NA: Damasko DA34 (pic heavy)

Eindelijk, na 3 maanden mijn Damasko binnen :slight_smile: Beetje uitgebreid schrijfsel,
maar je kunt ook gewoon plaatjes kijken en de tekst overslaan :slight_smile:

De perikelen over de DOA (defekte) eerste levering wil ik het hier niet meer over hebben, staat ter volledigheid hier:


Dit schrijfsel wil verder helemaal geen echte review zijn, er zijn genoeg reviews over te vinden. Het gaat meer over mijn gedachten en overwegingen mbt dit horloge. Als je reviews zoekt van de DA34 kun je trouwens beter zoeken naar DA36, die is veel meer verkocht. Verschillen zijn er alleen op het punt van indices vs cijfers en de andere kleuraccenten.

Door mijn enthousiasme zijn er een paar (iPhone) foto’s niet helemaal scherp, sorry!

Vóór de aanschaf

Ik wist al vrij lang dat ik wel een Damasko wilde. Ik lees al jaren veel over horloges en wat ik over Damasko las maakte me nieuwsgierig en ik las er een tijdje alles over wat ik kon vinden. Damasko maakt veel modellen maar er één die het voor mij qua design helemaal doet: de DA34. Clean en to the point. Met alle “tech” die het voor mij een ideale daily zou maken.

Waren er trouwens nog alternatieven die ik heb overwogen? Ik zal er een paar noemen. Qua looks en voor
minder geld (zeker als je de stalen bracelet van de Damasko meetelt) misschien de Sinn 556i. Leuk merk, leuk horloge maar haalt het niet bij de Damasko qua “tech”. De Archimede Outdoor protect dan, met geharde in house kast? Die vind ik toch niet zo mooi als de DA34. Ook de Tudor Ranger, weer wat hoger in het prijsspectrum, heb ik nog goed bekeken. Ook een veelzijdige ingetogen toolwatch. Sympathiek merk, maar dat vind ik van Damasko ook. Over de Ranger nadenkend vond ik steeds dat ik van dat huis liever een vintage jumbo Daydate heb, of een vintage Submariner. En steeds bedacht ik me ook dat ik het een leuk idee vind dat een “daily” of “beater” een geharde kast heeft. DA34 dus.

Ik had er genoeg over gelezen inmiddels, en wel zoveel dat achteraf er zo goed als geen verassing meer voor me was. Toch wilde ik het horloge natuurlijk even aan de pols zien. Ik heb wel eens een horloge (de Visodate) slechts enkele keren gedragen in bijna een jaar. Juist bij een hagelnieuwe aanschaf wil je zeker zijn dat het horloge je aan de pols bevalt. Ik ben toen bij @thawatcher langsgeweest om de zijne even aan de pols te leggen. Ook daar geen verrassingen, het was wat ik me er van verwacht had. Verder heel gezellig over horloges gekletst die middag/avond.
Omdat het dus mijn daily moest (beater eigenlijk geen juiste term voor hoe ik er mee omga, met sport en klussen doe ik een lichte G Shock om) worden voor de lange termijn. Daarom wilde ik er persé de (geweldige) stalen band bij. Maar leer is daarnaast ook lekker. Een gebruikte heb ik behoorlijk lang naar gezocht maar kon ik in vele maanden niet een bemachtigen. Ik kon op zeker moment een goede deal voor een nieuwe maken met een kudde banden en toen ging het snel. Het kopen althans, voor ik er een kon dragen heeft het vele maanden geduurt door de DOA, maar hier is hij dan.

Specs

De DA34 specs volledigheidshalve, voor zich inlezende passanten:
40mm, 48mm lug to lug, 12,2 dik
Standard grade ETA 2836-2. In elk geval gemodificeerd wat beteft een andere
bevestiging in de kast ivm de antimagnetische kooi, en wat betreft de bijzondere locatie van datum en dagwiel. Verder wordt het kaliber in meerdere posities strenger dan top grade ETA gereguleerd en zit er natuurlijk een Damasko rotor op.

