NA: Citizen NY0040

Heel mooi! Ik draag de mijne graag op leer

Gr Pieter

3 likes

@lencoth : nog bedankt voor de tip van het verkoopadres. Is me prima bevallen. Mooie band die Hirsch, ga ik zeker overwegen. Saffierglas zal ik zelf ook niet doen. Geen idee van de kosten maar dat zal niet in verhouding staan tot de aanschafwaarde van de NY.

Deze Citizen blijft mij altijd boeien. Veel meer dan de SKX. Ik denk echter dat hij aan de kleine kant is voor mij. Zal eens een keertje passen want ik zie hem regelmatig liggen bij juweliers.

1 like

Heel mooie aanwinst :thumbsup: veel draagplezier

1 like

Dezelfde uitvoering is momenteel onderweg naar mij. Ik heb de bestelling via ebay geplaatst en voor de optie zonder doos gekozen.
Goed om al wat voorbeelden op andere bandjes te zien. Veel plezier ermee.

1 like

Heel mooi horloge. In alle varianten. Het is toch echt wel een iconisch horloge geworden. Als hij er uit gaat, moet ik toch ook eens ā€¦

1 like

Bedankt! Wil je op korte termijn een keuze maken? Zo niet dan kan ik over een week of drie/vier een vergelijk maken gebaseerd op meer (persoonlijke) ervaring.

Drie a vier weken kan ik wel wachten. :slight_smile: alvast bedankt!

1 like

Na wat bedenktijd ben ik er uit, de kleur laat zich het best omschrijven als; melk groenā€¦

Mooi horloge met gave band! Bedankt voor het delen!:+1:t3:

Hele gave klok! Staat ook erg goed op die blauwe nato! Bedankt voor de foto!

Bi-color is normaal niet zo mijn ding, maar deze is erg gaaf! Mooie band ook!

Het is inderdaad een boeiend horloge. Omdat de lugs fractioneel langer lijken (niet gemetenšŸ˜€) dan bij de SKX007 voelt de NY niet kleiner. Ik zou deze zeker een keer passen, ik denk dat die je goed bevaltā€¦

1 like

Gaaf! Hou ons op de hoogte hoe die bevalt. Ik ben benieuwd wat voor banden keuze jij gaat maken! Alvast veel plezier ermee!:thumbsup:

Ha Luuk, bedankt voor je feedback. Ze zijn nog steeds te koop voor aantrekkelijke prijzenā€¦

Ik kan niet anders natuurlijk als: Nice :+1:

1 like

Gefeliciteerd! Blijf dit ook een leuke duiker vinden!
Zou zelf denk ik ook voor deze full lumbriteversie gaan. Hoewel ik al een duiker heb met een dergelijke wijzerplaat. Die draag ik trouwens op deze nato. Vind dit zelf een geslaagde combi.

Voor een saffier glas zou je trouwens ook eens Rob van Monsterwatches een berichtje sturen kunnen. Hij doet ook wel wat in Citizen en hij doet heel veel saffier voor duikers.

De NY0040 kent trouwens weldegelijk de nodige fans, onder horologeliefhebbers. Maar heeft idd (nog) niet de iconenstatus van de SKX bereikt. Zijn, imo wel een paar redenen voor; overigens niet allemaal zelf bedacht. Toevallig pas geleden een topic over op WUS.
1 Citizen heeft de afgelopen decennia fors ingezet op Ecodrvie en daarnaast enkele automatische duikers in het assortiment gehad. Seiko heeft in diezelfde periode vooral automatische duikers in het assortiment gehad en liefhebbers hebben een voorkeur voor mechanisch.
2 Citizen service en verkrijgbaarheid van onderdelen is een heel stuk minder dan Seiko.
3 Modding. Tja, voor Seiko duikers zijn duizenden onderdelen te verkrijgen om ze mee te customisen en hieromheen bestaat al vele jaren een enorme community. Citizen heeft dat niet.
4 En m.b.t. het horloge zelf. De SKX is wat strakker vormgegeven dan de NY. Met name de bezel, indexen, wijzers en lugs. De ā€˜quirkyā€™ vormgeving van Citizen heb ik het wel 'ns horen noemen. Mij persoonlijk spreekt de NY-vormgeving ook wel aan. Maar mogelijk is de strakke SKX net wat meer ā€˜mainstreamā€™. Als je kijkt naar de duidelijk grotere populariteit van de SKX zou je dat wel vermoeden.

Ben zelf nog steeds stevig verslaafd aan mā€™n SKX duo.

Neemt niet weg dat ik het gemis van de NY toch wel steeds meer ga voelen. Mede door dit soort topicsā€¦ Bedankt, he!:unamused:
Veel plezier met deze topper!:slight_smile:

1 like

Hoi TagEd, bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik wist niet dat Tag Heuer, naast de F1 serie, ook aan lume dials deed. Inderdaad een gave combi met die nato. Volgens mij is dat een TH serie 1500 toch? De kastvorm lijkt op de TH 1500 welke een paar jaar geleden is ingepikt door mijn vrouw;

Deze heb ik in ca. 1993 gekocht en blijft probleemloos tikken. Ik zie nu pas dat ik de datum voor haar gelijk moet zettenā€¦

De Seiko heeft inderdaad een grotere en mogelijk fanatiekere aanhang. Wat ik ondertussen wel begrijp is dat de meeste het er over eens zijn dat het uurwerk van de Citizen iets beter is. Voor zover ik het nu kan beoordelen is dat uit de doos in ieder geval waar. Mijn SKX007 heb ik moeten reguleren om draagbaar te zijn. Voor wat betreft uiterlijk en comfort ben ik er nog niet uitā€¦

Het duo SKXen van jou is wel briljant. Met name die oranje 013 (dacht ik) is erg gaaf! Voor wat betreft je gemis,ā€¦ Ach ze zijn nog steeds te koop voor weinigā€¦ Gewoon doen joh, we leven maar een keer!:sunglasses::+1:t3:

Klopt, is een 1500. Goed gezien! Die van mij heb, ik denk ik, een of twee jaar later gekocht, dan jij de jouwe. Zijn inderdaad prima klokken.
Zou voor mijn vriendin ook wel een duiker willen aanschaffen. Maar wil ze niet. Heb 'r een paar jaar geleden wel aan de Seiko gekregen.

