NA: Hanhart Pioneer Monocontrol

Als ik de berichten van een aantal mede forumleden mag geloven heb ik (alweer) een vergissing gemaakt door een “nieuw” horloge te kopen welke niet van het “merk” Rolex is. Met andere woorden; de afschrijving zal zo groot zijn dat hierbij vergeleken het hellevuur zeer aangenaam moet voelen, waarvan euh… akte.

Nu we zeer waarschijnlijk reeds een paar lezer verloren hebben zal ik U, horloge liefhebber pur sang, trachten te persuaderen dat ondergetekende oprecht zeer verheugd is met zijn nieuwe aankoop en er daarnaast van overtuigt is dat hij een juiste keuze heeft gemaakt met de aanschaf van een Hanhart polshorloge.

Wellicht is een klein beetje geschiedenis op zijn plaats aangezien Hanhart voor menigeen niet de bekendheid geniet van de “grote” Zwitserse merken, laat staan die ene waar u nooit op afschrijft:-). Als u de moeite neemt om het te lezen dan beloof ik u dat een behoorlijk gedeelte van volgende alinea’s niet louter uit de duim zijn gezogen.

Hanhart is volgens de overlevering begonnen met de productie van uurwerken in 1882 nadat Johann A. Hanhart in het Zwitserse plaatsje Diessendorf een uurwerkmakerij had overgenomen. In 1902 verhuist Hanhart naar Schwenningen en later (1934) ook naar Gütenbach in het zwarte woud in zuid-Duitsland, toentertijd een gebied alwaar de horloge industrie welig tierden. In datzelfde jaar werd overigens de zoon van Johann Wilhelm (Willy) geboren welke later een groot sportliefhebber zou blijken te zijn.

Willy, eenmaal groter, wou tijdens sportevenementen graag de tijd meten kwam er na aanschaf van een stopwatch van Zwitserse makelij achter dat deze erg kostbaar waren. Mede hierdoor heeft hij zich, naast (zak)horloges, ook op de productie van kwalitatief goede en betaalbare stopwatches gericht. Tot op heden is de productie van stopwatches nog steeds een belangrijke activiteit en bron van inkomsten voor het merk Hanhart.

In 1938 komt het bedrijf met het eerste model van de thans vermaarde Hanhart piloten horloges, die al gauw het belangrijkste product van het bedrijf worden: de ‘kaliber 40’, een chronograaf manufacture met één pousseur. Hierna kwamen de pilotenchronografen met twee drukknoppen, de ‘kaliber 41’ en ‘Tachy Tele’. Aardig detail hierbij is dat Duitse piloten horloges in WWII veelal voorzien waren van een chronograaf functie (Hanhart en Tutima zijn wellicht de meest bekende). Uitzondering hierop waren de speciaal voor de Luftwaffe ontwikkelde B-Uhr horloges. De geallieerden pilotenhorloge werden meestal niet uitgevoerd met een chronograaf functie. Zij werden in hun PSU meestal voorzien van een stopwatch naast hun vertrouwde polshorloges.

Na de oorlog vlucht Willy naar Zwitserland en worden de machines van Hanhart gebruikt door de Fransen. Delen van Duitsland werden zoals velen bekend opgedeeld door de geallieerden. De Fransen maken op deze machines soortgelijke horloges als Hanhart maar onder de naam Vixa. Ook deze modellen zijn bij horlogeliefhebbers terecht zeer in trek. In 1949 keert Willy terug naar Duitsland om na wederopbouw werkzaamheden de productie van Hanhart uurwerken en stopwatches voort te zetten. Dit lijd ertoe dat Hanhart in 1952 voor het eerst te vinden is op de Swiss Watch Fair, nu beter bekent als Baselworld. Vanaf 1955 tot 1962 voorzag Hanhart de Duitse luchtmacht wederom van polshorloges waarna deze taak door andere fabrikanten werd overgenomen.

