FE 140 heeft er ook wel wat van weg:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&FE_140

Ziet er niet uit las een FE140. Is de eerste maal dat ik deze zie.

Hier een Velona met een vergelijkbaar uurwerk; hierbij staat dat het een OS 800 uurwerk is:

Osco 800 dus:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Osco_800

Het is een uurwerk van OSCO, de 800. Duits dus.

Bij CousinsUK kost een complete balans voor dit uurwerk 15,95 GBP. En praktisch alle andere slijtgevoelige onderdelen zijn gewoon te krijgen. Ik heb zelf ook nog een berg OSCO liggen maar ik denk niet dat ik deze specifiek heb. Mijn conclusie, pruts juwelier…

3 likes

Dat laatste verbaast me niet. Ik zou gewoon donorhorloge scoren en overzetten. Zoiets dus: http://www.ebay.com/itm/OSCO-Aquatic-6ATM-Diver-Vintage-German-Watch-Black-Dial-Retro-Funky-Serviced-/162147542818?nma=true&si=%2F1BHYaIc7ezYD0InwZBH5EORCWI%3D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557

wow jongens! en meisjes(?). Jullie zijn goed. Hoewel bovenstaand fotootje niet 100% identiek is met die van mij. Zo’n mooi horloge van ebay voor 125 kopen en vervolgens slopen vind ik dan weer zonde. Maar een donorhorloge is een goed idee.Op Marktplaats heb ik er een paar gezien. Velona’s. Voor heel weinig. Maar hebben die een osco 800 uurwerk…

1 like

Even op het forum hier iemand lief aankijken. Zoals Geert al aangeeft zijn de onderdelen nog goed te krijgen. De foto is erg wazig maar lijkt alsof de spiraal tegen elkaar ligt. Een beetje horlogemaker kan dit zo verhelpen…Kun je eens een scherpe foto posten van de balans?

Gr
Men

Wel dan… ik doe een nieuw topic. Dank allemaal voor de hulp!

Ik zal hierbij mijn reactie geven, als de balans kapot is, dan lijkt het mij sterk dat het functioneert. Als de tap is gebroken dan loopt het dus niet. En als het te snel loopt, dan is de balans dus niet stuk, mischien is er een tap wat krom dat kan dus ook en dan kan dat worden bijgesteld. Als het is schoongemaakt zoals gezegd, dan kan het ook zijn dat de spiraal niet correct terug is geplaatst en/of dat het plateau met de steen niet op de juiste plaats staat waardoor de inzet in het anker niet gelijkmatig wordt bewogen. Dat zou moeten worden nagekeken. En als de balansas werkelijk is gebroken dan kan er een nieuwe as in worden gezet. Ik heb ooit exact zo’n horloge weer functioneel gemaakt voor iemand die het ooit had gekregen toen hij op de middelbare school kwam en er een emotionele waarde aan hechte. Hij had het ook zo,n 25 jaar in de la liggen omndat het niet meer liep. Na mijn restauratie, de opwindveer was gebroken, wordt het nu regelmatig gedragen en worden er vragen gesteld hoe hij aan zo’n mooi vintage horloge kwam. Ik wil met alle plezier naar dat horloge kijken en eventueel weer in orde maken, ook als de balansas inderdaad is gebroken, ik heb voldoende balansasjes liggen en er zal er vast wel een bijzitten die past, tegen de hoge kosten van 0 Euro, liefdewerk oud papier moet je maar denken. De werkelijke kosten zijn alleen het eventueel opsturen en weer terug sturen, of aanleveren en ophalen. Laat het maar weten. Overigens is het uurwerk van een Velona van uitzonderlijke goede kwaliteit en is het ook zeker de moeite waard om het weer perfect in orde te krijgen.

21 likes

Daarom ben ik zo gek op het forum elkaar helpen helemaal top vinwat

Gr Bram

1 like

HorloG, ben je woonachtig in onze mooie regio Zutphen of nabij Wehl, in die contreien? Dit vraag ik, omdat ik een paar mensen ken, die Ruhla automatic uurwerken hebben, die na 12 a 15 jaar ff geheel nagekeken moeten worden.