NA, Erfstuk, hulp, eh... wat is dit eigenlijk?

Nu heb ik hier al wat dingen gepost over m’n pa (overleden, monteur, schaker) en m’n oom (overleden, machinist bij het Ir. J. Wouda gemaal, schaker) en het gemis van een erfstukje.

Er is een Junghans van m’n vaders vader. Dat ding staat bij m’n broer in een vitrinekast. Nu belde m’n broer laatst op. De goede man is 17 jaar ouder dan ik, getrouwd en is schaker. Hij is de enige in de familie waar ik dat nog mee kan doen. Ze zouden langskomen. Hapje, borreltje, gezellig.

Ik had nooit aan het feit gedacht dat hij nog stil zou staan bij m’n verjaardag. Komen ze binnen, wordt ik alsnog gefeliciteerd en krijg ik een zwart lederlook doosje in handen gedrukt. Het blijkt dat hij het horloge van m’n grootvader van moeders kant ook in een kast had liggen.

Ik kan moeilijk beschrijven hoe blij ik hier mee ben. Het is een klein klotehorloge, het zal 3cm in doorsnee zijn. Het is goud, absoluut m’n ding niet. Met een doublé band, ook m’n ding niet. Maar wat ga ik dit ding enorm koesteren. :slight_smile: En, twee slingers aan de kroon en lopen, da’s ook zo wat.

Nu weet ik niet wat het is. Het merk zeg mij niets. Google helpt ook niet. Kan iemand mij wat achtergrond informatie geven over dit apparaatje?

Het beestje heeft een beurtje nodig. M’n broer zegt dat het glaasje niet al te best vast zou zitten. Dan moet die doublé band er af, en zou ik er een zwart leertje op willen zetten, maar ik durf niet zelf te gaan klooien om die stalen band er af te halen. Ik houd me ook aanbevolen voor mensen op het forum ten noorden van de rivieren die dit zouden willen en kunnen servicen.

3 likes

Mooi cadeau :slight_smile: Zo’n familie erfstuk moet zeker weer in ere hersteld worden.

Volgens mij wonen @Inca en @Floris155 in het noorden des lands.

2 likes

Ik kan 8 aristocrat watchmakers vinden via internet

2 likes

Inderdaad beurtje, nieuw glaasje en een ander bandje erop daar zal die flink van opknappen.

Ik had je graag willen helpen maar ik heb het erg druk op het moment wellicht dat Inca je hiermee kan helpen.

1 like

Nogmaal een post van mij (na enig graafwerk).

Op het horloge staat Incabloc, dus ik ben op Wiki gaan kijken:
Wiki: Der Incabloc ist eine der gebräuchlichsten und am weitesten verbreiteten Stoßsicherungen für mechanische Uhren. Die erste Ausführung des Incabloc wurde 1928 von Fritz Marti und Georges Braunschweig entwickelt. Mit Unterstützung von Henri Quaille (Produktionsleiter der Le Porte Echappement Universel S.A.) konnte die Konstruktion 1931 zur Serienreife gebracht werden. Ab 1933 wurde der Incabloc dann von der Le Porte Echappement Universel S.A.(1931) in La Chaux-de-Fonds produziert.
1938 gelangte eine verbesserte Version in die Produktion.

Interessant is dus dat Incabloc in La Chaux-de-Fonds gemaakt werd. Zoals je weet is deze plaats de bakermat van de zwitserse horloge industrie. Veel horloge bedrijven zijn daar opgericht (Omega, Breitling, Ebel etc) en 1 van de belangrijkste horlogescholen (Ecole d’horlogerie) van Zwisterland. Samen met het nabijgelegen plaatsje Le Cocle (o.a. Tissot) staan ze op de wereld erfgoedlijst van Unesco.

In La-Chaux-de-Fonds zat het bedrijf Cervine SA. Dit bedrijf (zie mijn vorige post, nummer 5 van de lijst) heeft het merk Aristocrat gevoerd. Ik geef toe dat het een gokje is, maar de moeite waard om hier verder mee te zoeken.

Als je zoekt, kom je veel documenten in het frans tegen. Dat komt omdat La Chaux-de-Fonds vlak bij de franse grens ligt en er frans wordt gesproken.

Het wordt nog interessanter als je naar de plaats La Chaux-de-Fonds zou gaan.
Er is daar namelijk een schitterend horloge museum. Zie http://www.chaux-de-fonds.ch/
Ik verwacht dat ze je daar wellicht meer over het horloge kunnen vertellen.
Je kunt ze het beste een emailtje sturen. Klik hiervoor op ‘contact’ dat onderaan de webpagina van het museum staat.

Succes ermee.

3 likes

sorry verkeerde website mbt museum, dit is de goede link http://www.chaux-de-fonds.ch/musees/mih

1 like

Leuk stukje informatie over het incablok.
Het horloge wat ik van mijn grootvader heb geërfd is een Velona. Enige verdere aanduiding op de wijzerplaat is 17 en daaronder incablok.
Geen idee hoe oud het horloge is maar opa droeg het altijd zolang als ik me kan herinneren. Een handopwinder maar een draai aan de kroon en hij loopt.