Hanhart is de moeilijke jaren 70 en 80 relatief goed door gekomen. Dit mede door de productie van betrekkelijk eenvoudige quartz (kwarts) uurwerken. Van het caliber 3305 welke in 1981 werd geïntroduceerd heeft Hanhart maar liefs 40 miljoen exemplaren verkocht. Vanaf 1997 is Hanhart weer zeer actief geworden met de productie van de piloten horloges uit haar eigen verleden. Sommige zeer kleine oplages in platina met orginele uurwerken werden voor extreem hoge bedragen verkocht en daarnaast zijn er ook minder gelimiteerde versies op de markt gekomen. Hanhart maakt momenteel naar schatting ca. 1000 horloges per jaar. Een daarvan, overigens geheel niet gelimiteerd, is het onderwerp van vandaag en tevens mijn nieuwe aankoop;

De Hanhart Pioneer Monocontrol is heruitgave van het horloge welke Hanhart in 1938 (caliber 40) heeft ontwikkelt met een enkele pousseur voor de chronograaf functie. Het horloge heeft een diameter van 42 MM een dikte van 14.8 MM en een lug to lug afstand van 51 MM. Dit valt precies in mijn favoriete afmetingen welke doorgaans tussen de 41 en 44 MM ligt. Dit horloge is voorzien van; saffierglas, een roterende bezel, 100 meter waterdichtheid, een ongebruikelijke 21 MM lug breedte en een, na aanpassingen, vrij ongebruikelijk automatisch chronograaf caliber.

Kast;
De kast is vervaardigd uit het u allen bekende 306L staal en is fantastisch afgewerkt. Het horloge draagt iets kleiner dan de afmeting doet vermoeden. Dit komt enerzijds door de vrij brede draaibare fluted bezel en anderzijds door de mooi bij de bezel passende grote kroon op 3 uur. Deze, niet schroefbare, kroon heeft een diameter van 9 MM en steekt ca. 5 MM uit de kast. Ondanks deze flinke afmeting draagt het horloge zeer prettig. De normale vorm en verfijnde afwerking zullen hier debet aan zijn. De kast van het horloge is naar mijn mening zeer mooi in balans. Diameter en dikte kloppen. De lugs zijn goed gevormd, doen stevig aan en daarnaast ben ik behoorlijk enthousiast over die enkele chronograaf knop welke geheel in stijl met het verleden een rood kapje heeft. Deze rode pousseur is overigens ceramisch wat dan weer best modern is.

Het verhaal van de rode pousseur kent vele manieren van uitleg maar wellicht is dit de mooiste, en dat gaat natuurlijk over een piloot en zijn nieuwste schatje;

He placed a kiss lovingly on her brow as she slept before quietly leaving the apartment. As he looked at his Hanhart watch in the hangar, a smile flitted over his lips: she had painted the button with her red nail varnish so that he would think of her always and return safe and sound …

De bezel is bi-directioneel en draait dus beide kanten op. Het draaien van deze bezel moet u echt eens voelen. Het draait heel precies en mooi met exact de juiste weerstand. Eenmaal op zijn plek zal de bezel ook niet snel verdraaien, prima. Fluted bezels zijn natuurlijk klassiek maar blijven intrigerend. Het licht speelt er altijd mee waardoor dit soort bezels een soort zijdeglans lijken te hebben. Erg mooi. Naast mooi is het uiteraard ook best praktisch. Daarover later meer.

De achterkant van het horloge beschikt zoals dat bij een piloten horloge hoort over een geschroefde metalen deksel. Hierop staan netjes een aantal zaken vermeld waaronder de waterdichtheid en land van herkomst. Daarnaast heeft Hanhart de moeite gedaan er een soort propeller in te verwerken waarvan de uiteinde dienen als mogelijkheid om de kast te openen.

Wijzerplaat;
Dit is wat mij betreft de pièce de résistance. De verhouding tussen de grote van de wijzerplaat en de subdials is wat mij betreft perfect. Ook de wijzers hebben precies de juiste lengte en vorm voor dit type horloge. De Monocontrol wordt geleverd in zowel de historisch meer verantwoorde kleur zwart alsmede in het zilver. En wat is die kleur zilver geweldig mooi! Het is zilver met een romig tintje, niet strak zilver maar lekker aangenaam zacht en rond zilver. Zilver zoals zilver op dit horloge hoort te zijn zeg maar. Op het eerste gezicht lijkt de wijzerplaat niet heel bijzonder maar als je langer kijkt zie je een prachtige afwerking, verdieping, geweldige indexen en uitstekend aangebrachte vaal groene lume met mooie omlijning. Mede door de 2 subdials is het horloge ook lekker symmetrisch, hier draagt tevens de op 6 uur geplaatste kleine datum opening aan bij. Daarnaast staat er vooral niet teveel tekst op de wijzerplaat. Hanhart, 1882 en automatic, dat is het.