Vond en vind dat wel een leuk model en er zit stiekem toch een soort duikerbezel op.:wink:

OT en ja, het 7S-uurwerk is inderdaad heel basaal. Er zitten dan nog net een dag- en datumcomplicatie op (vind ik wel fijn). Maar voor de rest is het gewoon een heel basic apparaat. Geen hacking/handwinding natuurlijk, ook. Maar dat vind ik ook wel weer passen bij het echte no-nonsense karakter van een SKX (die oranje is trouwens een 011). En natuurlijk lopen deze uurwerken ook lachend 20 jaar door, zonder service. :slight_smile:
Wat betreft nauwkeurigheid is het bij een 7S altijd geluk hebben. Volgens mij zijn de Seiko-specs +/- 15 of 20 sec. In praktijk (ik heb er 4) zit je daar meestal wel ruim binnen. En inderdaad, met afregelen krijg je 'm nog wel nauwkeuriger.
Ik heb zelf dus geen ervaring met de Miyota 8200 en ben sowieso wel benieuwd naar jouw gebruikerservaring. Dus ik blijf je topic volgen!

Of ik er ook een ga kopen? Ja, ik heb op dit moment mā€™n Seiko ā€˜PADIā€™ Trutle in bestelling staan. En probeer me aan een ā€˜horlogedieetā€™ te houden :confused:, met ruim twintig horloges nu. Ben niet zoā€™n verkoper. En altijd aan 't twijfelen, zoals meer mensen hier, merk ikā€¦
Zo van, als ik dan toch een keer een Citizen ga kopen, moet ik dan niet juist een Ecodrive kopen? Zie bij mij in de buurt, bij de Citizen AD, wel 'ns die blauwe Ecodrive duiker liggen. En dat vind ik toch ook wel 'n leuk dingā€¦ Maar ja, Seiko komt straks ook met een solar Tuna. En die wil ik misschien ook wel. Maar misschien dat ik eigenlijk ooit nog wel 'n keer een MM 300 wil of misschien juist een GS, want ik heb ook al 'n Sumo. En als ik maar blijf kopen, schiet dat allemaal ook niet op. Ga ook niet in een keer een hele zwik horloges verkopen voor Ć©Ć©n van die twee. Vind het veel te leuk om lekker te kunnen afwisselenā€¦ Twijfels, twijfels. Enfin, we zullen zien.:slight_smile:

Die TH 1500 was mijn eerste serieuze horloge, tjonge was was ik blij met dat ding. Die Seiko van je vrouw is trouwens wel een stoer horloge met een mooie wijzerplaat!

Ik heb mijn vrouw overigens wel aan een duiker gekregen;

Zoals je ziet een Citizen Eco-Drive. Ruim 11 jaar geleden op vakantie gekocht. Hier is mee gedoken, geschilderd, geklust enz. Klokje blijft maar lopenā€¦ Natuurlijk zitten er wat krassen en butsen op en aan, maar dat maakt hem alleen maar mooier.

Mede door haar goede ervaringen met deze Citizen heb ik laatst ook een Eco-drive duiker gekocht. Ik vermoed degene die jij in het blauw mooi vindt;

Omdat ik hierdoor meer over Citizen ben gaan lezen heb ik toch maar besloten om ook een eenvoudige Citizen automaat te kopen, vandaar dit topicšŸ˜€

Goed om te horen dat jij goede ervaringen hebt met het 7S26 uurwerk. Die van mij liep tussen de 25 en 30 seconden per dag voor. Dat trok ik niet. Na wat klooien kreeg ik hem op +2 per dag. Dit uurwerk lijkt ook erg positie afhankelijk. Het Miyota 8203 uurwerk loopt na 24 uur ca. 8 seconden voor. Daar kan ik mee leven. Mijn ervaring is dat een hoop mechanische uurwerken na verloop van tijd iets langzamer gaan lopen, dus dat wacht ik even af. Groot verschil vind ik ook hoe de rotor klink. Beetje maf misschien maar de rotor van de 8203 draait net als een Valjoux 7750, lang dus. Je voelt ook die bekende wobbel als je begrijpt wat ik bedoelā€¦

Ik ben super benieuwd naar je Seiko Padi Turtle. Dat vind ik ook een briljant horloge. Per wanneer is deze officieel leverbaar? Ik heb tot op heden alleen plaatjes op het interweb gezien.

Voor wat betreft die bekende horloge jeuk en kriebel moet ik je gelijk geven, schuldig!! Ik heb van weinig horloges spijt dat ik ze verkocht heb maar ik mis mijn oude Explorer 2 polar een beetje. Mogelijk moeten op termijn een paar klokjes wijken om deze weer aan te schaffen!:unamused:

1 like