Goudkleurig maar geen idee of het goud of double is.
Ook geen idee van de waarde maar voor mij mijn meest dierbare horloge al is ie voor mij veel te klein om te dragen.

Ik weet nu iig wat meer van het uurwerkje :wink: Thx.

3 likes

Dank voor de uitvoerige reacte. Ik ben overigens in La Chaux-de-Fonds geweest, en kan naast het museum een zeer passabel Indiaas restaurant aanbevelen aan de Rue du 1er Mars. :slight_smile:

Dat museum was ook grappig in dier voege dat Christiaan van der Klaauw en Christian Hiuygens er eervolle vermeldingen kregen, maar net gedaan werd alsof heel Japan niet bestond. Maar dit terzijde.

Incabloc is inderdaad een Zwitsers dingetje, een tegenhanger van DiaShock en ETAchoc, maar als ik op de combinatie van Aristocrat en Incabloc ga zoeken zie ik alleen maar eBay advertenties.

De achterkant van het horloge heeft overigens geen schroefbare caseback. Het is een goud-kleurig deksel wat je er met een pennemes af zal moeten wippen, en er staat helemaal niets op. Geen letter. :slight_smile:

@Floris155, @Inca, ik weet niet of ik een nieuw glaasje wil als het niet hoeft. Als ik me er van kan vergewissen dat het fatsoenlijk vast zit hoeft het niet vervangen. Een beurtje voor het uurwerk zou leuk zijn, en het verwijderen van de band. Ik vind dat gehavende plexiglas wel wat hebben.

Ook heb ik geen haast, als je zegt dat je het druk hebt en er pas over 2 maanden iets aan kunt doen of zo, ook dikke prima.

1 like

Wat noem je ten noorden van de rivieren? Anders zou ik zeggen Jan Ubels, Bredevoort. Veel plezier met het klokje!

Ligt ten noorden van de rivieren. Ik dacht zelf aan een uur rij-afstand van m’n woonplaats, en dit is anderhalf. Maar ik kan daar mee leven als het een goed adres is. :slight_smile:

Dank je!

1 like

Geweldig horloge met gave geschiedenis, ziet er nog behoorlijk uit hoor! En die band: Schit-te-rend!
Koesteren en plezier van hebben!!

1 like

Hij publiceert ook over restauraties in Watching. Heb er zelf een Omega laten doen. Prima.

Het glaasje hoort vastgeklemd te zitten en heel vaak als die los zit zit er of een verkeerd type/maat in of er zit een scheurtje aan de zijkant dat die los zit.
Vandaar dat ik een nieuw glaasje noemde maar misschien is het huidige glaasje wel te behouden.
Kijk even of je reactie krijgt van Inca of iemand anders zoniet dan mag je mij wel een pb sturen.

1 like

Ik lees hier iets over een erfstuk en wel van een onbekend merk, met wat teksten erop. Dan wordt er ingegaan op de tekst incablok. Welnu de aanduiding incabloc is niets meer dan een gepatenteerd schoksysteem van een bepaald type. Er zijn diverse schoksystemen. Het heeft dan ook niets te maken met een fabrikant van bepaalde merken horloges. Het aantal steens, in dit geval 17 stuks ( jewels), geeft aan dat er lagerstenen in zitten en wel 15 stuks, 2 ervan zijn paletstenen. Op de foto zie ik dat de datum al voor 11 uur doorschuift naar de volgende dag. Dat is op zich niet een probleem, dat ligt aan de afstelling die de fabrikant of horlogemaker heeft ingesteld.
Het is jammer dat er geen foto bij zit van het uurwerk, dat geeft meer inzicht. Maar het geheel alswel het model ziet er volgens mij goed uit. Dit is een tijdloos model en zeker de moeite waard om in goed lopende staat terug te brengen en dan ook regelmatig te dragen. Dat kan dan natuurlijk met of zonder metalen band, mijn ervaring is dat met metalen banden bij de overhemden met lange mouwen het mouwstuk na verloop gaat rafelen. Persoonlijk zou ik een leren bandje met snelsluiting in crocomotief mooier vinden. Maar dat is persoonlijk. Ik wil met alle plezier het uurwerk weer in de oorspronkelijke staat terugbrengen zodat het weer perfect kan functioneren. De kosten zijn uitsluitend een bijdrage in de schoonmaak materialen en eventuele benodige onderdelen als dat nodig mocht zijn. Ik heb al eens eerder een forumlid vrijblijvend geholpen met een horloge dat een emotionele waarde voor hem had. Ik heb begrip voor dat soort objecten. Als je interesse hebt stuur mij dan maar een apart berichtje.
.

3 likes

Toen het systeem Incabloc nog nieuw was hebben enorm veel fabrikanten het als niet zo uniek USP op hun wijzerplaat gezet. Dus is een verbinding met een fabriek uit La Chaux de Fonds imho puur toeval.
Ik zie geen Swiss Made op de wijzerplaat. Ik zou dus kijken wat er voor goudstempels in de kast staan. En wat voor kaliber erin zit.
Dan kun je het horloge beter plaatsen.
Mijn eerste reactie toen ik de foto’s zag was Aristo in Pforzheim.

3 likes