De wijzerplaat is ook heel goed af te lezen. Nou mag dat ook wel bij een pilotenhorloge maar er is daarnaast ook nagedacht over welke wijzers waarvoor bedoeld zijn zonder dat het er teveel bovenop ligt. De wijzers voor de normale tijd zijn zilver gekleurd, dus uren en minuten. De secondewijzer is verwerkt in de subdial op 9 uur en ook zilverkleurig. De tweede subdial op 3 uur is voor de stopwatch. Dit betreft de minuten duiding. Deze wijzer is net zoals de centrale seconden wijzer deels rood gekleurd. Daarnaast heeft de bezel een rood accent. Dit kan voor meerdere doeleinden worden gebruikt maar uiteraard ook voor tijdmetingen welke langer dan de 30 minuten van de subdial duren. Handig, praktisch en met name heel mooi uitgevoerd allemaal.

Uurwerk;
Hanhart maakt voor dit horloge gebruik van het bekende Valjoux 7750/3 uurwerk. Dit is waarschijnlijk het moment waarop wederom een deel van de dappere doorlezers alsnog afhaakt maar blijft u nog even, Hanhart werkt voor deze uurwerken namelijk samen met La Joux-Perret omdat er toch enkele aanpassing gedaan moesten worden. De grootste aanpassing is natuurlijk het ombouwen van dubbele naar enkele bediening. Daarnaast is de plaatsing van de ene pousseur niet te doen gebruikelijk. Bij een normale 775X zit de bovenste pousseur direct op 2 uur. Hanhart past dit voor deze horloges aan naar een positie dichter bij de lug, zeg half 2. Precies waar deze pousseur zat bij het orginele caliber 40 uit 1938. Dit zorgt tevens voor een zeer gemakkelijk en natuurlijk bediening, vooral met 1 hand.

Tevens dient het standaard caliber te worden gewijzigd naar een versie voor 2 subdails en wordt de datum verplaatst naar 6 uur, voorwaar geen sinecure. Al deze wijzigingen zijn bedacht in samenwerking met La Joux-Perret en worden geheel in het eigen Hanhart atelier in het Zwart Woud uitgevoerd. Met andere woorden; het toch al redelijk briljante, duurzame en zich reeds lang bewezen caliber 7750/3 wordt grondig onder handen genomen en zeer netjes afgewerkt met bijvoorbeeld een mooie geskeleteerde Hanhart rotor. Hanhart heeft wat mij betreft dan ook alle recht dit caliber met trots HAN3911 te noemen. Chronografen met enkele bediening zijn daarnaast behoorlijk zeldzaam en vaak veel duurder geprijsd. Al met al dus een bijzonder uurwerk in een mooie kast.

Band en sluiting;
Gewoon mooi bruin suède achtig leer met een buckle sluiting.

(Probeer ik het een keer kort te houden moet ik toch nog wat kwijt; de band heeft een breedte bij de lugs van 21mm. Voor sommige van u wellicht onoverkomelijk maar ik verwacht dat ik daar prima mee kan leven. Normaal ben ik niet de grootste voorstander van allerlei geklonken metalen delen in een leren band maar ik dit geval vind ik het meer dan aardig. Het leer is dik en soepel, wordt smaller richting de sluiting en dat alles draagt dan ook zeker bij aan een zeer comfortabele draagervaring.

Conclusie;
Ik maak me geen illusies, een (hopelijk kleiner) deel van u zal zeer waarschijnlijk nooit een nieuwe horloge kopen als dit niet van dat ene bepaalde merk is. Een ander deel van u zal waarschijnlijk nooit een horloge kopen zonder manufacture uurwerk. Mogelijk zijn er zelf mensen welke enkel zogenaamde Swiss made horloges willen kopen. Dat mag, dat kan en ik vind dat helemaal prima:-).

Maar heel misschien mist u dan iets. Iets dat vrijwel niet te omschrijven is, iets wat je echt moet voelen. Het laat zich wellicht het best omschrijven als “volledige vrijheid van keuze” en dat werkt behoorlijk euh… bevrijdend. Iets kopen wat U zelf werkelijk mooi en bijzonder vindt. En waar U dan hopelijk lang en in goede gezondheid van mag genieten.

Zonder gekheid, U was zeer waarschijnlijk al lang bevrijd en hopelijk geniet u dagelijks van deze kleine wondertjes van mechanische techniek. Ik ben in ieder geval zeer content met mijn laatste aankoop en hoop dat de Hanhart Pioneer Monocontrol mij goed en vooral lang gaat bevallen. Stel je voor dat ik deze weer zou moeten verkopen. Het hellevuur is geen aantrekkelijk vooruitzicht…

Edit1: Ondanks de flauwe teksten heb ik zeer grote bewondering voor het merk Rolex en heb er zelf een gedurende een periode met enig plezier gedragen. Als er een merk is welke werkt volgens zeer nauwe toleranties en maximale aandacht voor vrijwel elk detail dan is dat Rolex. Daarnaast maken zij uitzonderlijk goede en nauwkeurige uurwerken. Mogelijk had de uitdrukking “loopt als een Zwitsers uurwerk” niet bestaan zonder Rolex. Dus; grote bewondering voor het merk, nu hopen dat ze een keer horloges gaan maken welke ook ik echt mooi vind:-).

Edit2: Met veel plezier heb ik via de zoekfunctie gelezen over Hanhart horloges van forumleden (U weet wie u bent:-)). Een behoorlijk aantal van deze über leden heeft of had een Hanhart of Vixa uit “The old Day’s” in bezit. Dit zijn natuurlijk de horloges met echte historie en verleden en ik wil u graag mededelen dat ik daar met enorm veel genoegen naar heb gekeken en over heb gelezen. Machtig mooi, dank daarvoor!

Edit3: De jaren voordat ik lid was van HF heb ik met veel plezier jullie reviews en verhalen gelezen. Ik doe dit nog steeds graag zowel alhier als op WUS. Die verhalen kunnen mij dan ook niet lang genoeg zijn. Ik hoop dat ik niet te veel van jullie kostbare tijd heb besteed. Mocht het niet de moeite waard zijn geweest, mijn excuses daarvoor.

Edit4toemaar: een foto in de review is van de website monochrome. Het is niet meer dan fair dat ik voor het gebruik hiervan ook een doorverwijzing plaats van een echte review van dit horloge welke hier is te vinden; https://monochrome-watches.com/hanhart-pioneer-monocontrol-review-history-live-photos-specs-price/

Mooie tijd!

77 likes

geweldige klok en even geweldig verhaal !

veel draagplezier !

grt. Gerard

1 like

Wat Gerard al zei, een van de mooiste horloges die ik ken.
Zeer gefeliciteerd, dit is een horloge zoals het heurt.

groetjes Lenno

1 like

Prachtig horloge, de monopusher maakt het nog specialer. Prachtige keus. Ik kijk al een tijd met regelmaat naar de zwarte uitvoering, maar deze is toch ook wel erg mooi. Misschien dat het er bij mij ook ooit van komt.

1 like

Nou…lekker dan Victor!!!
Nu wil ik ook een Hanhart! :grimacing:

:grin::thumbsup:
Mooie klok man en leuke review!

Veel plezier ermee!

Groet,
Ronald

3 likes

Super mooi! Van harte.

Mijn oog was vorige week ook al gevallen op de zwarte uitvoering.

1 like

Super gefeliciteerd met dit pracht uurwerkje.

1 like

Mooi hoor !!

1 like

Are you Jort Kelder in disguise? :wink:

1 like

Goede recentie !!

Als Hanhart nu eens een uurwerk maakt dat me bevalt, zal ik de aankoop ervan zeker overwegen, afschrijvingen en al !

1 like

Mooie uitgebreide voorstelling van een fantastisch horloge!

Ben zelf ook een behoorlijke Hanhart fan. :wink:

Proficiat, en het plezier eraan beleven zal wel lukken. :grin:

1 like

Zijn toch daaagen dat is dat woord niet gebruik…:rolling_eyes:

Hele mooie klok, alleen jammer van de urenwijzer…
Mooi verhaal.

Groet
Herman

1 like

Schitterend horloge en dito verhaal😃

1 like

Van zo’n poëtische omschrijving wordt ik nu gewoon blij…
Er is ook zoveel anders moois, dat is wel duidelijk

1 like

Potverdrie wat een geweldige NA ! Van harte :thumbsup:

1 like

gaaf verhaal man! En wat een gave klok, met dito historie.

En die 21mm lugbreedte: geen probleem, heb ik ook op mijn speedy Co-axial, waarvoor @Ko-Banden de mooiste banden heeft gemaakt!

1 like

Mooie review, een parel op dit forum, alleen dit al maakt jouw horloge bijzonder! Veel plezier ermee :top:

1 like

Wat een mooie klok (en historisch geheel verantwoord :wink:). En wat een leuk en interessant ‘stukje’ tekst. Dank voor het ons laten meegenieten en heel veel plezier met de aanwinst.

1 like

Goed geschreven. Erg leuk om te lezen.

Daarnaast een mooie nieuwe aanwinst die niet veel ziet hier. Geniet ervan!

1 like

Welverdiende like!

Pracht horloge met een mooie geschiedenis.

1 like