Of er andere modificaties zijn uitgevoerd is een beetje een vraagteken. Het zou gaan om de schokprotectie, en het toevoegen van een microadjuster. Dit is in elk geval gedaan, nadat ze overstapten van top grade ETA, maar ik moet nog eens navragen of ze dat zijn blijven doen.
Over het bijzondere eigen en door en door geharde staal hoef ik hier maar kort te zijn, er is genoeg over te vinden. 4 keer zo hard als gewoon staal. Sinn staal is nog iets harder, maar niet door en door gehard. Sinn heeft niet snel krassen, maar meer kans op butsen of deukjes. Ik zou als ik de vrije keuze voor de staalsoort had niet anders kiezen dan het gebruikte staal van Damasko.
Het staal is nikkelvrij. Staal kan ik meestal wel hebben, maar van sommige legeringen krijg ik last van mijn huid, met name in de warmte. All weather dus, fijne eigenschap voor mij.
Het horloge heeft natuurlijk saffierglas (dubbel AR, hard spul moet dat zijn) heeft een speciale UV bestendige pakking.
De pakkingen zijn bijzondere Viton pakkingen, deze zijn bestand tegen diverse chemicaliën. De kroon-tube is niet geperst maar ingeschroefd. De kroon heeft verder
een gepatenteerd zelfsmerend systeem. Het is een genot om deze kroon in of uit te draaien. De kroon ontkoppelt bij het inschroeven van het kaliber, dat helpt daar ook nog bij.
100m waterdicht.
De behuizing is gemaakt om onderdruk te kunnen weerstaan, daar ga ik
niet snel wat aan hebben maar als ik eens in een jachtvliegtuig beland kan het van groot nut zijn, dat spreekt voor zich. “Damasko Pilot’s watches are used by EADS Eurofighter Typhoon pilots” las ik ergens.
De Damasko is verder beter dan gebruikelijk antimagnetisch, en wel op Milgauss niveau. Aardig antimagnetisch dus. Lekker.

Overwegingen na binnenkomst

Het horloge komt met een aardige houten horlogekist. Ik vind de voering niet helemaal op het niveau van het horloge zelf, maar ach. De schokprotectie van de verpakking voldeet trouwens eerlijk gezegd niet aan mijn kwaliteitstandaard. Helemaal niet zelfs. Eén enkel luchtkussentje aan één kant (onderzijde) van de houten box in de
doos, en om de doos een velletje schuim van een mm of 2 dik. Daar een doosje omheen. Dat was het. De padding van de houten box is er natuurlijk ook nog wel om schokken op te vangen. maar in mijn ogen is dit echt onvoldoende.

Verder is er een “watchpassport” (de mijne heeft een voorzijde die lelijk en vervaagd is) en een fraai bandsteltooltje moet ik zeggen(torx, eigen fabrikaat met een opbergruimte voor schroefjes achterin, in een leren foudraaltje. Ik heb er daarnaast een bandwisseltooltje van Damasko bijbesteld (met een vorkje plus een “lugholepennetje”). Zoals gezegd heb ik er 3 leren banden bij, en vooruit, ook maar een NATO dan. Kreeg er ook een leren bandenfoudraal bij.

Eenmaal in je handen valt op dat het horloge behoorlijk aan het gewicht is: 180 gram met de stalen band. Iets om rekening mee te houden, beduidend meer dan het gemiddelde niet-duikhorloge van deze maat. Ik draag mijn banden nooit te los en
dan is een zwaarder horloge geen enkel probleem, en is zelfs wel aangenaam.

De maten van het horloge passen prima bij me. Conventionele pilots of fliegers zijn vaak (veel) groter nog, die zijn me echt te groot, Het is een moderne maat, maar geen ovesized horloge, ook niet voor de smallere pols. De stalen band maakt hem optisch wat groter. Dat is vaak al zo omdat je band en horloge optisch één geheel vormen, maar nu wat extra omdat het eerste scharnierpunt “net verder van het horloge scharniert” dan gebruikelijk. Je kijkt ook iets meer op de zijkant van de eerste links. Als je leer monteert dan scharniert de band gewoon om de lughole-gaten en lijkt het ensemble kleiner.

De lume heb ik even getest. Er komt best wat licht af direct na belichten, maar het blijft niet zo lang hangen als BWG9 of Omega cq Seiko lume. Je hebt er denk ik alleen last van als je net van het licht in het donker bent en je ogen nog niet gewend zijn. Daarna heb je ook na een paar uren wel genoeg aan het gebruikte lume. Wellicht een van de weinige verbeterpunten. Misschien een keer nalumen met BWG9 had ik me vooraf bedacht, maar ach. Als ik echt lume nodig heb pak ik wel een duiker.

De Damasko DA34 is een toolwatch, met heel mooie specs. Maar het is ook prachtig afgewerkt, zowel wat betreft “fit” als “finish”. De passing van de endlugs tussen de lugs en van de crownguards om de kroon zijn buitengewoon strak. De afwerking van het achterdeksel is eenvoudig, maar mooi diep gegraveerd.

Over het design
De bijna industriële Duits-kale vormgeving past goed bij de flieger elementen. De DA34 is geen typische Flieger en heeft genoeg eigen kenmerken. De kast is “slab-sided”, dus met rechte flanken. Toch is het profiel heel eigen met de uitgesproken kroon en crownguards. De kroon is gegraveerd, en in mijn geval ligt de "D"
vrijwel helemaal vlak.
De combinatie van vrij steriele wijzerplaat en de “crosshairs” met de door “Damasko” + logo gebalanceerde dag en datumvenster op deze ongebruikelijke plek vind ik heel geslaagd.
De wijzers wijken af van de DA36, doordat de binnenste fractie zwart is gehouden. Het witte deel lijkt daardoor te zweven. De AR coating doet uitstekend zijn werk, dit is zo’n horloge waar er in de meeste lichtomstandigheden geen glas in lijkt te zitten. Is het een vlekjesmagneet? Antwoord: ja, een beetje wel. Maar een vlekje alleen op onder een bepaalde hoek, geen groot issue.

Verder is dit mogelijk het gemakkelijkst afleesbare horloge wat er is, wat vooral waardevol is in mindere lichtomstandigheden. Ik waardeer dit bijzonder moet ik zeggen. Ook al heb je superlume, hoe vaak is je lume niet “geladen” als het geleidelijk donker wordt. Daar heb je met deze afleesbaarheid toch niet zo veel last van.
Ten slotte voldoet het horloge aan mijn persoonlijke deal-breaker eis: De wijzers moeten het minutenregister raken.

Hier nog even de resultaten van mijn kritische QC inspectie met loep (beetje OCD natuurlijk), om ook wat kritiekpuntjes te ventileren:

De wijzeraszijde van de overgang van lume naar zwarte coating van de urenwijzer is wat onregelmatiger dan van de minutenwijzer. In een winkel had ik misschien gevraagd of ze toevallig nog een ander hadden, maar ik kan er echter voorlopig prima mee leven (vooral na zo lang wachten). Bij de eerste beurt in 2022 ga ik misschien om een wijzertje vragen.

De “m” van Sammstag is niet 100%. Maar wel beter dan 95%.
De uitlijning van uren en minutenwijzer is niet 100%, maar scheelt één à anderhalve minuutstreep als de urenwijzer op 6 staat.

Bij de snelverstelling van de dagschijf hoor je tussen elke verspringing van de dag (waarbij je een tikje hoort, dat is normaal). Precies tussen 2 verspringende dagen hoor je echter nóg een tikje, wat iets zachter klinkt. Is me eerder bij ETA’s niet opgevallen.
(HEEFT IEMAND EEN MENING OVER DIT LAATSTE?)

Over de banden:

Bracelet: Echt een geweldige stalen band. Alles links zijn geschroefd en de passingen zijn geweldig strak. Het is gewoon een van de beste banden die er zijn. Het is heel
ontspannen verstellingen te doen aan een geharde stalen band, geen angst voor krassen, geen afplakken en met de torx gaat het supereenvoudig.
Ik moest gebruik maken van de 4 bijgeleverde XL links met een paar mm oversize maar heb na 2 pogingen een goede passing gevonden. Met heet weer verwacht ik wel
een aanpassing te moeten doen. Dat is geen enkel probleem met deze band, het gaat nog sneller dan met de microadjustments in de sluiting van andere horloges.

Van de sluiting had ik al gelezen dat het openen wat kracht vergt. Het sluit allemaal wel heel zeker (keramische kogeltjes zorgen voor een strakke passing met een
stevige “klik”). Maar ik kan me voorstellen als je bijvoorbeeld wat langer natte handen hebt van zwemmen, baden of regen en je huid zacht wordt en gaat rimpelen het wat lastiger kan zijn.

De leren banden:
Het (origineel Damasko) leer is van heel goede kwaliteit. De vintage stijl band is 4,5mm dik maar werkelijk ongelooflijk soepel, soepeler dan het dunste leren bandje
wat je al 3 jaar draagt. Echt supersoepel.
De suède band is ook heel fijn, comfortabel met rubber gevoerd. De zwarte band ben ik nog niet uit. Door de sterke “taper” kan de gaatjeszijde net niet ver genoeg door de vouwsluiting heen voor een goede passing. Als ik weer tijd heb ga ik het nog eens proberen anders ga ik er afscheid van nemen.

En overigens: Lugholes? Gotta love’em. Echt heerlijk gemakkelijk wisselen van banden.

Nauwkeurigheid: Zit op 4 seconden per dag voorloop. Misschien vertraagt hij nog wat in de komende weken, en zo nee is het ook prima.

Ik wilde een DA34 omdat het voor mij de ultieme “niet-duiker toolwatch” is. Nu ik hem
thuis heb is hij veelzijdiger dan dat. Gaat prima bij smart casual. Eerste indruk is wat ik er van verwacht had. Ik ga hem veel dragen!

28 likes

Gaaf man…mooie review!

En damn die ice-hardened steel band (en sluiting!) maakt het horloge toch wel helemaal af :ok_hand:

Enjoy! :punch:

2 likes

Lekker topic! Super aanwinst ook, maar dat is logisch als een DA36 bezitter.
Mooi dat die bracelet nu nog van pas komt. Het is dan wel een ultieme combi. Fotorapportage heb je ook goed over nagedacht, heerlijk.

Mocht iemand nu enthousiast raken, ik heb een DA36 in de verkoop op HF. :sunglasses:

1 like

Proficiat met deze veelzijdige aanwinst :+1:

1 like

Proficiat! Gave aanwinst!

1 like

Leuk en kritisch schrijfsel over je Damasko :thumbsup:
Hopelijk vanaf nu volop genieten geblazen met dit exemplaar.

1 like

Geweldige voorstelling. Mooie toolpilot, blij voor je dat ie er eindelijk is!

gr, HJR

1 like

Fraaie klok; en nu heel veel plezier gewenst met de aanwinst!

1 like

Strakke klok, mooie voorstelling. Veel plezier ermee!

1 like

Damn, echt een topklok :heart_eyes: Hoop er ooit nog eens een te bezitten :slight_smile:

Veel plezier emee@

1 like

Leuke review!! Die stalen band ziet er echt goed uit. Zat ook nog te twijfelen om deze erbij te nemen, maar vond de 600 euro meerprijs toch wat te gortig.
Een KO-bandje ligt thuis te wachten, vind de zwarte ook niet zo geweldig op de foto’s.

1 like

Wat een leuke review met veel details! Top, en een echt leuke klok, die rode secondenwijzer geeft het een extra kick!

Misschien valt het op en is het vertekend, maar ik vind de dag niet super mooi uitgelijnd in de datum venster zitten net alsof de tekst net iets te hoog blijft zitten.

1 like

Ik had daar meteen heel goed op gelet, omdat er een aantal was uitgeleverd met niet goed uitgelijnde dagschijven, maar bij de mijne staat de dag in het midden van het venster. In de foto’s op de witte handdoek is de lichtbron verder naar achter en zie je dus de schaduw van de wijzerplaat op de dagschijf, daarom lijkt dat misschien zo.

1 like

Gefeliciteerd! Lekker een beetje afwisselen met al die bandjes. Veel plezier ermee. :thumbsup:

1 like

Wat een mooi horloge! Geniet er van!

1 like

Bij de snelverstelling van de dagschijf hoor je tussen elke verspringing van de dag (waarbij je een tikje hoort, dat is normaal). Precies tussen 2 verspringende dagen hoor je echter nóg een tikje, wat iets zachter klinkt. Is me eerder bij ETA’s niet opgevallen.
(HEEFT IEMAND EEN MENING OVER DIT LAATSTE?)

Ik heb dit nog even voor je ‘nagekeken’ op mijn DA46 en ik heb het ook. Geen idee of het ‘normaal’ is, maar kan mij niet voorstellen dat het kwaad kan :relaxed:

1 like

Gefeliciteerd, prachtig horloge! En mooie foto’s ook, vooral die tussen je gereedschap :grin:

2 likes

Adhv de mooie NA post van Hieronimus dacht ik die suède Damasko band ziet er puik uit. Dinsdag besteld via Damasko website en zojuist binnen…errug vlot :thumbsup:

Vanavond maar eens een bandenwissel doen…

Dank voor de tip Hieronimus :thumbsup:

1 like

Veel draag en bandplezier.

Prachtig. Maar, ik zou kiezen voor de dial met cijfers.

1 like

Mag ik vragen hoe je aan al die extra banden bent gekomen?
Momenteel aan het kijken voor hetzelfde horloge :slight_smile: