NA: Certina Club 2000

Onlangs van een familielid dit horloge gekregen. Hij was van mijn oudoom, die hem weer had gekregen van mijn grootouders. Een leuk familie verhaal, en na het overlijden van mijn oudoom lag het horloge jaren ergens verstopt in de kast te wachten op een liefhebber.
Het is een Certina Club 2000 automatic, in een aardig goede staat. Het plexiglas is wel flink beschadigd, en moet even vervangen/herstelt worden. Ook zal het uurwerk wel een beurtje kunnen gebruiken. Nu eerst een paar foto’s, dan nog wat praktische onderhoudsvragen. Bedankt voor het kijken en meedenken!

Dan nu een paar vragen:

  • is de band origineel?
  • kan de band ingekort worden, zo ja hoe?
  • hoe kan ik de band schoonmaken? Hij is tamelijk ranzig tussen de ‘schakels’
  • kan het plexiglaasje vervangen worden?
  • wat is een geschikt adres om het uurwerk een beurtje te geven?

Hartelijk dank voor jullie input! Het was een onverwacht cadeau, maar ik vind het een erg leuk horloge en kan een mooi sportief weekend horloge worden! :smiley::ok_hand:

12 likes

Leuk ding; gefeliciteerd met dit familiestuk. :+1:

Band is vrijwel zeker niet origineel; dit is een typisch jaren 70/80 fixoflex bandje. Doordat ze vaak verende endlinks hebben zijn dit wel lugkillers. (al valt dat bij dit horloge in elk geval niet zo op omdat ze verborgen zitten)

Dit soort banden kan eenvoudig ingekort worden. Je kunt de links zijdelings van elkaar af schuiven. Mocht dat niet lukken kun je ook met een punttangetje een veertje aan de zijkant eruit trekken.

Om de band schoon te maken zou ik hem van het horloge afhalen en in een bakje vaatwasmiddel (voor de vaatwasser) leggen.

Plexiglaasjes kunnen vrijwel altijd vervangen worden door een universeel exemplaar, dit lijkt mij een spanringglas. Overigens denk ik dat polijsten ook nog prima mogelijk is, ik zie zo gauw geen barsten.

Hier kun je een horlogemaker vinden:

Succes!

3 likes

Volgens mij een reactie waar je wat aan hebt, hierboven. Die banden vind ik echt vreselijk. Zou ik lekker vervangen door een mooie lederen. Voor de rest leuk erfstukje! Veel plezier ermee!

2 likes

:point_up:

Eens, op een lederen band komt dit horloge veel beter tot z’n recht.
Bijvoorbeeld een Hirsch rally; matcht mooi met de rode secondewijzer:

3 likes

Dank voor je uitgebreide reactie! En ergens toch wel goed om te horen dat de band niet origineel is, dan kan ik er zonder bezwaar iets leuks opzetten😃

1 like

Herkenbaar, als ik er een originele band bij heb wil ik die meestal ook laten zitten, maar dit kun je er zonder bedenkingen van af gooien. :sunglasses:

1 like

Eerste ronde met Polywatch, en het bandje vervangen - edit: foto uploaden werkt niet… Jammer, later nog eens proberen -

1 like

Ben benieuwd. Mooi klokje!

1 like

Certina is een leuk merk! Geniet ervan.

1 like

De leren band is er alweer af, toch iets te dik voor dit horloge, en de lugs (of het gebrek aan?) beet nogal in het leer. Dus vervangen voor wat zomers:

3 likes

Mooi! Ik vond die leren band wel heel mooi aansluiten bij de kast!

1 like

Toffe pasvorm, crosshair is altijd +1! :ok_hand:
Leren bandje staat inderdaad goed!

1 like

Ben ik het wel mee eens, maar ik moet even op zoek naar een wat dunner/subtieler bandje. Deze is echt wat te grof. Het was ook behoorlijk prutsen en duwen om de band vast te zetten :sweat_smile: