NA: 1930s Monopusher Chronograaf HORLOGEMAKER GEZOCHT

Deze is nieuw, een 38mm Monopusher chrono uit denk ik de late 30s.
Klaar voor een restoratie, kast replaten en movement servicen en herstellen.

Echter wie vertelt me welk movement dit is? Verkoper zei een Landeron 2, onder de balans staat 77

Plaatjes:


Welk bandje (19mm) hangen we erop? Dacht eerst aan een donkerbruine pigskin. Om het ‘echt’ oud te maken, wat denken jullie?

3 likes

Wat mij betreft is het geen van beiden, maar een Landeron 13.

Gaat het niet zijn,

Net even nagemeten en deze is 34mm / 15 Ligne.

De L13 is 13ligne. Volgens ranfft zijn er geen 15 Ligne Landerons, maar ranfft is niet compleet ivm vroege Landeron werkjes dus is de vraag. Wat is het :stuck_out_tongue:

Deze lijkt nog het meeste op een Landeron Hahn dan een latere Landeron. Column-wheel met 5 tanden is ook vrij vroeg denk ik.

Ik kan hem ook niet vinden in de boekwerken, sorry.

Denk eerder aan Landeron Hahn.

Leuke chrono! Het is/was ook best wel iets bijzonders…
Er valt een hoop over te vertellen, maar in het kort: De basis is een Landeron Hahn 15,5 lijns uurwerk, maar aan enkele details kan je zien dat het een mono-rattrapante (Bovet patent) geweest is: het “neusje” op de chrono bedieningshevel, het schroefgat in de chrono brug, waar een frictieschroefje gezeten heeft, en natuurlijk de extra hevel.

Helaas is het belangrijkste onderdeel (het chrono meeneemrad 8060) niet korrekt; hier had een heel bijzonder tweedelig koppelingsrad op moeten zitten, waarbij het rad los op de as zit, verbonden via een spiraalveer.

Bijgaand een foto van een Löwenthal mono rattrapante met hetzelfde uurwerk die ik jaren geleden eens opgeknapt heb:

De bovenste drukker is heel typisch, daar zit een soort kroontje op, als je de chrono tussentijds gestopt had, kon je hem weer starten door deze drukker uit te trekken (daar was dat “neusje” op de bedieningshevel voor)…

Een plaatje van het tweedelige chrono “meeneemrad”

Als je wilt kan ik nog wel de beschrijving van dit mechanisme scannen, de ontbrekende onderdelen van het rattrapante deel zijn helaas zeer zeldzaam en niet meer te krijgen…
Ik vraag me af of de wijzerplaat ook vervangen is, met Nicolet heb ik ze in elk geval nog nooit gezien (bijna altijd Löwenthal) en normaal zijn ze ook voorzien van een 30 minutenteller, de 45 minutenteller op jouw exemplaar lijkt niet echt gepast te hebben (veren zijn aangepast??)

2 likes

Ik hoopte al dat U zou antwoorden.
De vraag is, is deze dan nog werkend te krijgen als ‘gewone’ chrono zonder monorattrapante? Het is goed mogelijk dat deze een samenraapseltje is. Maar ik vind hem ongeacht zeer cool en er goed uitzien.

:thumbsup: Goede instelling! Het is inderdaad een knappe vintage chrono, en als het uurwerk verder in orde te maken is, kan je het gewoon gebruiken als een monopusher.

Persoonlijk zou ik als eerste checken of de minutenteller OK meegenomen wordt door de chrono runner (dat ziet er nog wel het meest verdacht uit), als dat OK is, dan kun je verder kijken of je ontbrekende delen kan kopen/laten maken.

Soms zijn Landeron Hahn onderdelen nog op Ebay te vinden, maar je hebt een beetje pech dat dit uurwerk enkele unieke onderdeeltjes heeft die niet uitwisselbaar zijn met andere Landeron Hahn kalibers, bijvoorbeeld het losse stukje aan het einde van de chrono-bedieningshevel wat op het kolomwiel ingrijpt, ontbreekt bij jouw uurwerk: dat zal je moeten maken (bij de Hahn kalibers is dit stukje scharnierend aan de hevel bevestigd); ik heb nog wel een Lowenthal enkeldrukker chrono met zo’n basis uurwerk, en kan je eventueel met afmetingen en foto’s helpen.

Het minutentelveertje past wel van een oude 15,5 lijns Landeron Hahn (wordt soms kaliber 46 genoemd), maar helaas zijn die bij veel slopers/opknappers kapot, en dus is er moeilijk aan te komen (ik heb er ook geen over) ze zijn wel zelf te maken…

Ook even goed kijken naar de kast (voordat je hem laat opknappen) misschien vertekend de foto wat, maar de drukker lijkt scheef (niet radiaal) te zitten, zit de opening in de kast wel goed uitgelijnd met het uurwerk?

1 like

Ik denk dat ik dit aan onze beste Freddy ga overlaten als hij wat meer tijd heeft :wink:

UPDATE: Aangezien Freddy het toch heel druk heeft hier even een samenvatting voor wie aan dit project durft te beginnen.

Het betreft duidelijk een samenraapseltje.

Het betreft zoals te lezen een 15,5 lijns landeron oorspronkelijk met Lowenthal monorattrapante.

Het horloge en de chrono lopen perfect (indien manueel het kolonnewiel wordt gedraaid) echter is zoals Paul al aangaf het een 30min teller maar is de vervangwijzerplaat een 45min teller.

Zover ik dacht is zo een monorattrapante terug om te bouwen naar monopusher of naar gewone dubbel pusher chronograaf. Echter is dit op dit moment nog niet voltooid. De chrono start stopt en reset maar de pusher is werkloos.

Wie durft dit aan om deze terug werkend te krijgen door oftewel:

Optie 1) De controlearmen om te bouwen zodat deze weer als monopusher kan gebruikt worden (favoriete optie indien mogelijk) en een 30 minuten teller installeren (indien mogelijk)

Optie 2) De huidige kast inslijpen/ donor kast vinden en er weer een dubbele pusher gewone chronograaf van maken. (en een 30 minuten teller installeren (indien mogelijk))

Wie helpt dit beestje aan een tweede leven?

Indien je wil mag je altijd de horlogemakers op dit forum taggen :wink:

Moet je in dit geval niet gewoon concluderen dat het een goede donor is voor andere horloges? Ik bedoel als er zoveel niet aan klopt dan kan het op zijn best alleen nog maar een grotere marriage worden…

Hij loopt perfect. Eigenlijk hoeft er niet zoveel aan gedaan worden. Controlearmen zijn nu niet het meest ingewikkelde. Het zijn ‘maar’ wat plaatjes staal.

En hij is gewoon enorm mooi nog :wink: