NA door foutje ebay verkoper: Venus handwindertje

Ik had voor onderdelen een Tissot uurwerkje besteld op ebay.
Vandaag kwam het pakje binnen maar er bleek compleet het verkeerde horloge in te zitten.
Contact opgenomen met de verkoper; hij heeft een foutje gemaakt, hij stuurt het gekochte uurwerkje alsnog op; het verkeerd geleverde klokje mag ik houden.

Het is een handopwindertje van het merk Venus; heeft nog geen schokprotectie dus ik schat dat het een vooroorlogs uurwerkje is. Op het uurwerk kan ik totaal geen merktekens vinden dus geen idee van het merk (in house?). Als iemand iets meer weet over het uurwerk of een iets nauwkeurigere datering kan geven houd ik me aanbevolen. :smile:

Ik weet nog niet precies wat ik ermee ga doen. Het glaasje zit vol met scheurtjes, maar de kast ziet er nog prima uit en het uurwerkje loopt gewoon. (nog geen idee van de nauwkeurigheid).

Uiteraard nog wat plaatjes van de onverwachte aanwinst:


4 likes

Dat is een FHF 28 caliber. Zoals je aanhaalt zonder schokbescherming en door de stijl denk ik 40’s.
Het uurwerk ziet er mooi schoon uit en de kompasnaald staat slap bang in the middle. Ik vermoed dat het horloge mooi op tijd loopt. Nieuw glas erop en dan is het een erg leuk klokje!

1 like

Ik heb eerder een vergelijkbaar horloge geserviced, misschien interessant:

1 like

Leuke bijvangst! :fish:

2 likes

Inderdaad, ik denk dat ik dat ook maar ga doen.

Zeker interessant; ik wilde me toch al eens gaan bekwamen met het olie geven van een uurwerkje, misschien is dit een mooi onderwerp, zeker met jouw beschrijving!

Hoe beoordeel je overigens of het nodig is om een uurwerkje te servicen?
Het ziet er schoon uit, en als het goed loopt, kun je het dan wellicht beter niet uit elkaar halen?

:smile: :smile: :smile: :thumbsup:

1 like

Leuk, mooi meegenomen toch.

1 like

Héél leuk dingetje, keurig uurwerkje erin, nieuw glaasje en bandje erop en plezier van hebben of leuk verkopen…

1 like

Gefeliciteerd leuke aanwinst!

1 like

Mooi verhaal en een mooie aanwinst! Enjoy @wbcoupe

1 like